Jump to content

Suzumar 310 MX rib jolle, hvordan få den til å slepe rett?

bc45

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt med en liten rib som viser seg å slepe veldig dårlig. Uansett hvor langt slepetau jeg har ute så styrer den fra side til side. Hovedproblemet ser ut til å være at den har mer oppdrift bak enn foran, og dermed tar den dype v-bunnen i baugen "tak" i sjøen og båten skjærer ut til siden.

Tenker at det kanskje vil hjelpe å slepe med utenbordsmotoren på jolla, men det blir mer å dra på når vi seiler så det er ikke ideelt.

Noen der ute som har funnet noen smarte løsninger på tilsvarende problem?

Lurer også på hvorfor den forrige tråden jeg startet om dette emnet ble stengt. Hvilke regler ble brutt?

Kommentar fra moderator: Har du lest reglene det ble linket til før du postet på nytt? Den nye tittelen var heller ikke iht reglene.

Type skal være med, det er av vesentlig betydning om det er en rib eller en flatbunnet jolle det er snakk om. Andre kan også ha erfaring med akkurat den jolla du har.

Har du lest reglene det ble linket til før du postet på nytt? Den nye tittelen var heller ikke iht reglene.

Type skal være med, det er av vesentlig betydning om det er en rib eller en flatbunnet jolle det er snakk om. Andre kan også ha erfaring med akkurat den jolla du har.[/modkomm]

Sorry, jeg tenkte vel at jolle er jolle, men skjønner poenget :thumbsup:

Redigert av bc45 (see edit history)

Har samme jolla og den sleper fint med 9,9 på hekken men uten motor flyter den som en dupp der bak og skjærer ned framme slik du beskriver. Veldig fornøyd med denne RIB'en men problemet er jo at også med en 5hk så blir det for lite motor til å få den i plan.

Jeg har funnet den ideelle løsning for meg ved lengre transportstrekk ved at jeg fester motoren på pushpit (Yamaha 9,9 36kilo). Så har jeg festet ei blokk vha en sjakkel oppe i trinsa i akterstaget (Der dette går over i fra to til en wire). Gjennom denne blokka har jeg tredd et tau med en karabinkrok i enden. Denne kroken festes så i slepekroken i jolla og hele jolla heises opp langs akterstagets hanefot med bunnen fremover. Selve opphalingen foregår ved at jeg legger tauet som går gjennom blokka i akterstaget videre ned rundt aktre babord pullert og så rundt genoavinsjen. Vips så er det bare å sveive jolla opp i akterstaget med vinsjen og der henger den perfekt støttet av akterstagets hanekam som legger seg pent inn i V-formen på skroget. Til slutt sikres det hele ved at slepetauet til jolla dras gjennom pushpit og rundt jolla på oversiden og festes i pushpit på andre siden. Perfekt løsning etter mitt syn :thumbsup:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...