bc45 Startet 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2011 Jeg har akkurat kjøpt med en liten rib som viser seg å slepe veldig dårlig. Uansett hvor langt slepetau jeg har ute så styrer den fra side til side. Hovedproblemet ser ut til å være at den har mer oppdrift bak enn foran, og dermed tar den dype v-bunnen i baugen "tak" i sjøen og båten skjærer ut til siden. Tenker at det kanskje vil hjelpe å slepe med utenbordsmotoren på jolla, men det blir mer å dra på når vi seiler så det er ikke ideelt. Noen der ute som har funnet noen smarte løsninger på tilsvarende problem? Lurer også på hvorfor den forrige tråden jeg startet om dette emnet ble stengt. Hvilke regler ble brutt? Kommentar fra moderator: Har du lest reglene det ble linket til før du postet på nytt? Den nye tittelen var heller ikke iht reglene. Type skal være med, det er av vesentlig betydning om det er en rib eller en flatbunnet jolle det er snakk om. Andre kan også ha erfaring med akkurat den jolla du har. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Jeg har sett noen rib'er med mulighet for feste av slep på hver side av baugen, litt på undersiden. Innbiller meg at det blir mer løft på denne måten. Hvordan er festet hos deg? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Faxen Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Feilen var lite informativ tittel. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bc45 Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 (redigert) Jeg har sett noen rib'er med mulighet for feste av slep på hver side av baugen, litt på undersiden. Innbiller meg at det blir mer løft på denne måten. Hvordan er festet hos deg? Har kun ett feste midt i baugen. Kunne jo prøve med to slepetau, et fra hvert kryssholt på moderskipet. Redigert 25.Juni.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Lurt med en hanefot på jolla med et feste på hver side.... Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Hvis du ikke har slepefeste på hver side av jolla, så kanskje du kan forsøke å feste et tau i tofta på begge sider, og la det gå som en hanefot under baugen på jolla. Dersom dette skulle fungere så kan du kjøpe slepefester og lime på. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Ida Marie III Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 jeg sleper selv en walker baye RIB, som er 3,40 lang, har 9,9 suzuki på den, går da helt fint,med motoren på, så lenge jeg treffer med hekk bølgen, dette vil variere i forhold til fart. Men et minus er at den får en del juling vist slepet er for langt,og sjøen i mot er for krapp og høy.. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Har siden 2009 dratt med en Suzumar MX310 Rib med 15 hk og jockeysete. Den er med over til Danmark og henger som en klegg med. Ingen utfordringer i det hele tatt. Kanskje du ikke har motor på, og at den har mye bæring i baugen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bc45 Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Har du lest reglene det ble linket til før du postet på nytt? Den nye tittelen var heller ikke iht reglene. Type skal være med, det er av vesentlig betydning om det er en rib eller en flatbunnet jolle det er snakk om. Andre kan også ha erfaring med akkurat den jolla du har.[/modkomm] Sorry, jeg tenkte vel at jolle er jolle, men skjønner poenget Redigert 26.Juni.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Har samme jolla og den sleper fint med 9,9 på hekken men uten motor flyter den som en dupp der bak og skjærer ned framme slik du beskriver. Veldig fornøyd med denne RIB'en men problemet er jo at også med en 5hk så blir det for lite motor til å få den i plan. Jeg har funnet den ideelle løsning for meg ved lengre transportstrekk ved at jeg fester motoren på pushpit (Yamaha 9,9 36kilo). Så har jeg festet ei blokk vha en sjakkel oppe i trinsa i akterstaget (Der dette går over i fra to til en wire). Gjennom denne blokka har jeg tredd et tau med en karabinkrok i enden. Denne kroken festes så i slepekroken i jolla og hele jolla heises opp langs akterstagets hanefot med bunnen fremover. Selve opphalingen foregår ved at jeg legger tauet som går gjennom blokka i akterstaget videre ned rundt aktre babord pullert og så rundt genoavinsjen. Vips så er det bare å sveive jolla opp i akterstaget med vinsjen og der henger den perfekt støttet av akterstagets hanekam som legger seg pent inn i V-formen på skroget. Til slutt sikres det hele ved at slepetauet til jolla dras gjennom pushpit og rundt jolla på oversiden og festes i pushpit på andre siden. Perfekt løsning etter mitt syn Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.