Jump to content

Motorbytte i ALO 33- arbeidet har begynt.

Tore Harang

Recommended Posts

Heisan folkens.

Jeg lovet for en tid tilbake at jeg skulle legge ut bilder ang motorbytte i min ALO 33. Vi begynte arbeidet i dag..... i -8 grader og vind. Kaldt var det, men vi klarte oss.

Der jeg har båten, måtte jeg strekke 130 meter leding for å hente strøm. Fant ut at det ikke var noen bra ide, så jeg kjøpte meg et agregat, som leverer 2KW.

Planen er å flytte batteriene lengere bak i båten. Vi skal også renske opp i det elektriske. Som dere ser, er det rene spindelvev av ledninger. Motoren skal byttes. Det skal nytt landstrøm anlegg, og lade stasjon + inverter. Jeg skal dokumentere alt dette med tiden.

Den nye motoren blir en Yanmar 3YM30. Har solgt skrapet som står i båten, til en som elsker å mekke på gammelt sarv.... han om det... for noen tusen kroner.

Vel... vi begynte å demontere litt idag, og her er bildene.

Må takke min bror for hjelpen jeg får.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Tore

Jeg har nå løsnet motorten helt. Det gjennstår å løfte ut jernklumpen.

Da vi skulle løsne klemflensen fra motoren, måtte vi åpne en liten luke i gulvet. Det som kom til synet var ikke bra. Her var det fett fra pakkboksen over det hele.....  Skal skife ut hele ruklet med en ny pakkboks, som er oljesmurt. Ja ja... jeg lærer så lenge jeg lever, og ved neste båtkjøp vet jeg hva jeg skal se etter. Dette er min første båt, så jeg er helt grønn når det gjelder slikt.

Håper ikke det er flere stygge overaskelser i vente.

Tore

Bilde

Bilde

Lykke til!

Et par tips basert på erfaring fra samme arbeid nå i sommer:

- Ta tiden til hjelp og ikke ta snarveier. Det er MYE lettere å gjøre ting ordentlig nå enn å tenke at "dette kan jeg gjøre siden"

- Regn med dobbelt så mye tid som du tror.

Hadde tenkt å legge ut en epistel i bilder og tekst om mitt prosjekt (som innebar fullstendig rebygging av motorfundament), men er for tiden hindret ved at jeg sitter i utlandet på arbeid mens både båt og bilder er hjemme.

Oso

Hei ooma, og takk for komentar.

Jeg regnet nesten med at dette kommer til å ta meg mange uker, og måneder før jeg er ferdig. Derfor har jeg startet alt nå, i minus mange grader, på dette prosjektet.

Jeg skal få båten gullenede rein inn. Skal rense og lakke på nytt nede i kjølsvinn, og motorrom.

Vi får se hvorden ting utvikler seg. Flere bilder vil komme.

Tore

..... f**n til bil forresten..

Sånn går det når man ikke er trofast mot nicke't :lol: Må nok kjøpe Suzuki igjen.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Chips ohoy :wink:

Har vært i skuta i dag, og løfet motoren bort fra motorfestet. Det var ikke lett, men etter litt kaffe, kjeks, og bannskap, så løste det seg. Vi tok av svinghjulet, starter, og litt mere greier.... sparte sikkert 40 kg.

Det var mye grakse nede i kjølsvinnet. Skal bli bra å få vasket nedi der. Gleder meg som en gal til å få inn den nye motoren.

Tore

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Redigert av Tore Harang (see edit history)

Ja. det var godt det ikke var verre, dette er jo bare en rengjøringsjobb, helt enig med deg når det gjelder valg av oljetetting. Da blir det ikke sånt griseri.

Både og. Mitt inntrykk er at Sleipners oljesmurte pakkbokser muligens kan ha et problem med tetning fra pakkboks og inn til motorrommet. Ikke mye bedre å ha olje skvulpende rundt i kjølen enn en klædd med grease liggende på et konsentrert område.

Nei, det er klart. Ryker fjærene i tettingsringen(simringer?) så lekker det olje, og det er noe søl.

Og det er ikke gjort i en fei å bytte de, men tross dette liker jeg oljetetting bedre.

Idag har jeg VP pakkboks uten olje og hvor du klemmer vannfast grease under en gummileppe. Det er jeg overbevist om kun har begrenset levetid, Og da blir det oljesmurt pakkboks igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...