Tore Harang Startet 20.November.2004 Link til dette innlegget Startet 20.November.2004 Heisan folkens. Jeg lovet for en tid tilbake at jeg skulle legge ut bilder ang motorbytte i min ALO 33. Vi begynte arbeidet i dag..... i -8 grader og vind. Kaldt var det, men vi klarte oss. Der jeg har båten, måtte jeg strekke 130 meter leding for å hente strøm. Fant ut at det ikke var noen bra ide, så jeg kjøpte meg et agregat, som leverer 2KW. Planen er å flytte batteriene lengere bak i båten. Vi skal også renske opp i det elektriske. Som dere ser, er det rene spindelvev av ledninger. Motoren skal byttes. Det skal nytt landstrøm anlegg, og lade stasjon + inverter. Jeg skal dokumentere alt dette med tiden. Den nye motoren blir en Yanmar 3YM30. Har solgt skrapet som står i båten, til en som elsker å mekke på gammelt sarv.... han om det... for noen tusen kroner. Vel... vi begynte å demontere litt idag, og her er bildene. Må takke min bror for hjelpen jeg får. Tore Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 21.November.2004 Link til dette innlegget Svart 21.November.2004 Ser ut som du tar deg en lur på det miderste bildet Kan det stemme ? Altfor kaldt til å sove ute Ellers får du ha lykke til, ting tar tid har jeg iallefall oppdaget. Det går minst 2-3 ganger så lang tid som man tror. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 21.November.2004 Link til dette innlegget Svart 21.November.2004 Bra du legger ut prosjektet ditt, og dersom du dokumenterer underveis kan sikkert vi andre dra stor nytte av dette. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Tore Harang Svart 27.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Jeg har nå løsnet motorten helt. Det gjennstår å løfte ut jernklumpen. Da vi skulle løsne klemflensen fra motoren, måtte vi åpne en liten luke i gulvet. Det som kom til synet var ikke bra. Her var det fett fra pakkboksen over det hele..... Skal skife ut hele ruklet med en ny pakkboks, som er oljesmurt. Ja ja... jeg lærer så lenge jeg lever, og ved neste båtkjøp vet jeg hva jeg skal se etter. Dette er min første båt, så jeg er helt grønn når det gjelder slikt. Håper ikke det er flere stygge overaskelser i vente. Tore Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Lykke til! Et par tips basert på erfaring fra samme arbeid nå i sommer: - Ta tiden til hjelp og ikke ta snarveier. Det er MYE lettere å gjøre ting ordentlig nå enn å tenke at "dette kan jeg gjøre siden" - Regn med dobbelt så mye tid som du tror. Hadde tenkt å legge ut en epistel i bilder og tekst om mitt prosjekt (som innebar fullstendig rebygging av motorfundament), men er for tiden hindret ved at jeg sitter i utlandet på arbeid mens både båt og bilder er hjemme. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Tore Harang Svart 27.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Hei ooma, og takk for komentar. Jeg regnet nesten med at dette kommer til å ta meg mange uker, og måneder før jeg er ferdig. Derfor har jeg startet alt nå, i minus mange grader, på dette prosjektet. Jeg skal få båten gullenede rein inn. Skal rense og lakke på nytt nede i kjølsvinn, og motorrom. Vi får se hvorden ting utvikler seg. Flere bilder vil komme. Tore Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Da vi skulle løsne klemflensen fra motoren, måtte vi åpne en liten luke i gulvet. Det som kom til synet var ikke bra. Her var det fett fra pakkboksen over det hele..... Ja. det var godt det ikke var verre, dette er jo bare en rengjøringsjobb, helt enig med deg når det gjelder valg av oljetetting. Da blir det ikke sånt griseri. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 3.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2004 Vær ekstremt fprsiktig når du monterer oljesmurt pakkboks. Det er veldig lett å skade O ringene. Verkstedet jeg bruker sier de har hatt en del problemer med Sleipner sine pakkbokser,og det er tetningsringen som tetter mot motorrommet som går. Masse olje i kjølen Etter ca 60 timer er nå o ring nr 3 innmontert Sitér dette innlegget Link to post
Tore Harang Svart 3.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2004 Hei Thor. Skal være forsiktig. Må vel sjekke litt rundt og se hva som finnes... Har ikke vært nede i båten på lang tid, pga arbeid. Skal ned i helga, og prøve å løfte ut motoren. Blir sikkert et helve.... arbeid. Men vi stiller med godt mot. Tore Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2004 Skal ned i helga, og prøve å løfte ut motoren. Blir sikkert et helve.... arbeid. Men vi stiller med godt mot. Vi brukte omlag 3 timer. 2 mann, bra med utstyr, brukbart planlagt, bra med kaffepauser og medbrakt mat. Skravle rakk vi å. Konklusjon: mindre jobb en man tror. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 3.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2004 Hvor mange VP mekanikere trengs for å skifte en lyspære? Geir PS, Suzuki, er ikke du på *ulebord i aften? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 vel, ettersom det var "guttas aften" blei det dårlig med X ratede ord. Selv om noen stillte med medbrakt. Og som den underkuede pingla jeg er, blei det Polo både til og fra. Og jaggu brant ikke lysbryteren min opp, f**n til bil forresten.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 ..... f**n til bil forresten..Sånn går det når man ikke er trofast mot nicke't Må nok kjøpe Suzuki igjen....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Slagskibet Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Og som den underkuede pingla jeg er, blei det Polo både til og fra. Jøss,er du tøffel du og da? Slå i bordet så gullfiskene hopper sier jeg Men sjekk først at din lokale Ørnhild ikke er i heimen Ingen vits i å risikere for mye sanksjoner heller. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Harang Svart 5.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 (redigert) Chips ohoy Har vært i skuta i dag, og løfet motoren bort fra motorfestet. Det var ikke lett, men etter litt kaffe, kjeks, og bannskap, så løste det seg. Vi tok av svinghjulet, starter, og litt mere greier.... sparte sikkert 40 kg. Det var mye grakse nede i kjølsvinnet. Skal bli bra å få vasket nedi der. Gleder meg som en gal til å få inn den nye motoren. Tore Redigert 5.Desember.2004 av Tore Harang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Ja. det var godt det ikke var verre, dette er jo bare en rengjøringsjobb, helt enig med deg når det gjelder valg av oljetetting. Da blir det ikke sånt griseri. Både og. Mitt inntrykk er at Sleipners oljesmurte pakkbokser muligens kan ha et problem med tetning fra pakkboks og inn til motorrommet. Ikke mye bedre å ha olje skvulpende rundt i kjølen enn en klædd med grease liggende på et konsentrert område. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Nei, det er klart. Ryker fjærene i tettingsringen(simringer?) så lekker det olje, og det er noe søl. Og det er ikke gjort i en fei å bytte de, men tross dette liker jeg oljetetting bedre. Idag har jeg VP pakkboks uten olje og hvor du klemmer vannfast grease under en gummileppe. Det er jeg overbevist om kun har begrenset levetid, Og da blir det oljesmurt pakkboks igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.