Jump to content

Motorbytte i ALO 33- arbeidet har begynt.


Tore Harang

Recommended Posts

Heisan folkens.

 

Jeg lovet for en tid tilbake at jeg skulle legge ut bilder ang motorbytte i min ALO 33. Vi begynte arbeidet i dag..... i -8 grader og vind. Kaldt var det, men vi klarte oss.

Der jeg har båten, måtte jeg strekke 130 meter leding for å hente strøm. Fant ut at det ikke var noen bra ide, så jeg kjøpte meg et agregat, som leverer 2KW.

 

Planen er å flytte batteriene lengere bak i båten. Vi skal også renske opp i det elektriske. Som dere ser, er det rene spindelvev av ledninger. Motoren skal byttes. Det skal nytt landstrøm anlegg, og lade stasjon + inverter. Jeg skal dokumentere alt dette med tiden.

Den nye motoren blir en Yanmar 3YM30. Har solgt skrapet som står i båten, til en som elsker å mekke på gammelt sarv.... han om det... for noen tusen kroner.

 

 

Vel... vi begynte å demontere litt idag, og her er bildene.

 

Må takke min bror for hjelpen jeg får.

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

 

 

Tore

Link to post

Jeg har nå løsnet motorten helt. Det gjennstår å løfte ut jernklumpen.

 

Da vi skulle løsne klemflensen fra motoren, måtte vi åpne en liten luke i gulvet. Det som kom til synet var ikke bra. Her var det fett fra pakkboksen over det hele.....  Skal skife ut hele ruklet med en ny pakkboks, som er oljesmurt. Ja ja... jeg lærer så lenge jeg lever, og ved neste båtkjøp vet jeg hva jeg skal se etter. Dette er min første båt, så jeg er helt grønn når det gjelder slikt.

 

Håper ikke det er flere stygge overaskelser i vente.

 

 

Tore

 

 

Bilde

 

 

Bilde

Link to post

Lykke til!

Et par tips basert på erfaring fra samme arbeid nå i sommer:

- Ta tiden til hjelp og ikke ta snarveier. Det er MYE lettere å gjøre ting ordentlig nå enn å tenke at "dette kan jeg gjøre siden"

- Regn med dobbelt så mye tid som du tror.

 

Hadde tenkt å legge ut en epistel i bilder og tekst om mitt prosjekt (som innebar fullstendig rebygging av motorfundament), men er for tiden hindret ved at jeg sitter i utlandet på arbeid mens både båt og bilder er hjemme.

Oso

Link to post

Hei ooma, og takk for komentar.

 

Jeg regnet nesten med at dette kommer til å ta meg mange uker, og måneder før jeg er ferdig. Derfor har jeg startet alt nå, i minus mange grader, på dette prosjektet.

 

Jeg skal få båten gullenede rein inn. Skal rense og lakke på nytt nede i kjølsvinn, og motorrom.

 

Vi får se hvorden ting utvikler seg. Flere bilder vil komme.

 

 

Tore

Link to post

Da vi skulle løsne klemflensen fra motoren, måtte vi åpne en liten luke i gulvet. Det som kom til synet var ikke bra. Her var det fett fra pakkboksen over det hele.....

Ja. det var godt det ikke var verre, dette er jo bare en rengjøringsjobb, helt enig med deg når det gjelder valg av oljetetting. Da blir det ikke sånt griseri.

Link to post

Vær ekstremt fprsiktig når du monterer oljesmurt pakkboks. Det er veldig lett å skade O ringene. Verkstedet jeg bruker sier de har hatt en del problemer med Sleipner sine

pakkbokser,og det er tetningsringen som tetter mot motorrommet som går. Masse olje

i kjølen :cryin: Etter ca 60 timer er nå o ring nr 3 innmontert :rolleyes:

Link to post

Hei Thor.

 

Skal være forsiktig. Må vel sjekke litt rundt og se hva som finnes...

 

Har ikke vært nede i båten på lang tid, pga arbeid. Skal ned i helga, og prøve å løfte ut motoren. Blir sikkert et helve.... arbeid. Men vi stiller med godt mot.

 

Tore

Link to post

Skal ned i helga, og prøve å løfte ut motoren. Blir sikkert et helve.... arbeid. Men vi stiller med godt mot.

Vi brukte omlag 3 timer. 2 mann, bra med utstyr, brukbart planlagt, bra med kaffepauser og medbrakt mat. Skravle rakk vi å.

 

Konklusjon: mindre jobb en man tror.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Chips ohoy :wink:

 

Har vært i skuta i dag, og løfet motoren bort fra motorfestet. Det var ikke lett, men etter litt kaffe, kjeks, og bannskap, så løste det seg. Vi tok av svinghjulet, starter, og litt mere greier.... sparte sikkert 40 kg.

Det var mye grakse nede i kjølsvinnet. Skal bli bra å få vasket nedi der. Gleder meg som en gal til å få inn den nye motoren.

 

Tore

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Redigert av Tore Harang (see edit history)
Link to post

Ja. det var godt det ikke var verre, dette er jo bare en rengjøringsjobb, helt enig med deg når det gjelder valg av oljetetting. Da blir det ikke sånt griseri.

Både og. Mitt inntrykk er at Sleipners oljesmurte pakkbokser muligens kan ha et problem med tetning fra pakkboks og inn til motorrommet. Ikke mye bedre å ha olje skvulpende rundt i kjølen enn en klædd med grease liggende på et konsentrert område.

Link to post

Nei, det er klart. Ryker fjærene i tettingsringen(simringer?) så lekker det olje, og det er noe søl.

Og det er ikke gjort i en fei å bytte de, men tross dette liker jeg oljetetting bedre.

Idag har jeg VP pakkboks uten olje og hvor du klemmer vannfast grease under en gummileppe. Det er jeg overbevist om kun har begrenset levetid, Og da blir det oljesmurt pakkboks igjen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...