Jump to content

Temperatur på en Mercruiser 3.0 LX Sjøvannskjølt

Iddasen

Recommended Posts

Jeg har en Mercruiser 3.0 LX som er sjøvannskjølt. Jeg har forstått at en sjøvannskjølt motor skal ligge på 65 grader under bruk noe instumentet også viser. Når jeg holder på slanger som går ut ifra termostaten klarer jeg å holde på disse uten å brenne meg men når jeg tar hånden borti blokk eller topp så er den mye varmere. Er dette noermalt? Skal det være sånn?

Hei

En sjøvannsjølt motor må bør aldri over 70-75c. for da koker man saltet ut av vannet og det legger seg i kjølekanaler, termostater og drit og lort. stål leder jo varme bedre enn gummi det så høres egentlig ikke så galt ut. NB det er vannet som skal være ca 65 gr c. og motor olja kan være opp til ca 100c sikkert så motoren kan være varmere på enkelte plasser. feks rundt eksos porter osv.

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Jupp, for høy temperatur gir saltavleiringer derfor må det benyttes termostat for saltvannskjøling på slike motorer og ikke en hvilken som helst bil termostat.

Lokal varmgang i blokk/topp er helt vanlig, og skjer som Scand 7100 sier på steder hvor eksos og pang pang av bensin osv. gir høyere varme, hele motoren er ikke omsluttet av kjølevann, men kjølekanalene gjør at motoren totalt sett ikke blir for varm. Så lenge termostaten og temp måleren virker, og temperaturen ligger rundt 65 grader, så er sannsynligvis alt i orden!

Hei Retox

Skal du konvertere til blå vann så er det fordel att du har kjørt motoren for kald.

vi som kjører bensin i kjelleren får bedere forbrenning og noen ponnier extra. hvis vi får opp tempen på vann og olje til litt under 100grader

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...