Iddasen Startet 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2011 Jeg har en Mercruiser 3.0 LX som er sjøvannskjølt. Jeg har forstått at en sjøvannskjølt motor skal ligge på 65 grader under bruk noe instumentet også viser. Når jeg holder på slanger som går ut ifra termostaten klarer jeg å holde på disse uten å brenne meg men når jeg tar hånden borti blokk eller topp så er den mye varmere. Er dette noermalt? Skal det være sånn? Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Hei. Synes 65 grader høres lite ut. En vanlig sjøvannskjølt motor ligger på ca 85 grader. Uansett så er 65 grader for varmt til at du greier å holde på det, forsøk å hold handen under kranen når du tapper varmvann som holder ca 65 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Hei En sjøvannsjølt motor må bør aldri over 70-75c. for da koker man saltet ut av vannet og det legger seg i kjølekanaler, termostater og drit og lort. stål leder jo varme bedre enn gummi det så høres egentlig ikke så galt ut. NB det er vannet som skal være ca 65 gr c. og motor olja kan være opp til ca 100c sikkert så motoren kan være varmere på enkelte plasser. feks rundt eksos porter osv. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
adeneo Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Jupp, for høy temperatur gir saltavleiringer derfor må det benyttes termostat for saltvannskjøling på slike motorer og ikke en hvilken som helst bil termostat. Lokal varmgang i blokk/topp er helt vanlig, og skjer som Scand 7100 sier på steder hvor eksos og pang pang av bensin osv. gir høyere varme, hele motoren er ikke omsluttet av kjølevann, men kjølekanalene gjør at motoren totalt sett ikke blir for varm. Så lenge termostaten og temp måleren virker, og temperaturen ligger rundt 65 grader, så er sannsynligvis alt i orden! Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Beklager der, tenkte på en ferskvannskjølt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Min saltvannskjøt motor ligger på rundt 40 grader, noe som e trodde var normalt får sjøvannskjølte motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Hei Retox Skal du konvertere til blå vann så er det fordel att du har kjørt motoren for kald. vi som kjører bensin i kjelleren får bedere forbrenning og noen ponnier extra. hvis vi får opp tempen på vann og olje til litt under 100grader Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Iddasen Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Takk for alle svar. Jeg fikk svar på det jeg var på jakt etter:) Sitér dette innlegget Link to post
Iddasen Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Det var en ting til, om temperaturen på denne motoren skulle bli for høy vil da motor kjøre seg ned i turtall automatisk? Det er en Mercruiser 3.0 LX fra 1996. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.