Jump to content

Hjelp til justering av VP30A diesel pumper

Palbryn

Recommended Posts

Hei, :wflag:

Jeg er forsinket med overhaling av motorene og de som skulle justere dieselpumpene har tatt ferie.

Har ring rundt men det er ikke mulig med hjelp før om 2-3uker. :nonod:

Er det noen i Østfold som har mulighet til å justere dieselpumpene på 2 x VP30A.

(eller leier ut utstyr, har ikke lyst til å gjøre jobben selv.)

Motorene står på henger og drivstoffrørene er ikke på montert, så tilgangen skal være enkelt.

De står i Sarpsborg, men jeg kan flytte på de.

Takk... :yesnod:

Heisann!

Jeg formoder at det er forinnsprøytnings vinkelen du ønsker hjelp til å stille!

Last ned denne "gjør det selv"-manualen fra dokumentarkivet. Se manualens side 33 for justering av dieselpumpen!

Du trenger et måleur for justeringen. Kanskje du kan få lånt hos et verksted, evt kjøpe dette måleuret hos Biltema for kr. 199,-, så kan du lage ditt eget verktøy!

Lykke til !!

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Kan ikke være lange biten til

http://www.minges.no/

når motorene står på henger. Profesjonelt verksted og utstyr.

Vær for øvrig obs. på at instruksjonen på side 33 kun bestemmer plungerhøyden ved et gitt gradtall og er bare helt korrekt for nytt utstyr.

Finnes slitasjespor på plungerkanter eller fyllehull (forårsakes av dieselstrålen etter lengre tids bruk, omtrent som når en kniper igjen en vannslange) vil dette forsinke tenningen og fanges ikke opp av grunninnstillingen. Det kan bare bestemmes nøyaktig av motordiagram eller ev. makstrykkindikering.

Det kan - for en gang eller to - avhjelpes ved å forstille tenningen ennå en liten bit. Vil være vanskelig å få motorene røkfrie om tenningen er lav pga. slik slitasje.

Mvh

Kaldfisk

De har vært på overhaling http://www.minges.no/

Har nå montert de på motorene nå, men å kjøre med de til minge tar ca. en time på

svingete veier. De står ikke så bra på hengeren at jeg har lyst til å kjøre så langt med de.

Når det gjelder og lage verktøy, så har jeg så mye annet jeg skulle ha gjort før jeg setter på plass motorene at jeg hadde håpet på slippe det.

Hadde vært fint å kunne fått det bra med en gang av fagfolk mens motorene står på henger.

Det er j*** trangt nede der med 2 x motorer.

Jeg har lest igjennom denne "gjør det selv"-manualen, men synes de ikke står

godt nok forklart på hvordan enn gjør det. Har også lest igjennom de som har skrevet om justering her på forumet, men det er på en 41motor. Ser at det er noe annerledes på min.

Jeg får ta en ny ringerunde igjen i morgen, håper.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...