HulkHaugen Startet 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2011 Fikk sviv på motoren min i går, men syntes at den tikket litt, og prøvde så å justere ventilene, men det ble ikke til det bedre dessverre. Motoren svev dårligere, så jeg justerte litt til, og det ble noe bedre, men fortsatt ikke bra nok syntes jeg. Dessuten er jeg litt usikker på hvilken ventil som er hvilken, altså eksos og innsug. Innsuget skal være på 0,3mm og eksosen på 0,35mm når motoren er varm. Når jeg ser ovenfra, så ser jeg at luftinntaket kommer inn i bakkant av toppen, men det ser ut som at den skrår inn og går til den fremre ventilen, og det kjennes slik ut når jeg stikker fingrene inn der, men finner det ikke utav helt sikkert. Se min MS Paint illustrasjon: 1. Er ventil 1 luftinntak? Kan se sånn ut... 2. Hvor trangt skal det være å føre søkeverktøyet gjennom klaringen? Skal det være umulig å kjøre en 0,35 gjennom en justering som er 0,3? 3. Hvor nøye er klaringen på en slik eldre motor? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
adeneo Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Litt usikker på hvilken ventil som går til hva i farten, mente først å huske at det var motsatt av tegningen din, men ombestemte meg etterpå, så jeg lar noen andre svare på det, da det er flere her på Båtplassen som har en slik motor. På de gamle diesel motorene er vel klaringen på innsugsventil 0.30mm og på eksosventil 0.35mm. Justering er rimelig rett frem, når motoren er varm roteres den til ventilen er åpen, og roteres så en hel runde til ventilen er akkurat på baksiden av øret til kammen, og justeres så med bladsøker. Når det skal justeres til 0.30mm så skal det bladet gå inn på et fluefittehår, det skal ikke være mye motstand når man beveger bladet, men det skal være litt slik at man kjenner at åpningen er riktig. Et blad som er 0.35mm går ikke inn når venilen er justert riktig til 0.30mm (med mindre man klarer å presse ventilen ned 0.05mm, noe som krever mye makt med en bladsøker). Klaringen er nøye på alle motorer! Redigert 26.Juni.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Det er vel en hendel til og presse ned eksosventilen på denne motoren hvis den skal startes med sveiv? Når ventildeksel er av kan du bare se på hvilken ventil hendelen peker på, og det er da eksosventil. Hendelen er festet på ventildeksel. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Ah, så smart, tenkte jeg ikke på hegra. Skal kikke på det i morgen :) Takk for bra og utfyllende svar adeneo :D Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Dinamo Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 å finna ut kven som er kven av ventilane, bør vera rimelig enkelt. Drei motoren rundt i sin retning, so opnar eksosventilen. ca samme tidspunkt som den stenger, opnar innsuget, Deretter kan motoren dreiast omtrent ein heil omdreining med stengde ventilar. Problemet kan vera kompresjonstrykk. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.