Jump to content

Justering av ventiler på Volvo Penta MD11D

HulkHaugen

Recommended Posts

Fikk sviv på motoren min i går, men syntes at den tikket litt, og prøvde så å justere ventilene, men det ble ikke til det bedre dessverre. Motoren svev dårligere, så jeg justerte litt til, og det ble noe bedre, men fortsatt ikke bra nok syntes jeg. Dessuten er jeg litt usikker på hvilken ventil som er hvilken, altså eksos og innsug. Innsuget skal være på 0,3mm og eksosen på 0,35mm når motoren er varm. Når jeg ser ovenfra, så ser jeg at luftinntaket kommer inn i bakkant av toppen, men det ser ut som at den skrår inn og går til den fremre ventilen, og det kjennes slik ut når jeg stikker fingrene inn der, men finner det ikke utav helt sikkert. Se min MS Paint illustrasjon:

md11dcylinderhead.png

1. Er ventil 1 luftinntak? Kan se sånn ut...

2. Hvor trangt skal det være å føre søkeverktøyet gjennom klaringen? Skal det være umulig å kjøre en 0,35 gjennom en justering som er 0,3?

3. Hvor nøye er klaringen på en slik eldre motor?

Mvh Børre

Litt usikker på hvilken ventil som går til hva i farten, mente først å huske at det var motsatt av tegningen din, men ombestemte meg etterpå, så jeg lar noen andre svare på det, da det er flere her på Båtplassen som har en slik motor.

På de gamle diesel motorene er vel klaringen på innsugsventil 0.30mm og på eksosventil 0.35mm. Justering er rimelig rett frem, når motoren er varm roteres den til ventilen er åpen, og roteres så en hel runde til ventilen er akkurat på baksiden av øret til kammen, og justeres så med bladsøker.

Når det skal justeres til 0.30mm så skal det bladet gå inn på et fluefittehår, det skal ikke være mye motstand når man beveger bladet, men det skal være litt slik at man kjenner at åpningen er riktig. Et blad som er 0.35mm går ikke inn når venilen er justert riktig til 0.30mm (med mindre man klarer å presse ventilen ned 0.05mm, noe som krever mye makt med en bladsøker).

Klaringen er nøye på alle motorer!

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...