Trond C Startet 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2011 På dieselmotoren min, en VP md21b, må jeg skifte sikring m/holder til glødepluggreléet. Sikringen kom under vann en stund og holderen irret i stykker. Tror den er ettermontert, sannsynligvis da en tidligere eier skiftet til noen litt raskere plugger enn originalt. Jeg lurer på hvor stor sikring jeg bør ha, vet ikke hvor mye strøm pluggene trekker. Bildet her under er av sikringen som sto der, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke de tallene........., kan jo enkelt og greit være 20 A, men... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Det der er vel en sikring for husholdning på 20 amp ja. Kjøp heller vanlig holder for flatsikring. Tipper det er sikring for styrestrømmen til releet du skal ha. Skal du sikre strømmen til selve pluggene må du sikkert opp i 60 amp eller mer, og det er ikke vanlig og sikre den kretsen. Du kan ta en titt på skissen under hvordan jeg har gjort det, men det er ikke volvo, så ikke bruk det hvis du ikke er sikker på koblingene på din motor. Jeg har skrevet med blå skrift der jeg tror du skal ha sikringen, men koblingsskjema for din motor bør nok først finnes frem før man gjør noe dumt. På denne kursen holder det nok med 20 amp. Opplegget med varsellampe og rele på 150 amp laget jeg selv. Lampen lyser når gløding er på, og viser at det kommer strøm til alle pluggene da den er koblet til den siste pluggen i rekka. Skulle lampen lyse etter at gløding er slått av, viser det at releet har brent seg fast, eller får strøm på annen måte, og hovedstrøm må straks slås av. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Takk for godt og fint illustrert svar Sikringen min er ment å være maritim, i alle fall er det tegning av et anker på andre siden, og den er bare ca. 3 cm lang, men som du skriver, mye tyder på at den er tenkt for husholdningsspenninger. Jeg må nok ned i båten og sjekke nærmere hvilken krets den sikringen sikrer, ja. Det med varsellyset var lurt, det hender jo reléer henger seg opp og ikke minst greit med en sånn sikkerhet for at alle pluggene faktisk får strøm Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Eg ser det står Neozed på den sikringen, og det står 20 A på den, ja. Sovidt eg huskar skal den sikringen ha ein diameter på ca 20 mm, i alle fall er det ein type som, for å seia det fint, er ikkje lett å finna i dag. Typen slo aldri gjennom i norge, slik at den kunne produserast i store volum, og at den seinare er blitt forbudt å setja inn i nyanlegg gjer produksjonsraten enno mindre. Eg foreslår å bruka ein flatstiftsikring frå bil. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.