Halsi Startet 26.Juni.2011 Del på Facebook Startet 26.Juni.2011 Alarm går etter 5 min når jeg skulle ut i dag. Gikk fint i går, kjørte 2,5 timer alt virka greit. Eksp.tanken er halv. Noen som vet om den skal være full? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Halsi Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Litt mer info: Kjøpte båten midt i mai og motoren har gått ca 20 timer i år. Prikkfritt helt til i dag. I går kjørte jeg 2,5 timer uten noen tegn til problemer, bortsett fra at en sikring gikk. Turteller og Tankmåler kutta da ut. Jeg fikk ikke start i dag, så jeg sjekka alle sikringer. Bytta en 10-amper sikring i motorrommet så starta den igjen. Men etter bare 5 minutters kjøring gikk alarmen på kjølevannet. Snudde selvfølgelig og gikk til brygga. Fant ingen åpenbare feil, men har ikke demontert noe. Jeg har sjekka: *Lekkasjer. Finner ingen. *Motorolje. Riktig nivå, ikke vann i olja. *Vannet som pumpes ut akter. Det holder en temperatur som gjør at jeg kjenner den er litt varm, men brenner meg ikke, kunne greit holdt handa der på ubestemt tid. *Sikringer. Alt ok. *Kontakter / Løse ledninger. Ingen ting galt. *Nivået på ekspansjonstanken. Ca 1/2. Er det rett ???? Har du noen god ide`på hva som er feil, blir jeg veldig glad hvis du svarer :) På forhånd takk. Mvh Jostein. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Nivået det skal være på ekspansjonstanker er gjerne markert på selve tanken. Nivået gjelder når motoren er kald. Sikringer går relativt sjelden uten grunn. Korroderte kontaktpunkter ser du ikke nødvendigvis så går før du har skrudd opp eller pusset på kontakte, evt sprayet på litt korrosjonsløsende olje og skrudd til igjen. Sjekk i manualen om kjølevannsalarmen gjelder både temperatur og evt nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Halsi Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Ja det var litt rart, for det stod ikke noe på tanken, kun merket. Waco eller noe. Men tanken er halvfull ved varm motor og det var ikke noe bevegelse i kjølevannet, ikke koking, ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Hei! Har samme motor. Sjekk slangenippelen hvor returslangen fra ekspansjonstanken går inn i motoren. Denne gikk tett på min Da stopper sirkulasjonen opp. Måtte stake opp med ei nål, etter det har motoren holdt seg på normal temp :) Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Har du temperatur måler på vannet, og eventuelt hva viser den? Hvis ikke så vil jeg anbefale deg å få montert måler. Mvh. Ellida Sitér dette innlegget Link to post
Halsi Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Til mormalv: Mener du i bunnen av tanken eller oppe på siden av tanken ? Mvh Jostein Sitér dette innlegget Link to post
Halsi Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 ......har ikke tempmåler nei...... Eneste indikasjonen er alarmen :) Sitér dette innlegget Link to post
Halsi Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Er det forresten vanlig blå kjølevæske somn brukes? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Nei, Volvo bruker en egen type kjølevæske - grønn. Ikke nødvendigvis lurt å blande de to væskene. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Har du sjekket impeller? Jeg har en VP 2003T og der er ekspansjonstanken nesten tom når motoren er kald og ca halvfull når den er varm. Jeg bruker billigste frostveske fra biltema og har ikke problemer med dårlig kjøling av den grunn. På ferkvanssiden er det så vidt jeg kan komme på mest sansynlig varmeveksleren som kan forårsake dårlig kjøling eller enda enklere at termostaten ikke åpner. Den letteste måten å sjekke om det er termostaten, er jo å bare fjerne den og ta en prøvetur. Om du ikke får problemer med kjøling da, er det verd å bytte termostaten. Det er en billig båtmotordel som er enkel å bytte før du eventuelt graver deg lengre inn i problematikken. På salvannssiden er det vel Sjøvannsinntak, impeller og oljekjøler. Det er sikkert flere steder, men de er de vanligste. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Rød, blå, grønn. Dette representerer ingen de facto standard. Det som gjelder er det som står på innholdsetiketten. Sitér dette innlegget Link to post
Aight Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Det er ikke sirkulasjonpumpen som har tatt kvelden? Om den står på den sikringen som gikk... Sitér dette innlegget Link to post
Halsi Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Direkte inne fra brygga nå. Bakke tette slanger. Tenker jeg skrur ut termostaten og koker den hjemme.... Takk for gode svar. En ting til: dersom det kommer ut mye vann som er litt temperert, er ikke det et godt tegn på at sjøsiden og impeller er ok? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Rød, blå, grønn. Dette representerer ingen de facto standard. Nei, men ulike farger indikerer ulike egenskaper. Det tryggeste er kanskje å bruke original grønn Volvo, hvis da ikke anlegget er skyllt og det brukes en annen type, f.eks. en "long life" væske (ofte rød). Sitér dette innlegget Link to post
Halsi Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Fant i hvert fall årsaken til at sikringen røk. Ledninger med isolatorfeil...., tapet de og ryddet litt i ledninger så er det eliminert. Det var masse irr på kontakten til tempføler ved termostathus. Noen som vet om alarmen går dersom det ikke kommer signal fra termostathuset? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Var motoren virkelig varm eller gikk bare alarmen? Følerfeil er ikke utenkelig. Holder motoren 70 -80 grader så kan du legge hånda på den(toppen) et lite sekund før det gjør vondt. Koker motoren på 100gr+ så svir du fingrene tvert. Sitér dette innlegget Link to post
Halsi Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Takk for svar hanto1. Jeg synes ikke den virka så veldig varm serru.... Er det noen som vet hvordan tempføleren virker? Kan jeg få alarm dersom det er dårlig kontakt inn på føleren? Mvh Jostein Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.