Jump to content

Volvo penta md2003 går varm


Halsi

Recommended Posts

Litt mer info:

 

Kjøpte båten midt i mai og motoren har gått ca 20 timer i år. Prikkfritt helt til i dag.

 

I går kjørte jeg 2,5 timer uten noen tegn til problemer, bortsett fra at en sikring gikk. Turteller og Tankmåler kutta da ut. Jeg fikk ikke start i dag, så jeg sjekka alle sikringer. Bytta en 10-amper sikring i motorrommet så starta den igjen.

 

Men etter bare 5 minutters kjøring gikk alarmen på kjølevannet. Snudde selvfølgelig og gikk til brygga. Fant ingen åpenbare feil, men har ikke demontert noe.

Jeg har sjekka:

*Lekkasjer. Finner ingen.

*Motorolje. Riktig nivå, ikke vann i olja.

*Vannet som pumpes ut akter. Det holder en temperatur som gjør at jeg kjenner den er litt varm, men brenner meg ikke, kunne greit holdt handa der på ubestemt tid.

*Sikringer. Alt ok.

*Kontakter / Løse ledninger. Ingen ting galt.

*Nivået på ekspansjonstanken. Ca 1/2. Er det rett ????

 

Har du noen god ide`på hva som er feil, blir jeg veldig glad hvis du svarer :)

 

På forhånd takk. Mvh Jostein.

Link to post

Nivået det skal være på ekspansjonstanker er gjerne markert på selve tanken.

Nivået gjelder når motoren er kald.

 

Sikringer går relativt sjelden uten grunn. Korroderte kontaktpunkter ser du ikke nødvendigvis så går før du har skrudd opp eller pusset på kontakte, evt sprayet på litt korrosjonsløsende olje og skrudd til igjen.

 

Sjekk i manualen om kjølevannsalarmen gjelder både temperatur og evt nivå.

Link to post

Har du sjekket impeller?

 

Jeg har en VP 2003T og der er ekspansjonstanken nesten tom når motoren er kald og ca halvfull når den er varm. Jeg bruker billigste frostveske fra biltema og har ikke problemer med dårlig kjøling av den grunn. På ferkvanssiden er det så vidt jeg kan komme på mest sansynlig varmeveksleren som kan forårsake dårlig kjøling eller enda enklere at termostaten ikke åpner.

Den letteste måten å sjekke om det er termostaten, er jo å bare fjerne den og ta en prøvetur. Om du ikke får problemer med kjøling da, er det verd å bytte termostaten. Det er en billig båtmotordel som er enkel å bytte før du eventuelt graver deg lengre inn i problematikken.

På salvannssiden er det vel Sjøvannsinntak, impeller og oljekjøler. Det er sikkert flere steder, men de er de vanligste.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...