Robert S Startet 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2011 Jeg begynner å slite med motoren min. Den var etter selger info i orden da jeg kjøpte den for to år siden, etter mye mekking og bytting av deler, testes den i disse dager i båten min. Bakgrunn: Motor: TAMD22p-b 2001 modell Timer=1170 tror jeg. Har gått over motoren siste to år i garasjen(Ikke blokken og toppen). Turboen var gåen og ble overhalt av GIK. Starteren er byttet, dynamoen er byttet, dieselpumpen er byttet (gammel måtte repareres for 16.000.-) Den gamle ladeluftkjøleren var full/tett av klissete olje, så denne ble vasket av verksted. Antok at dette kom fra veivhusventilasjonen via turbo, så slangen mot turbo er koblet vekk. Testing: :( ikke helt som planlagt Diverse oljelekkasjer, ganske mye fra svinghjul og det drypper tett fra ladeluftkjøler. Turtall kommer ikke over 2500 med belastning.Det blåser kraftig fra veivhusventilasjon. Nå er ikke tenning justert profesjonelt, men alle mulige posisjoner er testet. Dieselpumpen er riktig montert, men kan jeg kan ikke garantere for pumpens opprinnelige stilling da det er gjort i Finland for forrige eiers regning. Jeg var i utgangspunktet rimelig oppgitt før i dag anngående frykt for gjennomslag, men er nå tilsvarende deprimert da det viser seg at motoren nok må total overhales. Er det noen med gode teorier for sammenhengene her, eventuelt noen sammensatte kjerringråd som kan gi meg noen timer med båtliv i år :) Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Har undersøkt litt videre i dag. På grunn av olje i ladeluftkjøler, tok jeg en bedre titt på turboen. Den står helt fast....!. Turboen er nyoverhalt, men montert i fjor. Oppstart var helt etter boken, med forhåndsfylling med olje på lager. Kan ikke se skader på den, og det har vært mye olje på den under drift. Ser dette både på returør, ladeluftkjøler og utløp for luft til ladeluftkjøler. Tror ikke det gyldig garanti på den selv om den ikke har vært i drift før nå. Ville dere prøvd å smøre den opp om mulig, eller sendt den inn til GIK ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Dette var ikke noen hyggelig opplevelse. Jeg ville først snakket med GIK om turboen. Kan det ha kommet vann inn i den Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Ikke vann. Det kan kanskje være et alternativ at den har satt seg/ rustet fast i vinter, men virker usannsynlig. (pleier egentlig ikke å ha mye flaks) håper selvsagt at dette er det eneste problemet fremover, med unntak av pakninger som må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Dette er et totalt ufaglært å sikkert helt på trynet innspill, men jeg prøver meg likevel. Jeg har en turbo på 40-motoren min. Den sto i fjor vår fast. kjente forsiktig på hjulet med en pipe å skralle på hjulet på luftsiden. Den løsna med en gang. Jobba litt med hjulet å til slutt gikk den riktig så greit. starta opp å konkluderte med at alt så riktig (i mine øyn) ut. Det samme gjør det i år. Har ikke fått båten på sjøen da jeg holder på med en topp jobb ( hvis det kan være noen trøst) Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Håper på å løsne den i morgen, har tatt ut turboen, og tenkte å ta den med på verksted i morgen. Ellers hørte jeg med onkel som har vært maskinist i mange år, og har en penta i båten (40 tror jeg). Han nevnte at han starter hver sesong med å olje lager for tubrbo, og kontrollere at alt er som det skal. Den skal kunne "tørne" med bruk av lillefingen :) Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Da er ny turbo testet Det viste seg at jeg ikke må glemme muttere inni turboer.... Så nå er alt nytt og blankt :) Turtallet gikk rett til 4000 uten anstrengelse, olje fra ladeluftkjøler er borte. Forsatt "avdamping" fra veivhusventilasjon, men mistenker at det skal være sånn, det får ihvertfall ingen praktisk konsekvens. Med unntak av noen pakninger som bør skiftes ser det ut til å bli god sos. Får ihvertfall brukt den i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Da er ny turbo testet Det viste seg at jeg ikke må glemme muttere inni turboer.... Så nå er alt nytt og blankt :) Turtallet gikk rett til 4000 uten anstrengelse, olje fra ladeluftkjøler er borte. Forsatt "avdamping" fra veivhusventilasjon, men mistenker at det skal være sånn, det får ihvertfall ingen praktisk konsekvens. Med unntak av noen pakninger som bør skiftes ser det ut til å bli god sos. Får ihvertfall brukt den i sommer. Var det mye olje som kom på sjøen når du brukte den gamle turboen? Har samme motor, og blir alltid en liten tynn film med olje fra kjølevannet. Må nesten se i det riktige lyset for å kunne se den. Min motor klarte i høst 4300rpm, men i år ferielastet klarer den ikke mer enn 4200rpm. Toppfart i fjor høst når jeg kjøpte båten var 19knop, i år snaut 17knop. Hva kostet det for en ny turbo? Hvor kom denne mutteren ifra? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 tynn/ uvisselig oljefilm kan også komme av uforbrent diesel ved tomgangskjøring. Ny turbo koster fort 20 lapper, er turboen gått fløyten hadde jeg heller sent den inn til GIK turbo e.l. for rekondisjonering/ bytteturbo. koster vanlivis under halvparten av ny. Toppfart går normalt/alltid ned når man sammenligner nyinnkjøpt tom båt, kontra ferielastet sommerbåt. Hvis du er som de fleste andre blir det en del hundre kilo som draaes ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Har ikke sett noe olje i vannet verken før eller etter turboskiftet, men ville uansett laget ny løsning for veivhusventilasjonen. Det er uansett en del olje i avdampingen som opprinnelig går via turbo og ladeluftkjøleren. Ladeluftkjøleren blir da tilgriset og vil til slutt redusere lufttilstrømningen (min var så godt som tett). Alternativt kan du gi kjøleelementet en årlig rengjøring. Bytteturbo ligger på 6300 - 6500. Tror VP tar 12500. Ring Turboservice eller GIKturbo. Mutteren må jeg ha mistet oppi ved montering, den kan ikke ha kommet fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.