Arild Iversen Startet 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2011 Trenger hjelp fra ekspertene. Har en Eber D3 som i mange år har gitt utmerket service uten et eneste problem. Nå har den imidlertid funnet ut at nok er nok... Den starter, vifta blåser, varmluft kommer, men etter et par minutter stopper den for deretter å starte igjen etter noen minutter, for så å stoppe helt. Pumpa tikker og går, men jeg syns den holder større hastighet en tidligere? Min teori er at det kan være noe i veien med dieseltilførselen, uten at jeg kan si det sikkert. (Jeg har har byttet det lille filteret på dieselslangen uten at det hjalp) I instruksjonsheftet er det skissert hvordan slange og pumpe skal monteres og men hos meg lå dette under dørkplata i stuerommet akter. Etter å ha byttet filteret husker jeg ikke helt hvordan pumpa var plassert, men ifølge instruksjonsboken skal den helst stå oppreist, noe den gjør nå. Noen som har gode tips på hva som han forårsake problemene?? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 et søk gir mange resultater prøv denne https://baatplassen.no/i/topic/18949-eberspaecher-stopper-etter-kort-tid/page__st__50 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
RSL Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Etter å ha byttet filteret, kan det hende du må starte faanskapet mange ganger før den har klart å trekke Diesel helt frem til pumpa. Jeg har vært med på at den må startes inntill 9 ganger før det er i orden. Den mest irriterende feilen jeg har vært borte i som ligner, er den gangen det rett og slett ikke var nok diesel på tanken til at sugerøreret til varmeren fikk diesel. Jeg mekket i MANGE timer før jeg fant ut at det eneste jeg trengte gjøre var å fylle på en 10-literskanne på tanken. Grmmff... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Arild Iversen Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Takker for svar og link til tidligere innlegg om samme tema. Masse nyttig lesing der. Beklager at jeg ikke tenkte på søkfunksjonen--- Som sagt mener jeg at pumpa nå går mye hurtigere enn før, og kanskje har det sammenheng med at slangen er dårlig og at den suger litt luft... ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 (redigert) http://www.termomarin.no/pdf/eber/Airtronic_D2_D4_hg_252069050000_stoer_SE_12633_01_2011.pdf Denne er kanskje til hjelp? Jeg har samme for min D5 ombord. Uvurderlig for meg ihvertfall Har du ikke digitalstyringen bør du skaffe den. Da leser du av og sletter feilkoder. Feilkodene er forklart i linken over. http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=23216 Kanskje det er flammesensoren din som er defekt? Redigert 27.Juni.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Det er ei sil på innsugssida av pumpa. Sjekk den Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
NovaMalin Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Har du sjekket termostaten? Har selv bannet over det samme for deretter å oppdage at termostaten sto på minimum.... Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Arild Iversen Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Da er feilen funnet (forhåpentligvis...) ser ut som om det er dieselslangen fra hovedtanken til pumpa som er i ferd med å gå tett. Grunnen er sannsynligvis rusk og slam i bunnen av dieseltanken. Prøvde med en løs 5 liters dieselkanne som tank, og varmeren putret og gikk i over en time uten problemer av noe slag. Stoppet den og lot den kjøle seg helt av og startet på nytt, samme resultat, alt ser ut til å virke, og takten (klikkingen) på pumpa er vesentlig roligerer og mer harmonisk nå. Antar at jeg investerer i egen separat dieseltank til varmeren, så har jeg mere kontroll på sakene. Uansett, takk for masse gode råd og linker! Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 8.September.2011 Link til dette innlegget Svart 8.September.2011 håper det er greit om jeg låner tråden din :) jeg har også samme problemet som deg. den starter og går i ca 3-4 minutter på full guff. så roer pumpe takten ned litt for så og stoppe. da går den til den er kjølt ned så må jeg manuelt gå stoppe og så starta den igjen. jeg har gjennomsiktige helt nye slanger fra kanne og til varmer.. ca halvmeter lange. varmeren har fungert i timevis i garasjen for en mnd tid siden. fungerte fint første test turen i båten. hvor nøye er dette med forlange strøm ledninger osv? jeg ville helst ikke klippe i det orginale lednings nettet så fra strøm stikket til varmeren og til batterier så er ledingen ca 3 meter lang. den er nå kveilet opp. men jeg kunne fint kutte ned til 1m. jeg måler 12.40v når vifta blåser på fult. og når glødigen tikker inn så detter den til 12.1 \ 12.00V virker som di trenger skikkelig bra startstrøm disse varmerene. har skjedd ett par ganger der jeg hører den tenner i par sekunder. så bromler den litt og røyklegger havna.stopper og prøver igjen. så kommer den. da brenner den hvit i noen minutter før den har brent opp den overflødige dieselen? pluggen har jeg hatt ute og den blir rødglødende så den er ok. greit og hvite hvilken modell jeg har og så det er en Eber D1Lc Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 8.September.2011 Link til dette innlegget Svart 8.September.2011 Hei. Min D1L var også sånn. Det som var feilen var at det lå en ganske stor løs koksbit i brennkammeret, og i tillegg hadde jeg for lang eksosslange. Når slangen til forbrenningslufta også var for kort ble det bare tull. Det er viktig at eksosslangen ikke er lenger enn 1 meter, og slangen til forbrenningslufta må være ca like lang som eksosen. Da skal det funke Håper det hjalp litt. Mvh Ørjan Sitér dette innlegget Link to post
terisa Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Hadde samme symtom på min D5. Skiftet alle skjøteslanger på dieselslangen, hos meg er det små skjøteslanger tredd over den gjennomsiktige slangen. Alt ok etterpå. Det var nok en micro lekasje på slangeskjøten som gikk fra dieseltank som er plassert i motorrommmet. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Tar opp denne tråden. På vår nyinnkjøpte Elwaro 755 er det montert Eber D3,. Selger sa at jeg måtte starte motoren på båten og la den gå noen minutter før Ebern starter. Er dette normalt? Den gikk fint noen timer på fredag kveld, men så stoppet den. Kan det være at det er lite diesel på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Det er mange som har startproblemer på varmerene sine. Da hjelper det med den ekstra lading motor(dynamo) gir slik selger har fortalt deg. Den vanligste grunnen er ikkje at det er for lite lading slik det kan oppfattes som, men at kabel som går fra fordelingsskinne/batteri har for lite tverrsnitt slik at spenningstapet blir for stort ved varmeren. Men når den først har startet så trekker den så lite strøm at evt stopp skyldes nok anna problem. (men mindre kabel er nesten brudd på..) Dieselmangel kan være ein grunn. Tanknivået er nok mulig å sjekke. Men uansett, sjekk hvor tykk kabel det er til varmeren, og ca lengde på den, der kan du trolig få vekk startproblem når årsaken til stopp er avklart. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Slangemannen Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Ok, takk for svar. Fant bruksanvisning her på dokumentarkivet og skal sjekke diverse når jeg kommer i båten igjen. Det ble et par skikkelig kalde netter ombord så dette vil jeg ha i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Den har sikkert ikke vært sånn siden den var ny. Kan være dårlig kontakt i koblingspunkter. Mest sannsynlig er dårlig glødeplugg og nedsotet brennkammer. Ta den ut og plukk den i deler og rens og skift glødeplugg,så blir den sikkert frisk og rask igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.