Jump to content

Eberspächer D3 stopper etter noen minutter...


Arild Iversen

Recommended Posts

Trenger hjelp fra ekspertene.

Har en Eber D3 som i mange år har gitt utmerket service uten et eneste problem.

Nå har den imidlertid funnet ut at nok er nok...

 

Den starter, vifta blåser, varmluft kommer, men etter et par minutter stopper den for deretter å starte igjen etter noen minutter, for så å stoppe helt.

Pumpa tikker og går, men jeg syns den holder større hastighet en tidligere?

 

Min teori er at det kan være noe i veien med dieseltilførselen, uten at jeg kan si det sikkert. (Jeg har har byttet det lille filteret på dieselslangen uten at det hjalp)

 

I instruksjonsheftet er det skissert hvordan slange og pumpe skal monteres og men hos meg lå dette under dørkplata i stuerommet akter. Etter å ha byttet filteret husker jeg ikke helt hvordan pumpa var plassert, men ifølge instruksjonsboken skal den helst stå oppreist, noe den gjør nå.

 

Noen som har gode tips på hva som han forårsake problemene??

Link to post

Etter å ha byttet filteret, kan det hende du må starte faanskapet mange ganger før den har klart å trekke Diesel helt frem til pumpa.

Jeg har vært med på at den må startes inntill 9 ganger før det er i orden.

Den mest irriterende feilen jeg har vært borte i som ligner, er den gangen det rett og slett ikke var nok diesel på tanken til at sugerøreret til varmeren fikk diesel. Jeg mekket i MANGE timer før jeg fant ut at det eneste jeg trengte gjøre var å fylle på en 10-literskanne på tanken. Grmmff... :headbang:

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

http://www.termomarin.no/pdf/eber/Airtronic_D2_D4_hg_252069050000_stoer_SE_12633_01_2011.pdf

 

 

Denne er kanskje til hjelp? :smiley:

 

Jeg har samme for min D5 ombord. Uvurderlig for meg ihvertfall

Har du ikke digitalstyringen bør du skaffe den. Da leser du av og sletter feilkoder. Feilkodene er forklart i linken over. http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=23216

 

Kanskje det er flammesensoren din som er defekt?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Da er feilen funnet (forhåpentligvis...) ser ut som om det er dieselslangen fra hovedtanken til pumpa som er i ferd med å gå tett. Grunnen er sannsynligvis rusk og slam i bunnen av dieseltanken.

 

Prøvde med en løs 5 liters dieselkanne som tank, og varmeren putret og gikk i over en time uten problemer av noe slag. Stoppet den og lot den kjøle seg helt av og startet på nytt, samme resultat, alt ser ut til å virke, og takten (klikkingen) på pumpa er vesentlig roligerer og mer harmonisk nå.

 

Antar at jeg investerer i egen separat dieseltank til varmeren, så har jeg mere kontroll på sakene.

Uansett, takk for masse gode råd og linker!

Link to post
  • 5 uker senere...

håper det er greit om jeg låner tråden din :)

jeg har også samme problemet som deg.

den starter og går i ca 3-4 minutter på full guff. så roer pumpe takten ned litt for så og stoppe. da går den til den er kjølt ned så må jeg manuelt gå stoppe og så starta den igjen.

jeg har gjennomsiktige helt nye slanger fra kanne og til varmer.. ca halvmeter lange.

varmeren har fungert i timevis i garasjen for en mnd tid siden. fungerte fint første test turen i båten.

 

hvor nøye er dette med forlange strøm ledninger osv? jeg ville helst ikke klippe i det orginale lednings nettet så fra strøm stikket til varmeren og til batterier så er ledingen ca 3 meter lang. den er nå kveilet opp. men jeg kunne fint kutte ned til 1m.

jeg måler 12.40v når vifta blåser på fult. og når glødigen tikker inn så detter den til 12.1 \ 12.00V

virker som di trenger skikkelig bra startstrøm disse varmerene.

har skjedd ett par ganger der jeg hører den tenner i par sekunder. så bromler den litt og røyklegger havna.stopper og prøver igjen. så kommer den. da brenner den hvit i noen minutter før den har brent opp den overflødige dieselen?

pluggen har jeg hatt ute og den blir rødglødende så den er ok.

 

greit og hvite hvilken modell jeg har og så det er en Eber D1Lc

Link to post

Hei.

Min D1L var også sånn. Det som var feilen var at det lå en ganske stor løs koksbit i brennkammeret, og i tillegg hadde jeg for lang eksosslange. Når slangen til forbrenningslufta også var for kort ble det bare tull.

Det er viktig at eksosslangen ikke er lenger enn 1 meter, og slangen til forbrenningslufta må være ca like lang som eksosen. Da skal det funke :thumbsup:

Håper det hjalp litt.

 

Mvh Ørjan

Link to post
  • 1 år senere...

Det er mange som har startproblemer på varmerene sine. Da hjelper det med den ekstra lading motor(dynamo) gir slik selger har fortalt deg. Den vanligste grunnen er ikkje at det er for lite lading slik det kan oppfattes som, men at kabel som går fra fordelingsskinne/batteri har for lite tverrsnitt slik at spenningstapet blir for stort ved varmeren.

Men når den først har startet så trekker den så lite strøm at evt stopp skyldes nok anna problem. (men mindre kabel er nesten brudd på..)

Dieselmangel kan være ein grunn. Tanknivået er nok mulig å sjekke.

Men uansett, sjekk hvor tykk kabel det er til varmeren, og ca lengde på den, der kan du trolig få vekk startproblem når årsaken til stopp er avklart.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...