Jump to content

Havprat, vår nye sosiale båtapp

Astor

Recommended Posts

Har en kort tid brukt RS sitt nye app, Havprat. En fin sak hvor du kan loggføre hendelser underveis, også med bilder.

Man trenger noe tid før man skjønner fremgangsmåten men har man den er den grei å bruke. Jeg følger to båtvenner på turen og ser via appens tracker hvor de ligger til enhver tid hvis trackeren er aktivert.

Appen har alt fot mange brukere landet rundt. Jeg har stor tro på at dette blir en fin båtgreie når også Android kommer opp og går, noe den vil når Iphone-appen fungerer 100%. Fortsatt er det noe bugs i systemet og mangler med bla sletting av innlegg og andre ting, men det er lovet en oppdatering før ferien.

På plussiden vil jeg nevne hvor hendig den er når man vil legge tol hendelser under veis.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Skjønner heller ikke så mye. Har prøvd å legge inn en hendelse, men skjønte lite når jeg tom måtte legge inn en tur for å få lagret, selv om track-funksjonen ikke var påslått. Og turinformasjonen kommer ikke fram noe sted.... Lite interessant så langt å se også, med mindre man kanskje har noen "venner" i appen. Og de ser ut til å måtte legges inn i PC-versjonen?

Har spilt inn noen tanker til utviklerne.

Kunne ikke noen som har skjønt dette komme med noen gode tips her på BP?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Man skal på f eks ferietur og åpner Havprat og trykker på TUR. Der starter du en ny tur. Neste gang bruker du den grønne PLUSS knappen når man har noe nytt å legge inn i samme turen.

Her møter du Hendelse. Du får opp mange forslag og velger ett av dem. Du velger Båt. Du velger Sted. Her får du opp geografisk forslag på steder der du er Passer ingen av disse kan du med plusstegnet øverst til høyre legge inn navn på nytt sted.

Deretter kommer et viktig valg. Du velger den turen du valgte helt innledningsvis. Dette er viktig. Da vil loggføringen din komme under f eks Ferieturen 2011.

Derettter kan du ta et bilde eller velge et fra bildebiblioteket. Du har også et felt til kommentarer.

Vil du dele dette med dine Facebookvenner lar du være å trykke på FB-merket. Eller Twitter. Vil du ha dette kun på Havprat trykker du på nevnte ikoner.

Trykk derettter på den grønne lagreknappen og du har fått en ny hendelse i loggen på frrieturen din.

Når en 61-åring kan klare det så klarer allle det. Lykke til!

Redigert av Astor (see edit history)

Vil dette kunne erstatte en vanlig loggbok med rubrikker vor vindstyrke, vindretning, bølger, temperatur, utseilt distanse, timer kjørt osv? Eller er det mer en skravleplass som fjesboken? Og er en avhengig å ha noe slikt ipad/pod/smart greier, eller kan dette gjøres vha en vanlig laptop koblet mot nettet? Og dette er mulig for laptop, da må en vel ha en GPS tilkoblet for posisjonens del?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk. Da skal jeg prøve på nytt :yesnod:

Synes dette med FB og Twitter var litt merkelig - jeg ville trodd det var motsatt, dvs at trykket du på FB så delte du det på FB, ellers ikke. Nåvel.

Vil noen følge meg eller la meg følge deg, så bare gi beskjed. Ut fra hva jeg har sett så langt blir utbyttet mye større om en har "venner" på Havprat.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Enig at det blir mer intressent å følge båtvenner.

Vil hjelpe mye når en sletteknapp kommer til slik at man blir kvitt alle testturene en har lagd.

Bildefunksjonen under Profil er heller ustabil og lovet forbedret i oppdateringen.

Den virker like godt på Iphone som Ipad.

Minuset er at mye av det sosiale forsvinner fra fb og BP.

Plusset er at man kan velge en mindre krets man vil følge/lar seg følge.

Vil dette kunne erstatte en vanlig loggbok med rubrikker vor vindstyrke, vindretning, bølger, temperatur, utseilt distanse, timer kjørt osv? Eller er det mer en skravleplass som fjesboken? Og er en avhengig å ha noe slikt ipad/pod/smart greier, eller kan dette gjøres vha en vanlig laptop koblet mot nettet? Og dette er mulig for laptop, da må en vel ha en GPS tilkoblet for posisjonens del?

Lars H.

Den har ikke disse kriteriene du nevner Lars. Vet ikke om det er mange som fører dette, men for egen del er dette av liten interesse. Dette er en greie som kun går på Ipad/Iphone og senere Androidetelefoner. Den har et oppsett for PC. (Havprat.no)

Noen direkte skravleplass er det ikke, men du kan sende meldinger og hilsner gjennom loggen til hverandre.

Men på havprat.no kan jeg vel ikke selv legge inn bilder, steder og kommentarer? Sitat: "Appen Havprat er verktøyet for deg på båten, men all informasjon speiles over på websiden til Havprat. Dermed kan du følge dine venner også hjemme i fra sofrakroken.". Så dermed er det bare å glemme det for min del. Slike padder og smarttelefoner ser jeg ingen nytte i i det hele tatt. Jeg har en god mobiltelefon som jeg kan snakke i, sende SMS og MMS og ta bilder med. Sammen med laptop og mobilt bredbånd og egen kartplotter, har jeg det jeg trenger i båten. Under tvil har jeg registrert meg på fjesboken, men vurderer å trekke meg ut derfra.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Litt har vel dette med økonomi og hva en vil bruke penger på. For meg er utgiftene store nok med mobilt bredbånd fra ICE og drøyt 150 kroner i kvartalet for mobiltelefonen. Fattig pensjonist you know.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...