Jump to content

Volvo Penta 350 AQ271 stor oljelekkasje (se video)

Kuffe

Recommended Posts

Hei, er en lykkelig eier av en windy 24, men har dessverre lite kunnskap (og liten lommebok) når det kommer til motor. Denne båtsessongen har dessverre startet med en større oljelekkasje fra motoren, motoren er av type Volvo Penta 350 (Chevy V8 5.7L).

Har prøvd å filme motoren under belastning for å lokalisere hvor det lekker olje og tror jeg har kommet frem til at det lekker fra oljetrykkgiveren som står i blokka. Kunne noen med litt erfaring tatt en titt på videon jeg har linket til og sagt hva de mente?

Er det ojletrykkgiveren som lekker?

(det mest synlige av lekasjen starter på ca. 55sek. Filmen er satt ned til -4xhastighet for å kunne lokalisere bedre.

på forhånd takk.

mvh

Kuffe

Det er litt trykk der helt på slutten. Er det ved turtallsøkning? Det du kan gjøre er å ta av oljetrykksgiveren og den messing-forlengeren som den står på. Ser ut som det er der den er skrudd i blokka at det lekker. Ta den ut og inspisér. Sjekk at ikke gjengene er skåret, eller at det er noe grums der. Evt sprekk. Kanskje går det bra å gjøre rent og sette inn igjen giveren og forlengerstykket med litt gjengetetting på.

Takk for raskt svar.

Filmer du igjennom et forstørrelsesglass? Hadde vært fint med et mere oversiktlig bilde.. Men kommer det fra oljetrykksbryteren , så bytt den..

Jeg filmer igjennom et speil med forstørrelesglass, skal prøve å få lagt til et bedre oversiktksbilde i morgen.

Det er litt trykk der helt på slutten. Er det ved turtallsøkning? Det du kan gjøre er å ta av oljetrykksgiveren og den messing-forlengeren som den står på. Ser ut som det er der den er skrudd i blokka at det lekker. Ta den ut og inspisér. Sjekk at ikke gjengene er skåret, eller at det er noe grums der. Evt sprekk. Kanskje går det bra å gjøre rent og sette inn igjen giveren og forlengerstykket med litt gjengetetting på.

Trykket som kommer helt på slutten skjer ikke ved en turtallsøkning, det kommer bare helt pluttselig etter en liten stund (ca10sek,) på ca 3.5k omdreininger. Skal prøve å få skrudd den ut og inspisert den neste gang jer er nede ved båten, håper indelig at det kun er det som er problemet og ikke toppakningen?

Toppakningene sitter ikke der. Derimot kan disse motorene lekke (søle) litt fra manifolden som sitter inntil oljetrykksgiveren. (tettingen mellom manifolden og blokka). Men der er det ikke mere trykk enn i veivhuset så det vil ikke sprute ut. Har du normalt oljetrykk?

Oljetrykket ligger stabilt ca 7-7.5 bar, så lenge jeg ligger under 3k omdreininger, noe over det begynner nåla av virre mellom 9-10 bar?

Legger med noen etterspurte bilder:

IMAG0014.jpg

IMAG0021.jpg

IMAG0017.jpg

Hei jeg har akk heist ut min aq 271.

den hadde ett jevnt og stabilt trykk på 4,5 bar. høres ut for meg som du har ett veldig høyt trykk.

hvis du har gjennomslag i motoren så får en vist høyere trykk. da merker du att det blåser når du trekker opp peilestaven..

er motoren sterk og sprek slik de normalt er da eller :sailing:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Hei jeg har akk heist ut min aq 271. den hadde ett jevnt og stabilt trykk på 4,5 bar. høres ut for meg som du har ett veldig høyt trykk.hvis du har gjennomslag i motoren så får en vist høyere trykk. da merker du att det blåser når du trekker opp peilestaven..er motoren sterk og sprek slik de normalt er da eller :sailing:

Obs, tenkte at måleren gikk fra 5-10bar, men den går selvfølgelig fra 0-5 bar (og viser ca klokka 12), så da ligger trykket å ca. 2.5 bar. Hm.. det høres lite ut med tanke på at din ligger på 4,5bar...

motoren rusker litt på tomgang, den er heller ikke ved sine fulle 5 på maks fremdrift :confused:

Redigert av Kuffe (see edit history)

kan være pga lekkasjen ved føleren att du ikke har mere trykk. jeg ville prøvd å ta ut måleren og plumbe hullet med en skrue for å tatt en liten prøve tur. kommer det olje da . så er det bare å skru.

den motoren du har er en kjempe motor, satte akk inn en ny nå. bilige deler og mye kraft. til Rema pris

:sailing:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Da er ny oljemåler (giver) kjøpt inn samt ny forlenger, gir tilbakemelding når det er byttet.

Var litt kjapp i svingene og kjøpte feil olje, den jeg har kjøpt inn er en mineralolje for katalysatormotorer og den har en viskositet 5w-30w istendefor 15w-50w som den oljen jeg egentlig skulle ha. (mulitgradolje for 4-taksmotorer). Går det alikavel greit å benytte denne?

Har sett videoen nå da, er jo rene "Twilight Zone" eek.gif

hvis du er sikker på at det ikke er oljetrykksmåleren (for du brukte gjengetetningen når du satte den på) så er det innsuget, og det må i så tilfelle av.

Det er vanlig at det lekker i kantene på innsuget dersom det ikke er brukt ekstra pakningstoff der ved montering, men som regel ikke slik som på videoen, selv om det sikkert kan forekomme, enten er det høyt trykk i motoren eller så er det en sprekk et sted. Uansett må innsuget av, noe som ikke er noen stor jobb på den motoren.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...