Båt07 Startet 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2011 Noen som vet hvilke påhengere 25-30 hk som er mest driftsikre? Merker man bør unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Jeg har en yamaha 25 hk. veldig fornøyd med denne og driftsikkerheten er upåklagelig! suzuki er også et godt alternativ Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
roesok Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Yamaha og Suzuki er bra. Like bra, om ikke bedre, er Honda. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Båt07 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Noe negativt med Jhonson 25/30 hk Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Noe negativt med Jhonson 25/30 hk Er det snakk om ny eller brukt motor? En periode hadde vel Johnson og Suzuki samme motorer, men usikker på hvordan dette er idag. Men om du ser på bruktmotor så er tilstand det aller viktigste. En 10 år gammel motor kan være i all mulig forfatning. Når det er sagt hadde jeg uansett vurdert Yamaha, Honda og Suzuki foran f.eks. Johnson og Mercury. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Båt07 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Brukt 2002-2006 modell. Lite brukt Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Har selv en eldre Tohatsu og veldig fornøyd med den Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Joakim Brunsvik Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Velg en yamaha så får du en motor som holder lenge selvom den er noen år Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
Auskar Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 (redigert) Vanskelig å anbefale brukte motorer, da de kan være behandlet så forskjellige. Har eid / har Suzuki, Yamaha, Mercury, Johnson og Evinrude. Evinrude 25hk 1987 modell kjøpt ny var en sterk motor, stort sylindervolum, men innbygd oljetank i bensintank var ikke vellykket. Ved tomgang greide den ikke å dra til seg bensin, noe som resulterte i stopp, endte da opp med å blande olje i bensin selv og fjernet denne inebygde oljetank. Ser at det er en del slitasjer på styrekult dvs. overføringer for gassen på eldre brukte modeller. Var ellers lettstartet og grei men brukte en del bensin. Mercury har jeg bare hatt noen mindre 80-talls modeller av, som 7,5 og 9,8hk kjøpt brukte. Begge var/er lettstartet, bruker ikke allverden av bensin. 7,5hk utgaven kunne starte vrangveien, satte jeg den da i gear bakover gikk den forover.. Johnson 15hk 1981 modell kjøpt ny. Var grei i begynnelsen, lettstartet, men startsnorapparat med mye deler av plast gikk heden ganske fort. Bensinpumpe måtte byttes etter kort tid, og til slutt gikk topppakningen. Har hatt en rekke Suzuki, de fleste er/var lettstartet, noen brukte ikke særlig med bensin heller, har kun på den ene måttet bytte ett vinkelledd på styrekult da det gikk rett av sikkert grunnet produksjonsfeil. Yamaha 20hk ( 25hk ), bruker jeg nå. Kjøpt brukt - 2006 modell 2takter, ser ut som ny. Vil ikke si den er lettstartet... Når den har stått ubrukt noen dager / uker må jeg dra en del for å få start, plugger er splitter nye. Men når den først har startet, så starter den lett resten av dagen. Motor har en del vibrasjoner, har derfor kjøpt gummiklosser/vibrasjonsdempere for å ha i reserve, noe jeg aldri har gjort på en outboard siden min første ca 1969/1970 Har egen oljetank, denne varsler nær sagt når oljetank er 50% tom, og motor begynner dermed å harke. Muligens en feil på oljeblandingssystemet, men når olje er fylt opp i oljetank ser det ut som alt virker. Så selv om oljetank inneholder 3 - 4dl olje som skulle rekke til 30 - 40l bensin, så må en ha ekstra olje med seg i reserve. Jeg blander også 1% olje i bensin manuelt når jeg fyller tanken. Bruker overraskende lite bensin, i hvertfall på lettdrevne båter. Alt i alt er jeg mest fornøyd med Suzuki og Mercury, Yamaha er jeg noe mere usikker på, har bare hatt motor ett år, og ble ikke brukt i vinter, men den fungerer greit, ikke direkte lettstartet hvis den har stått ubrukt en tid. Johnson var ikke helt topp, Evinrude sånn noenlunde. Er forskjellige modeller og årganger, og har vært misfornøyd med "nyvinninger" som oljeblandingssystemer, og gearhendel i front på Yamaha 20/25hk. Men finnes mange varianter, noen har gearhendel på siden ( gamlemåten ), og noen modeller har ikke seperate oljetanker, du har heller ikke spesifisert ca årstall på modeller. Når det gjelder 2takter 25hk var Evinrude og Johnson identiske så nær som farge på lakk. Redigert 28.Juni.2011 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 En 25 hk Tohatsu er en J**lig gild motor! Enkelt bygd og robuste. Anbefales! Hadde en slik en på en 15 fots winrace. Starta hver gang på første drag, aldri noe problemer.. greide nesten 30 knop! Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 har litt erfaring med yamaha og mercury Yamaha har klart vært den beste, hadde en 25 hk 2 takt fra 1997 i 11 år uten noe tull, litt treigstartet vist den har stått ei stund. har nå en 40 hk 4 takt 2008 modell og 4 hk 2 takt fra 2000 som går som ei klokke Mercury har jeg IKKE værte heldig med, min far hadde en 10 hk kjøpt ny i 1991 og som bli kasta i 1997, noe galt hele tia, ikke f om den gikk feilfritt ett år. jeg kjøpte en 10 hk mercury fra 2006 i 2008, samma drittn, noe hele tia, motoren ble solgt etter 2 mnd bruk, merkelig nok hørte jeg ikke noe om at kjøper hadde problemer. Alle nevnte motorer er brukt åre rundt. Lykke til med kjøp av motor Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Hansi Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Det ene merket kan være like bra som et annet. Bruk, ettersyn og vedlikehold er avgjørende for valget ved kjøp av brukt motor. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Mitt valg er Yamaha.. Stødig, solid kvalitet. God effekt( 2takter). Og ikke minst støynivået på en 2 takter Yamaha er lavt sett iforhold til andre. Føler vel verstingene på støy er Tohatsu og Suzuki. Jeg snakker her kun om 2 taktere og gjerne av eldre modell... Kjøp Yamaha... Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
shetland 550 Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 SUZUKI helt klart Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Alt som er japs. Og Johnson sin 4 takt fordi det er en suzuki i hvitt med Johnson dekor. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Yamaha :clap: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.