Retox_93 Startet 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2011 (redigert) Redigert 27.Juni.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Union?? vet du ca hvor gammel den er? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Retox_93 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Har ingen anelse. Lette etter noe skilt, men fant ikke Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Da er det ikke godt å vite med mindre noen kjenner den igjen. mellom 1900-1950 så har det i norge funnets veldig mange, sikkert hundre) små og store bedrifter/ verksteder som har lagd små innenbordsmotorer. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Retox_93 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Var på leting etter noen som kan gjenkjenne den ja Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 får håpe noen kjenner den igjen da men den er nok ikke så gammel som den ser ut til da det er diesel. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
DieselDahl Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Ser ut som en totakter som trenger litt stell...... Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Deisel? syntes å skimtes at det står 2 stk tennplugger på den jeg, på siden av sylinderene på bilder nr1 og 2... Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 (redigert) får håpe noen kjenner den igjen da men den er nok ikke så gammel som den ser ut til da det er diesel. Det står da tennplugger i den... Slått av hansi :-) Redigert 27.Juni.2011 av Christel III (see edit history) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Alternes.. Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 (redigert) ja, hehe det gjør det vist, får vurdere briller Redigert 27.Juni.2011 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Retox_93 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Er noe kjøling de røyra som går ut fra toppen tror e. Ellers en veldig merkelig motor Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Ja har aldri sett en slik motor før! merkelig plassering av både plugger og forgasser! ser foresten at du mangler forgasser, vis du ikke har denne så tror jeg du nok kan skrote denne. den der kan det umulig være mulig å oppdrive deler til?? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Retox_93 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 (redigert) Man kan da ikke skrote sånne gamle motorer! Har en del motor historie i garasjen som e skal ta vare på :) Men det gøyestes med det er å finne ut hva slags motor det er.. Trenger ikke å virke får min del Noen som vet noe om Kvikk 3 hk. ?Ifra 1916 tallet tror det stod på skiltet Redigert 27.Juni.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 litt kjede spray på start kjeden så tenker eg :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 (redigert) Tennpluggplasseringen er ugunstig og særlig ift at dette nok er en eldre motor fra tiden da bensin var mere som parafin og hadde en langsom forbrenningshastighet. Lav kompresjon og lite fortenning var nødvendig for å ikke få detonasjon. Vannet går ut av kjølekappen i toppene og det var nok av produksjonshensyn at pluggene satt i siden. Innsuget sitter på veivhuset og eksosrørene på sylinderveggen, altså totakt. En laveffekt, saktegående, ukomplisert og robust konstruksjon for sin tid. Kan den ha stått i en sjekte? Hvilken landsdel er den funnet? Noe historikk? Forgasser er kanskje ikke det vanskeligste å skaffe da disse ofte passet på mange forskjellige motorer. Redigert 27.Juni.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 (redigert) Den ligger i Grimstad i disse tidene, Før vet e ikke.. Har ikke noe historie eller noe annet en de bildene.. Hadde vært gøy om noen kunne noe om disse gamle motorene., Er nesten 100% sikker på at den har stått i en tresjekte en gang i sine gode dager Redigert 27.Juni.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 (redigert) Ta å kontakt gunnar mikkelsen`s maritime sammlinger. tlf 92431461/55951446. www.gmms.no han kan sikkert hjelpe deg med info og eventuellt deler Redigert 27.Juni.2011 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Retox_93 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Han skal e ringe i morgen !!! Tusen takk får hintet Mercury. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Håper du kan dele det du finner ut Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Såklart skal e dele det Sitér dette innlegget Link to post
Vidar0 Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Legg ut spørmål og bilde her, så får du nok vite.... http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=11494 Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Fikk ikke til å lage bruker på den siden Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Fin totakter av gammel årgang. Den er muligens av engelsk eller amerikansk opprinnelse. Jeg ser at rammelagrene er fett- og ikke oljesmurt. Dette er nokså typisk for amerikanske totaktsmotorer fra begynnelsen av forrige århundre (ingen olje i bunnpanna og manglende vekesmøring)Dette er et klenodium som du naturligvis skal få til å gå og som ved høytidlige anledninger skal startes og beundres. Sjekk forresten denne siden: http://www.google.no/search?q=old+marine+engines+pics&hl=no&rlz=1T4HPEB_noNO241NO242&prmd=ivnsfd&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=z78JTtjJKpHcsga50NWwDg&ved=0CBsQsAQ&biw=1085&bih=510 Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Hei. Eg har tatt meg den frihet å lenka denne tråden inn, sammen med eit av bilda Legg ut spørmål og bilde her, så får du nok vite.... http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=11494&start=550 Magne Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Takk takk Dinamo.. Men hvorfor er navnet på tråden skiftet? Ifra Hva slags motor kan dette være ? og det er jo direkte flaut at de skriver dieselmotor også når det er tennplugger? Rett opp feilen vis dere gidder . Det er definitivt et klenodium, som hadde vært gøy å prøvd å få start på igjen. Skal sende noen bilder til en fyr i dag å se hva han sier om motoren. Spennende dette Takk for hjelpen alle til nå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.