Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Komodo skrev for 9 timer siden:

Men hva tenker du om svaret som @Facile fikk fra Haze i USA? De kom jo med en rimelig klar beskjed om å stille inn laderen på høyeste spenningsinstilling (14,7-15,4V):

 

Lurer derfor på om jeg skal stikke ned i båten i morgen og sette på en 24V lader noen timer, da får jeg løftet spenningen litt opp over det normale setpunktet. Mistenker at det er noen celler som "ligger etter" i ladeforløpet, og ikke blir fulladet...

Når det gjelder AGM er også det i tråd med det jeg mener.
(jeg skrev jo omtrent det samme både ovenfor her og mange ganger lenge før).

====
=> Ved lading og teknisk behandling/vedlikehold av "uklare" batterier: :pray:
sagt mer til alle som tror å ha eller vil samle erfaring: :pray: :pray:

  • Batteriene bør da frakobles fordelingen
    (er ikke mange forbrukere som tåler spenninger over 15V uten å slite),
  • også av hverandre, og helst lades utenfor båten / kjeller/lukkete rom....
    og utilgjengelig for barn og publikum (som pleier å være både nysgjerrige og særs uforberedt)

Batterier kan feile fullstendig (isolasjon, celleslutt, gitterbrudd med gnist, blåse ut gass og syre,
og også eksplodere) uten forvarsel.

  • Vernebriller (dugelig for bl.a. håndtering av syre og etsende væsker) er påbudt.
  • Bedre verneutstyr er viktig å anbefale, fordi syretåke er bortsett
    av etsende (hud, øyne, lunge) også veldig giftig.

Utblåsninger av batterier pleier å komme plutselig, gjerne uten forvarsel,
å håpe at en bare kan springe sin vei er vanligvis blankt illusjon.
===============

Med "pøs på" prøvde jeg å gi uttrykk for at det ikke spiller noe særskilt rolle,
jo mer jo bedre, teknisk sett.
Gode AGM ble testet med ladespenninger rett over 55V (ved ekstrem kontrollerte forhold per celle)
på et TU i Tyskland, der det gjaldt å teste hvor rask AGM og andre type battterier kan lades.
Ladekurvene de klarte var imponerende.
Dessverre går slik ikke som "dagligdags" og er livsfarlig for menigmannen, men interessant.

Når du så tenker 24V isteden 15,5V har du "kvadratet kvadraturen" to ganger til allerede.
Meningen med høye spenninger er å vekke kjemien, desulfatere, og å dra syren rund i kappilarene.
Når du ikke ser dramatiske forbedringer med 15,5V er det nok heller ikke lengre forsvarlig/nyttig med 24V.

Og ellers: 4 år er trolig godt under det som produsenten lover.
Snakk kanskje heller med selgeren, og tilpass vedlikeholdet tilsvarende vi diskuterer etter hvert.

Til sammenlikning:
Jeg har hivet ut Varta AGM fra 2005 nå for to uker siden (ble brutalt missbrukt av meg for å se hva de kan)
og bruker fremdeles EG-AGM fra 2010, som jeg bruker og lader med økte spenninger i tråd som jeg sier.
Begge type har levert gode spenningskurver og stabil kapasitet i hele sitt liv (16 og 11 år nå).

I tråd med mine egne anbefalinger har jeg praktisk aldri behandlet batterier som råe egg.
Regulatorene gjorde da jobbene som ønsket,
og batteriene lever jo bevisbart forholdsvis lenge.

Men, alltid et men, eldre og nye batterier er ikke helt det samme, dessverre.
Likevel vet jeg egentlig ikke om mange av "mine" som ha måttet bytte batteriene etter allerede 4 år.
Gode ladere, god regulering, og god praksis ved bruk, gjør vel noe nytte. :smiley:

  :seeya:
Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Komodo skrev for 8 timer siden:

Men hva tenker du om svaret som @Facile fikk fra Haze i USA? De kom jo med en rimelig klar beskjed om å stille inn laderen på høyeste spenningsinstilling (14,7-15,4V):

 

Lurer derfor på om jeg skal stikke ned i båten i morgen og sette på en 24V lader noen timer, da får jeg løftet spenningen litt opp over det normale setpunktet. Mistenker at det er noen celler som "ligger etter" i ladeforløpet, og ikke blir fulladet...

Når det gjelder AGM er også det i tråd med det jeg mener.
(jeg skrev jo omtrent det samme både ovenfor her og mange ganger lenge før).

====
=> Ved lading og teknisk behandling/vedlikehold av "uklare" batterier: :pray:
sagt mer til alle som tror å ha eller vil samle erfaring: :pray: :pray:

  • Batteriene bør da frakobles fordelingen
    (er ikke mange forbrukere som tåler spenninger over 15V uten å slite),
  • også av hverandre, og helst lades utenfor båten / kjeller/lukkete rom....
    og utilgjengelig for barn og publikum (som pleier å være både nysgjerrige og særs uforberedt)

Batterier kan feile fullstendig (isolasjon, celleslutt, gitterbrudd med gnist, blåse ut gass og syre,
og også eksplodere) uten forvarsel.

  • Vernebriller (dugelig for bl.a. håndtering av syre og etsende væsker) er påbudt.
  • Bedre verneutstyr er viktig å anbefale, fordi syretåke er bortsett
    av etsende (hud, øyne, lunge) også veldig giftig.

Utblåsninger av batterier pleier å komme plutselig, gjerne uten forvarsel,
å håpe at en bare kan springe sin vei er vanligvis blankt illusjon.
===============

Med "pøs på" prøvde jeg å gi uttrykk for at det ikke spiller noe særskilt rolle,
jo mer jo bedre, teknisk sett.
Gode AGM ble testet med ladespenninger rett over 55V (ved ekstrem kontrollerte forhold per celle)
på et TU i Tyskland, der det gjaldt å teste hvor rask AGM og andre type battterier kan lades.
Ladekurvene de klarte var imponerende.
Dessverre går slik ikke som "dagligdags" og er livsfarlig for menigmannen, men interessant.

Når du så tenker 24V isteden 15,5V eller 17V, har du "kvadratet kvadraturen" to ganger til allerede.
Meningen med høye spenninger er å vekke kjemien, desulfatere, og å dra syren rund i kappilarene.
Når du ikke ser dramatiske forbedringer med 17V er det nok heller ikke lengre forsvarlig/nyttig med 24V.

Og ellers: 4 år er trolig godt under det som produsenten lover.
Snakk kanskje heller med selgeren, og tilpass vedlikeholdet tilsvarende vi diskuterer etter hvert.

Til sammenlikning:
Jeg har hivet ut Varta AGM fra 2005 nå for to uker siden (ble brutalt missbrukt av meg for å se hva de kan)
og bruker fremdeles EG-AGM fra 2010, som jeg bruker og lader med økte spenninger i tråd som jeg sier.
Begge type har levert gode spenningskurver og stabil kapasitet i hele sitt liv (16 og 11 år nå).

I tråd med mine egne anbefalinger har jeg praktisk aldri behandlet batterier som råe egg.
Regulatorene gjorde da jobbene som ønsket,
og batteriene lever jo bevisbart forholdsvis lenge.

Men, alltid et men, eldre og nye batterier er ikke helt det samme, dessverre.
Likevel vet jeg egentlig ikke om mange av "mine" som ha måttet bytte batteriene etter allerede 4 år.
Gode ladere, god regulering, og god praksis ved bruk, gjør vel noe nytte. :smiley:

  :seeya:
Jørg



×
×
  • Create New...