Jump to content

Bergen-selje, hvilke havner bør besøkes?

knoppen

Recommended Posts

Spørs jo hva du ser etter så klart, men i Gulen i Sogn er det mye fint. Færøy, Buskøy etc. Askvoll er nevnt, Korssund er en perle, Florø er vel ikke en fin by å se til, men flott tilrettelagt for småbåter. Kalvåg nevnes og der er jeg enig. Rugsund er også flott. Den gammeldagse landhandelen er i seg selv verdt besøket. Måløy bør jeg vel nevne siden jeg er derfra ;) Har ikke vært så bra for småbåter der tidligere, men det har kommet seg veldig.

Silda er utrolig flott, men da er du bra nær Selje. Er vel begrenset hvor mange etapper du vil ha på en slik tur som kan tilbakelegges på en dag hvis du har dårlig tid.

Siden du passerer rett ut i fjorden for meg, og flere her anbefaler Korssund kan eg meddele at det nå er sprengt ut i innløpet til Korssund om du kommer sørfra. Så innløpet her er nå mye bedre. Her har mange tatt propellere og drev. Eg har tatt en propell der. Korssund er en fin plass. Plasser du bør besøke er ingen fasit svar på, men om du kommer sørfra kan du svinge innom Hardbakke/Skjerjehamn, Dinja, Korssund, Askvoll, Svanøy, Florø, Kalvåg. Mange plasser. Var for 2 år siden på en plass rett nord av Kalvåg. Iglandsvik. 20 min gåtur til Grotlesanden. Veldig ok plass.

Er det virkelig verdt å legge turen til Askvoll? For meg er dette en ganske så kjedelig havn med lite aktivitet. Bulandet og Værlandet anbefaler jeg virkelig, men pass på dersom du tar turen innenskjærs på Bulandet - her er det mye skjær og hindringer. Ellers så skal det være ganske så koselig i Kjelstraumen. Jeg ville også tatt en tur innom Eivindvik.

Du bør også vurdere en tur gjennom Indre Steinsundet, her er det flott. Om du har tid, er det også mulighet for å fortøye ved Alden, slik at du kan ta turen på toppen av "Den norske hest" - anbefales!

Gjestehavnen på Værlandet anbefales! Et artig konsept med pub inne i verkstedshallen, og et fantastisk hyggelig vertsskap! Her kan du leie sykkel og ta turen ut til Bulandet - en grei sykkeltur for hele familien. Det er også et ridesenter like i nærheten som tilbyr rideturer i terrenget.

Hvis været er bra så kan jeg også anbefale en tur innom Vetvika, på utsiden av Bremangerlandet. Men dette er ikke en havn som er egnet til overnatting (selv om vi har gjort det...) Det går an å fortøye ved den gamle moloen. Selv om du ser stortaren i vannskorpen så er det alikevel minst to meter til bunnen. Men det er bedre å ligge på anker inne ved stranden, men da må du ha jolle. I tillegg til en dramatisk natur og en fantastisk flott sandstrand har Vetvika har en unikt variert og rikholdig flora.

Hvis du vil ut og se Kannesteinen og Kråkenes fyr når du kommer til Måløy, vil jeg anbefale å leie bil hos den lokale Toyota-forhandleren. De ligger på østsiden av Måløybroen. forhåpentligvis finner du en ledig plass i båtforeningen som ligger på samme siden av sundet, rett innenfor bunkringsstasjonen. Fra båtforeningen er det en kort spasertur opp til bilforhandleren.

I Selje kan du leie bil på bensinstasjonen for å komme deg ut på Stadlandet. Men vi var så heldig at vi fikk låne bil av en fullstendig ukjent person i båtforeningen, som vi bare såvidt hadde snakket med, når vi var der.

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...