Ask Startet 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2011 Hei Ein tur til Skjerjehamn i Gulen i helga har gjeve meg lyst til å starta denne tråden.... Ei natt ved flytebrygga kosta NOK 210 med straum. Dette er det meste me har betalt i kaiavgift i Noreg. Prisen forklarar kanskje kvifor det var så få båtar der? Me kjem neppe att med det første. (Det kan òg nemnast at ei flaska brus, 0,33 l, på butikken kosta 38 kroner.) Einkvan høgare? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Tromsø kjører med 200 kr/døgn inkl. strøm. Bodø har automat der du betaler svindyrt pr. fot. Strømmen må du anslå i forkant til f.eks. 50 kwh under oppholdet. Da betaler du for 50 kwh i forkant med kort og får ingenting tilbake om du ikke bruker opp alt. Helgardering fra Havnevesenet. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Holmsbu: Kr. 175 inkl strøm. Gratis dusj. Tønsberg: Kr. 225 inkl strøm. Gratis dusj. Kragerø: Kr. 250 inkl strøm. Dusj kr. 20 for 3(!) minutter. Arendal: Kr. 250 inkl strøm. Dusj kr. 35 for 6 minutter. Vår båt er 35 fot. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Smurph Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Men hvis du ligger på flytebryggen helt inne på Skjerjehamn, inne ved veifyllingen, så kan du ligge helt gratis! Denne er nemlig kommunal Dessuten er det det beste stedet å ligge i nordavind. OK, ulempen er at du ikke får tilgang til strøm, da, hvis du er avhengig av sånt... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
litt peiling Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Skjærhalden: 250,- pr døgn inkl strøm. 20 kroninger i dusjen = veldig varmt vann og du må trykke vært 10 sek for å dusje Vaskemaskin koster 80 kr og tørketrommel 60 kr Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Tønsberg 350.- Skjærhalder 375.- i fjor var det vel om jeg ikke husker feil. Vi er 43fot Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Det nærmer seg hotellpriser.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kalle74 Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 (redigert) Tvedestrand 100,-pr. døgn uansett størrelse, aviser, strøm, vann og rundstykker er inkl. i prisen Dagsbesøk er gratis. Redigert 29.Juni.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
alidal Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Veldig greit hvis de som legger inn priser også tar med båt-størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Mener det var 115.- i tvedestrand fra 40-50fot og var det 150.- over 50fot ? En av sørlandets beste plasser og billigst også Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Prisen i Tvedestrand er neppe representativ og reflekterer nok den store avstanden ut til åpent vann så de er nødt til å gjøre seg litt sexy for å tiltrekke seg kunder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Anonym Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 (redigert) I Farsund er vel landets billigste ihvertfall.. Der er det vel fortsatt gratis å ligge, og det inkluderer gratis rundstykker og avis om morgenen :) På Lista er det også gratis, men der er det kun strøm og dusj, ikke gratis mat.. Plass til veldig få båter, og man er heldig om man får strøm der. 210,- som trådstarter måtte ut med er uansett ikke særlig ille.. På østlandet koster det såpass overalt, som regel også mer.. Redigert 29.Juni.2011 av Anonym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Kommer man til Stavern mener jeg å huske noe slikt fra i fjor: 0-20fot: 120,- 20-29 fot: 170,- 30-39 fot: 250,- 40-49 fot: 375,- 50 + fot: 500,- Det er meget svakt strømopplegg der, så man må påregne en del tid uten strøm. Losen Bryggekjøkken som sannsynligvis har Norges sureste eier(er bare opptatt av å sitte å skravle med sin egen betjening), han skylder på at båteierne har feil utstyr og bruker for mye strøm. Han er IKKE interessert i å hjelpe til når sikringene ryker i fleng. Dette er til og med automatsikringer. Et eksempel er flytebrygga ved gangbroen som i ferietiden kan ha opptil 35-40 båter, den er utstyrt med 2x16 amp. !!! Boksen med disse sikringene ligger litt til venstre for gangbroen sett fra flytebrygga om noen ligger der og må hjelpe seg selv.......det er to bokser en 3 meter unna brygga og en 15-20 meter unna. Begge ryker i eninga. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ask Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 210,- som trådstarter måtte ut med er uansett ikke særlig ille.. På østlandet koster det såpass overalt, som regel også mer.. Hei igjen Det ser slik ut. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 ...... 210,- som trådstarter måtte ut med er uansett ikke særlig ille.. På østlandet koster det såpass overalt, som regel også mer.. 210,- på Vestlandet er blandt de høyeste . Tipper gjennomsnittet på de mest besøkte gjestehavnene ligger på ca kr 100,- (30 - 40 fot) , strøm kommer oftest i tillegg ca kr 50,- Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
okeido Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Vært på sørlandet en gang,aldri mer,nå blir det skagen, rett mot vestlandet vis det blir den veien, mener nesten det kostet 250 kroner den gangen jeg da 27 fot tresnekke.det var vel i kristiansand for 8 år siden, men husker jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Er det å betale f.eks 200 kroner for en natt med strøm og tilgang toaletter så dyrt når man tenker på at en båtplass for en sesong koster fort 15000 i områder med stor etterpsørsel? Sesongen er kort og en båtplass må leies ut 75 netter for å ta inn 15000 (sesongleie) og da har man også kostnaden ved daglig innsamling av penger i motsetning til en sesongplass med en forhåndsbetalt giro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
marius Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Var og i Skjerehamn i fjor sommer og reagerte på prisen ja , kjøpte is og gikk til en annen plass . Vi kommer sannsynligvis til å feriere i de traktene om noen uker og vil sannsynligvis bare gå rett forbi i år . I vår omgangskrets er vi endel båteiere som blant annet utveksler slike erfaringer , derfor har vi etterhvert opparbeidet endel kunnskap om slikt langs vestlandskysten , Skjerehamn er ikke på vår anbefalingsliste på grunn av prisen og flere har strøket denne plassen av listen på grunn vår erfaring. Det er de vi kaller jungeltelegraf . Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Ligger i gjestehavna i Kr.sand og her er prisen som listet under inkl strøm, men du er ikke garantert strøm. Ikke nok uttak på brygga til alle. HAVNEPRISER: Fortøyning pr døgn (natt) 1. juni - 31. aug: Inntil 30 fot kr 210,- 31 - 45 fot kr 260,- 46 - 60 fot kr 310,- Mer info: http://www.kristiansandgjestehavn.no/informasjon.htm P.S: Det har regnet katter og kjerringer i dag, men det er visst ikke kvalifisert for rabatt....skal jo alltid være så fint vær her. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
okeido Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 båtplassen min koster 2000 all inclusiv,vinterlagring strøm opptak uttak, mener det burde være billigere så vi kunne ligge der lenger å bruke penger i byen..men noen har flust med penger så.. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 en båtplass for en sesong koster fort 15000 i områder med stor etterpsørsel? Sesongen er kort og en båtplass må leies ut 75 netter for å ta inn 15000 (sesongleie) Men havneleie kan ikke sees på isolert. Det er viktig at det også sees på fordelene for omkringliggende næringsliv at turister ankommer med feriepenger. Mat, diesel, restauranter,museer osv. vil alle tjene godt på at havnen er fylt helt opp. Havnen bør være attraktiv hele uken, også utenfor sesongen. Verdiskapningen med båtturister er formidabel. Hvis vi kan sammenligne med cruiseturister, bare i Geiranger regner de med 220 millioner i en kort sesong. Og de turistene spiser ombord. Offentlig havner bør derfor av hensyn til lokalsamfunnet sørge for at stedet er attraktivt for båtbrukere. Hva som er fornuftig kapitalisme og hva som er helhetlig god økonomi krasjer stundom. Jeg tror f.eks at det ikke var et sjakktrekk av Kristiansand kommune å leie ut havnen til drivere som har utelukkende egen lommebok å forholde seg til. PS. Jeg synes 15.000,- høres mye ut, så jeg er visst godt vant. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Men havneleie kan ikke sees på isolert. Havnene er som regel et kommunalt anliggende og skal dekkes av ikke øremerkede midler, frie inntekter, mens inntektene på restauranter, butikker osv går til private eiere så i utgangspunktet må dette sees på isolert, etter mitt syn. Jeg vil f.eks nødig at min gamle mor skal få en dårligere behandling på sine eldre dager for at du skal få subsidiert leie av havneplass når du er på besøk i byen, ok? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lano2 Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Så pass på å ikke send din gamle mor til Farsund, hvor du ligger gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hjellestad marina i Bergen kjører nå også 200 kroner. Mens de mindre gjestehavner i utkantstrøk rundt Bergen koster fortsatt alt mellom gratis (Fitjar) til 100 - 150 kroner. Bør kanskje lagt en liste ut der man kan oppdatere gjestepriser. (På lik linje med drivstoffpriser) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Eureka Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 (redigert) Hvor lenge kan man ligge gratis i Farsund? er det noen tidsbegrensning? For to helger siden lå jeg på gjestebrygga ved Alnes fyr vest for Ålesund. Brygga er vel ca 20 meter lang så det er ikke plass til mer enn 4 31fotere inntil. Enten har prisene gått opp med en 50-lapp ellers så er det endret på grensen mellom fot og pris. Her kvalifiserte jeg til 200 kroner med mine 31fot. Mener jeg betalte 150 i fjor. Har prisene gått opp ellers i landet også kanskje? Dette er ihvertfall den dyreste havna jeg har ligge ved på sunnmøre, særlig mtp at det ikke er noen fasiliteter på land utover vann og strøm. Andre steder er det gode fasiliteter og sågar gratis sykkelutlån (Finnøya). På en måte skjønner jeg at mindre, nyetablerte havner, som Alnes, må ta seg noen kroner ekstra betalt for å dekke utgiftene. Dog, i komunale gjestehavner, nært bysentrum og næringsliv, så er det ikke noe i veien for å gjøre det hele gratis. Farsund er i så måte forbilledlig. Redigert 30.Juni.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.