Bergen dørk Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Godt poeng, lano2. Jeg forstår Steinsvik sin argumentasjon, men hvorvidt dette er en kommunalt anliggende kan jo diskuteres. I Farsund tar kommunen grep grunnet det gratis gjestehavner genererer av inntekter til næringslivet. I Kristiansand er dette en privat sak (gjestehavna altså) og det er kun tenåringer uten noen form for kompetanse på båter og styring av en båthavn, alt er overlatt til. I fjor var det tendenser til kaos her da en seilbåt slapp hele septikken rett i havna fordi han ikke ble garantert plass igjen (selv om han hadde betalt) hvis han gikk ut 300 m fra land og gjorde dette. Det ble nesten håndgemeng og disse ungjentene i "kiosken" stod bare og måpte. Skjer det andre uoverenstemmelser må politet kontaktes (f.eks. ved bråk og uro)! I Arendal derimot (nokså lik pris) synes jeg det var veldig på stell med tydelig kontroll og styring. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Med vind Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Havnene er som regel et kommunalt anliggende og skal dekkes av ikke øremerkede midler, frie inntekter, mens inntektene på restauranter, butikker osv går til private eiere så i utgangspunktet må dette sees på isolert, etter mitt syn. Jeg vil f.eks nødig at min gamle mor skal få en dårligere behandling på sine eldre dager for at du skal få subsidiert leie av havneplass når du er på besøk i byen, ok? Hverken min eller din mor lider av at riktige økonomiske valg gjøres. Det er ikke et nullspillsystem, men en måte å skaffe verdiskapning i lokalsamfunnet slik at skatter og avgifter faktisk dekker utgiftene til gamlemor. Det er selvfølgelig ikke hyggelig, men noen små samfunn langs kysten er mer eller mindre eiet av en lokal «høvding» som har eller leier ut lokaler til supermarked, hotell, restauranter osv. Den samme personen tar da gjerne på seg utgifter – til inntekts ervervelse – slik som havn, konserter, dans, uteaktiviteter for barn, drift av museum osv. Havner kan være utgift til inntekts ervervelse. Farsund mener åpenbart at det er god økonomi. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Finnøya i Harøyfjorden på Møre tar kr 150. Dusj, vaskemaskin, tørketrommel, sykkelleie og strøm inkludert. Havna holder en meget høy standard, både på brygger og servicebygg på land. 100 m til badeanlegg (innendørs), restaurant på kaia. Det er en fantastisk lun havn, beskyttet mot alle vindretninger. Innseilingen virket litt kronglet på kartet, men ga ingen problemer. Navionics kart sier at vi ligger i et område som faller tørt ved fjære sjø, men her har de mudret til god dypde, også for oss med seilbåter. Denne havna er et godt altarnativ til Nordre/Søndre Bjørnsund og Bud, for de som seiler langs kysten. Vi vil komme tilbake hit flere ganger. Jeg anbefaler denne havnen! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Bør kanskje lagt en liste ut der man kan oppdatere gjestepriser. (På lik linje med drivstoffpriser) God ide Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Oteren Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 I Farsund tar kommunen grep grunnet det gratis gjestehavner genererer av inntekter til næringslivet. Nå tar jeg det fra en variabel husk, men mener bestemt at næringslivet også er med å betale/ dekke lønn mv for gratis gjestehavn i Farsund. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Kr.sand er vel i en klasse for seg ? http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=894289&cat=5860 “det er typisk dere i båter over 45 fot som er de verste kundene”! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 (redigert) Overhørte identisk diskusjon her i går. Det var en som hadde forhåndsbetalt mange dager som skulle reise videre fra Kr.sand gjestehavn. De kunne ikke refundere. Og de som står bak driften her er nok vanskelig å få i tale. Båteieren var tydelig meget provosert og ba om å få management i tale. Hvordan det gikk vites ikke, men det er tydeligvis ikke så smidig......og å ha kun 18-åringer til å styre en av Norges mest besøkte gjestehavner er kanskje en smule underlig, eller nødvendig for lønnsomheten? Ikke vet jeg. Iallefall kjekt å ligge her midt i byen. Redigert 30.Juni.2011 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Eureka Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Dersom man ikke når frem med kravet om refusjon av betalt avgift, ber man om å få tilbake skatter og avgifter. :) -da tenker jeg det går litt i ball for den som står i kassa, prosentregning, og hele beløpet blir betalt tilbake :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Den hang jeg ikke helt med på, Eureka.... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
arkmarin Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Finnøya i Harøyfjorden på Møre tar kr 150. Dusj, vaskemaskin, tørketrommel, sykkelleie og strøm inkludert. Jeg sjekket for dårlig, vaskemaskin koster kr 20, tørketrommel kr 20. Det er boks på veggen for å slippe penger på. Vi syklet til butikken på Harøy, 3 km hver vei på smale asfalterte veier, i forholdsvis flatt terreng. Det ble en flott tur på noen meget vakre øyer. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Eureka Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Den hang jeg ikke helt med på, Eureka.... nei, kanskje det bare var en dum tanke, men jeg tenke på de som ikke fikk tilbake forskuddsbetalt avgift, og dro før tiden. Da har man betalt for selve leien pluss mva for en tjeneste man ikke benytter. Dersom du har kjøpt en flybillett som ikke kan refunderes, og du ikke benytter deg av billetten, så har du krav på å få refundert skatter og avgifter. Derfor mener jeg at man også, prinsipielt, skal kunne få tilbakebetalt mva på liggedøgn i havna man ikke benytter. Båtplassen blir sannsynligvis leid ut til en annen og tjenesten blir således dobbeltbeskattet. Videre er det en kjensgjerning at %regning ikke nødvendigvis er det kiosk- og butikkbetjening mestrer best. Derfor utsagnet om at det muligens gir refusjon av hele beløpet for ubenyttet liggedøgn... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Aha.....ikke dumt, men det burde vel rett og slett være en enkel sak for betjeningen å refundere basert på kvittering, spør du meg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Eureka Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Aha.....ikke dumt, men det burde vel rett og slett være en enkel sak for betjeningen å refundere basert på kvittering, spør du meg. joa, så sant mva er påført kvitteringen, og da bør man få tilbake det beløpet :) men såvidt jeg husker så får man eksempelvis i Kr.sand kun klisterlappen for å feste på fortøyningstauet eller lignende og ingen kvittering av den som går rundt på havna og krever inn avgift. Får vel kvittering om man går i kiosken og betaler rett i kassa... Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Ok. Så forhåndsbetal ikke! Hvordan ligger det an hos værstingene, Skjærhalden og Strømstad? Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Mouche Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hverken min eller din mor lider av at riktige økonomiske valg gjøres. Det er ikke et nullspillsystem, men en måte å skaffe verdiskapning i lokalsamfunnet slik at skatter og avgifter faktisk dekker utgiftene til gamlemor. Meg bekjent så rår ikke kommunen over de inntektene de får inn i skatter og avgifter utover de kommunalt lovpålagte oppgavene som er til selvkost, så mere penger inn kan bety akkurat like lite, eller mye, til kommunen for det er Stortinget som velger hvilke kommuner som skal få hva og hvorfor! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
egilwh Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Her kommer vel Valle i Bamble godt ut. Der er det gratis å ligge, strøm koster 100,- Eieren av brygga er den som eier kjøpesenteret, og servicen er upåklagelig. Restauranten er ganske bra.Det er god plass og et greit alternativ til å ligge i kø på Jomfruland. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
RSL Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Her kommer vel Valle i Bamble godt ut. Der er det gratis å ligge, strøm koster 100,- Eieren av brygga er den som eier kjøpesenteret, og servicen er upåklagelig. Restauranten er ganske bra.Det er god plass og et greit alternativ til å ligge i kø på Jomfruland. Vi er alltid innom der både til og fra sørlandet. Veeeldig lavt trykk på vannet ute på bryggene, så det tar en evighet å få fylt tankene, men man kan fylle i ekspressfart mot et myntinnlegg på kr. 20,- ved siden av drivstoffpumpene. Flott sted og selv om jeg ikke betaler for annet enn strøm når jeg ligger der, tror jeg nok at jeg legger igjen nok penger både i butikkene og restauranten der til at eieren får så det monner. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mariell Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 I Sandefjord er det vel 250 + 50 for strøm, for en 36 foter. Jug å si at du får så mye for pengene. Nedover Svenskekysten lå de stort sett på 280 Sek inkl strøm Skagen 190 Dkr, inkl strøm og 7,nde natta gratis om du ligger her så lenge. Skagen er vel dyrest i Danmark. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Med vind Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Meg bekjent så rår ikke kommunen over de inntektene de får inn i skatter og avgifter utover de kommunalt lovpålagte oppgavene som er til selvkost, så mere penger inn kan bety akkurat like lite, eller mye, til kommunen for det er Stortinget som velger hvilke kommuner som skal få hva og hvorfor! Dette du her skriver forstår jeg ikke noe av. Skattesatsen på almindelig inntekt er 28 prosent. Skatt på alminnelig inntekt består av kommunal- og fylkeskommunal skatt, samt fellesskatt til staten. Inntekter i et lokalsamfunn genererer penger til lokalsamfunnet. Mye fornuft i det. Kommunale oppgaver som skal gjøres til selvkost er vel også greit. Men en kommune er ikke nødt å ta seg betalt for å dekke selvkost, dersom de finner at det er smart å la være. Farsund har funnet at det for dem er lurt å gi folk rundstykker på morgenkvisten så de blir i godt humør og bruker masse penger. Jeg er sikker på at rundstykkene ikke er hentet på din mors gamlehjem. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Dette du her skriver forstår jeg ikke noe av. Skattesatsen på almindelig inntekt er 28 prosent. Skatt på alminnelig inntekt består av kommunal- og fylkeskommunal skatt, samt fellesskatt til staten. Det er jo nettop her vi alle ( i allefall mange av oss) blir lurt og bedratt for uansett navn på skatten/e så går alt inn i en felles pott, Stortinget, og blir redistribuert derfra etter det politiske flertallets forgodtbefinnende. Sånn er det bare. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JGH Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Leirvik er iallefall ei havn eg styrer unna heretter. Var der i påsken og da var prisen dobla fra året før. Pris nå er 300kr inkl strøm for båt over 35føtter. Stavanger ved oljemuseet 75kr pr døgn uten strøm, 75kr i tillegg for strøm. Utsira gratis. Brandasund meiner eg var 80kr med strøm. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Key Freak Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Lillesand: 200 kroner for båt mellom 30-40 fot. 6 minutter dusj koster 25 (tror jeg). Forøvrig har det blitt ganske tett med båter her i løpet av kvelden, til tross for regnværet. Men det er jo Lillesand-dagene her nå. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Polarn Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Sætre: Kr. 2oo inkl strøm. Gratis dusj. For båter under 35 fot. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Uthavn, på anker.. gratis over alt Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Tregde Feriesenter (Mandal kommune): Kr 300 for 35 fot båt!! Og da har de ikke engang vann ute på gjestebrygga. Skal man fylle vanntanken, må man flytte båten over på drivstoffbrygga. Men det er gratis internett her. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.