PiperBill Startet 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2011 Ser etter ny (brukt) båt men ønsker å ”get it right this time”. Derfor kommer jeg til å ta meg god tid og gjør en del research. Da har jeg lyst til å be om råd her. Jeg har et budsjett på Kr220,000. Det er stort sett min bedre halvdel å jeg som bruker båt men det hender vi tar med et vennepar eller en av våre voksne unger. Båten vi har nå har sengeplass til 2 men det er noe trangt så vi ønsker oss en båt med rimelig god sengeplass. WC, god sitteplass som ikke må gjøres om til sengeplass, oppvask og matlagingsmuligheter hadde vært fint. Det å kunne stå oppreist under kalesjen hadde vært fint også. Båten vi har nå klarer 30 knop men for det meste så putrer vi rundt i ca 8 knops fart. Men det er veldig greit å kunne kjøre fort hjemover noe ganger. Vi tar stort sett dagsturer fra Skjerbergkilen og ut mot Hvaler men med en større båt så kunne vi tatt lengre turer med flere overnatting. Jeg er ikke så sjøvant her i Norge men har hatt båt og jobbet i fiskeindustrien i Australia i mange år tidligere. Diesel eller bensin? Jeg vet ikke….. Motor størrelse? Veldig usikker. Jeg har sett litt på et par Draco 23 fots med rimelig store motorer. Fine båter som ser ut til å være solid bygget men er litt skeptisk til 15 år gamle motorer. Spesielt de som er saltvannsavkjølte. Drivstoffsforbruk er også noe å tenker på. Råd og tips tas imot med stor takk. Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
spjærøy26 Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29206250 jeg hadde kjøpt noe sånt.. litt dyr i høy hastighet, men ved 8 knob på tomgang er den rimelig.. god komfort og masse plass. Sitér dette innlegget Link to post
drtama Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Jeg er ekstremt fornøyd med min draco 20. Det er jo norsk kvalitet og draco båtne har ekstremt gode skrog som sitter perfekt i sjøen. Er jo alltid litt ekstra med eldre motorer. Jeg har en Mercruiser 170 i min og den er driftsikker, så lenge man tar alle servicene så skal de fungere som de skal. Så jeg anbefaler draco 23 el 24. Og av o til ligger det jo ute noen på finn med nyere motor el nyere drev. Sitér dette innlegget Link to post
Skipsreder'n Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Jeg har også vært utrolig fornøyd med min Draco 21 SC.God plass til meg og kona på dagsturer såvel som helgeturer.Nå har vi familieforøkelse på gang og vil da opp i størrelse så den blir lagt ut for salg i løpet av kvelden/morgendagen.Ligger på Grimsøya så om du vil ta en titt så bare si ifra.Veldig pent eksemplar.Nok reklame Draco er solide båter og har ett veldig godt skrog som sitter godt i sjøen.Kan varmt anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Kurante båter med det fartspotensialet du ønsker innenfor gitt prisramme finnes ikke i overflod..... Men Draco 23, Draco 2400, Windy 23 er alle gode valg. Muligens de største utgavene av Skibsplast også er innenfor rammen din. Kikker du på Draco så er det litt forskjell på 23 og 24 fot. 23 foteren er primært en day cruiser med overnattingsmulighet for to inne i kabinen og et bittelite avlukke med toalett. Kommer med bysse både inne i kabinen og ute i cocpit allt etter årsmodell. Båten har for størrelsen en veldig stor og fin uteplass. Solide sjø egenskaper. 2400 Styling er vesentlig mye mer cabin cruiser. God liggeplass for fire stk i totalt to kabiner. Eget toalett rom med vask. Bysse ute i cocpit. Uteplassen oppfattes som mer kompakt enn i 23 foteren. Men allt i allt en suveren båt i denne størrelsen. Suverene sjø egenskaper. Dersom jeg skulle kikket på amerikanske båter ville jeg prioritert SeaRay og eventuelt nyere Bayliner. Men tror budsjettet sprekker her. Mindre utgaver av Draco er finfine båter. Men om du planlegger overnatting mer enn rent sporadisk, så vil jeg anbefale en større båt med separat toalett rom. Toalett under senga er ikke veldig morsomt etter min mening Sjekk gjerne www.dracoclub.dk for brosjyrer og tester. Mye fin lesing Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Kalle74 Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Har selv hatt Draco 2300 og syntes det var en kjempe båt. Stor og sosial uteplass, ikke mange (hvis noen) 23 fotere som er så godt utnyttet. Fra 1986 ble det gjort noen forandringer (til det bedre syntes jeg): Pentry ble flyttet ut, "dør" inn ble vinklet noe som gir større plass på dass. Uteplassen ble bredere, det gikk på bekostning av at man fjernet dollbord på bakre 1/3 av båten. Ryggstøtten helt akter i båten kan legges ned så man kan lage en større solseng enn på tidligere modeller. Den ekstra puten til solsengen kan skyves inn bak/under ryggstøtten. Dashbordet ble re-designet. Jeg hadde en 210hk V8, Volvo Penta. Forbruket syntes jeg ikke var ille, marsjfart 28-30knop lå forbruket på ca. 34l/t. Totalt i løpet av sesongen lå forbruket på blandet kjøring på 15-18l/t. Jeg ville absolutt anbefalt deg og kjøpe båt med motor som er ferskvannskjølt. Lykke til Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
PiperBill Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Tusen tusen takk til alle dere!. Mye bra tips her! (takk til moderatoren også ). Jo mer jeg ser på Draco’er jo mere jeg liker det jeg ser. At det finnes en Draco Club bare bekrefter mine tanker om at dette er en helt spesial båt. Jeg tro jeg må være gammeldags men jeg får meg ikke til å like ”Star Wars”- linjene som mang nyere båter har. Det virker også som om utseende har gått foran praktiske brukervennlighet i mange tilfeller. Det var nylig solgt en Draco 23fots der hvor jeg har båtplass. Den ble solgt ganske fort og jeg rakk ikke å kontakte selgeren. Den var priset til Kr220,000 men jeg vet ikke hva sluttprisen ble. Var dette et bra kjøp? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29072178 Jeg tror evt. kjøp blir til høsten. Det er snart ferie og vi må får det mest ut av det med den båten vi har. En ting jeg ikke helt forstår når det gjelder ferskvannsavkjøling av motorer. Min gammel reketråler i Australia hadde rør på utsida av skroget som motorens kjølevæsker gikk gjennom. (fire sylindrer Perkins diesel fra 1960 tallet). Jeg kan ikke tenker meg at det er slik på hurtiggående båter som Draco. Hvordan funker det da? Er det en slags varmeveksler med kjølevæske fra motoren på en side og sjøvann som pumpes gjennom den andre sida? Tar imot end flere tips.. med glede. Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
FM 8-12 Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Overpriset til beine spør du meg hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Var dette et bra kjøp? Synes jeg absolutt ikke. I dagens marked som er kjøpers marked burde du fått en Draco 2400 Styling med nyere bensinmotor til en +/- 200 - 220 K. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hvordan funker det da? Er det en slags varmeveksler med kjølevæske fra motoren på en side og sjøvann som pumpes gjennom den andre sida? Yepp. Men vær oppmerksom på at noen av motorene har sjøvannskjøling på eksos manifolden. Det vil si ferskvann bare på selve blokka. Det anbefales ikke. Min har et såkalt hel sett som har ferskvann på blokk og manifolder. Dermed er det bare eksos risere som som må byttes ved ca. fem års intervaller. Det er skrevet mye og mangt om bensin versus diesel motorer her på båtplassen. Jeg er ikke i tvil om at bensin er førstevalget om ikke båten brukes i et stort antall timer hver sesong i marsjfart og over. Og da er det kun kostnader i forhold til forbruket som er negativt. Vedlikehold forøvrig, støynivå og fravær av diesel lukt er toppers En fordel med 23 foteren kontra 2400 er at 23 foteren faktisk er smal nok til å være trailbar om det er et ønske. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Skipsreder'n Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Den 23 foter'n du linker til her syns jeg var kraftig overpriset.Jeg solgte denne 21 foter'n i går på under 2 timer for litt under prisantydning. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29383271 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Oj, nå ble jeg litt sugen på en Draco. Var min drømmebåt i mange år. Gode skrog god kvalitet. Hva er erfaringene med eldre bensinmotorer? Jeg har fostått at raisere må byttes regelmessig. Hvor på motoren sitter de? Hvordan ser vi forskjellen på om motoren er skikkelig ferskvannskjølt og bare blokka, om jeg har forstått rett over? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Hva med Skarpnes 25 Weekender, masse plass og grei fart, styr dog unna de med BMW motorisering, rett som det er så ligger det noen til 200+ på Finn, ikke akkurat nå, men for litt siden var det en til god pris der! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Er bmw motorisering noe sjakktrekk da? Om det er diesel er de kjent for varmgang og topper som slår seg... Redigert 1.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Se på Dracofan.no også, masse god info her. Husk at båten heter Draco 2300, når du søker på Finn.no så bør du søke både etter Draco 23 og Draco 2300, da får du opp flere treff. Det er noen ting du bør se etter hvis du vurderer en Draco 2300. Noen av de har hatt lekkasje ved den nedre frontruten i kabinen, det ser du raskt hvis en av teakplatene under viser tegn til fukt. Sjekk også taktrekket i kabinen, siden båten er endel år gammel har det en tendens til og løsne. Og som med alle båter, en rask kikk i motorrommet forteller mye om hvordan båten er blitt vedlikeholdt, er det mye smuss/drit her så forteller vel det litt. Lykke til. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Hansi Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Ved en bensin installasjon, helst en V-8 får en det mye behageligere ombord mht støy og vibrasjon. Hadde en helt ny Mercruiser 5.0 V-8 MPI motor på 260 Hk på min Draco 24 Styling. En fin motorinstallasjon som passet båten godt. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 styr dog unna de med BMW motorisering, Er bmw motorisering noe sjakktrekk da? Om det er diesel er de kjent for varmgang og topper som slår seg... Mulig jeg ordla meg feil, men min hensikt var å advare mot de båtene med gammel BMW Diesel Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Da leste jeg feil, beklager. Vi har samme oppfatning. Bmw motor=trøbbel Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Jeg har fostått at raisere må byttes regelmessig. Hvor på motoren sitter de? Hvordan ser vi forskjellen på om motoren er skikkelig ferskvannskjølt og bare blokka, om jeg har forstått rett over? Raisere er enkelt fortalt siste påskrudde metallklump rett før første eksos slange.... De er skrudd på manifoldene med fire skruer. Enkelt å bytte. På motorer som har skikkelig ferskvannskjøling går sjøvannsdelen fra varmeveksleren direkte inn i raiserene. På andre går de inn i manifoldene. Krever litt finstudering for å se dette. Det er jo etpar slanger rundt på motoren. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
PiperBill Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 (redigert) Min bedre halvdel og jeg overnatter en god del i den båten vi har. En 17 fots Finsk produsert båt ”Castello Marine HT”. (se bilde) Har vært veldig fornøyd med båten så langt. Det er egentlig god soveplass til 3 pers. Savner WC og bysse for det meste og det kan være slitsomt å måtte flytte på ting tusen ganger for å rydde plass..men ellers er båten kjempefin. Jeg er litt skeptisk til å ta turer lengre ut med så små båt. Har ikke turt å dra til Stømstad for eks… (fra Skjeberg).. men det er sikkert ikke noe farlig bare jeg planlegger litt. Er veldig forsiktig type… Fordelene med mindre båt er rene økonomisk da den bruker svært lite bensin og båtplass er rimeligere. Men.. nå sikler jeg etter denne her.... and... You only live once http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29392859 Bill Redigert 3.Juli.2011 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hansi Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Men.. nå sikler jeg etter denne her.... Så ut til å være et greit eksemplar. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Den synes jeg du skal kjøpe , Har akkurat vært å skrevet under kjøpekontrakt på en Draco 2400, lå faktisk siden av den som du linker til, henter den hjem til skjeberg på torsdag Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.