Jump to content

Reklamasjonsrett propeller til DPH drev?


Dust

Recommended Posts

Jeg vil ikke starte en ny Volvo diskusjon, men diskutere mine rettigheter som forbruker

 

Båten min er bygget og levert i 2006, i 2008 ble det påvist kavitasjon / tæringer i propellene. Det ble levert nye propeller fra Volvo våren 2008 og de gamle returnert til Volvoforhandler.

 

Da jeg hadde båten på slipp i vår oppdaget jeg store kavitasjon/tæringer i propellene. 11.04.2011 reklamerte jeg til samme forhandleren som leverte sist, for at han skulle sende reklamasjonen videre måtte jeg ta bilde av propellene med serienummer for Volvo hadde sagt at det var en serie med dårlig legering og de måtte sammenligne numrene.

Hvilke rettigheter har jeg da til å få levert nye propeller?

 

 

Reklamasjonen var sendt 11.04 til Volvoforhandler og etter en del purringer fikk jeg avslag på reklamasjonen 16.05.

Grunnen til avslaget var at propellene sist gang bare var omlevert for Volvo og at Volvo ikke ville erstatte propellene en gang til for drevene var over 5 år gamle.

Dette tok det altså over en måned å avgjøre.

Jeg sendte 20.05 reklamasjonen videre til produsenten av båten som videresendte dette til Volvo. Har purret noen ganger men ennå ikke fått svar om reklamasjonen er godkjent.

Nå er det gått en måned til.

Hvilke rettigheter har jeg som forbruker?

Volvo tok ansvar og ordnet opp i en produksjonsfeil i 2008, feilen ble vel ikke tilstrekkelig utbedret og nå nekter de å ha noe med saken å gjøre på grunn av at de ordnet opp i 2008 og at jeg da har fått en vare som totalt har vart i 5 år.

Volvo mener tingen som er reklamert på er hele leveransen, motor, drev, propeller o.s.v. og at de har fått dette til å virke i 5 år.

Jeg mener tingen denne gangen er propellene og at det er ny 5 årsfrist fra 2008

Har jeg nye 5 års reklamasjonsrett på de siste propellene?

Evt. hvis jeg har rett, er det Volvo eller produsenten av båten som har ansvaret overfor meg?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener du har krav på nye propeller fordi utbedringen ikke har vært tilstrekkelig. Når det gjelder hvem du skal reklamere til så er det den du kjøpte båten av dvs. forhandler/produsent som er den det er naturlig å reklamere til. Direktereklamasjon til VP er ofte brukt men kavitasjonsskader kan jo skyldes forhold VP ikke er ansvarlig for, dvs om årsaken er båtens konstruksjon eller en feilmontering ol.

Link to post
Share on other sites

Jeg er igang med en diskusjon om mine propeller på samme type drev. Fikk kjetting i dem sommeren 2009 og måtte på VP-verksted ved Gøteborg for å skifte dem. I år, snaut 2 år senere, oppdager jeg at propellene subber mot hverandre. I følge LaSa kan den ene propellen ha flyttet seg litt på den gummiforing som er mellom drivaksel og selve propellen. Konklusjon propeller må skiftes.

 

LaSa tar saken opp mot VP som etter en dags behandling kan fortelle at; Nei, ingen reklamasjonsrett. De henviser til kjøpsbetingelser som gir 12 måneder garanti. Understreker at LaSa tok saken for meg som en ren kundeservice og er IKKE å klandre her.

 

Har nå rettet en reklamasjonssak mot VP verkstedet i Sverige, jeg mener jeg har 3 års reklamasjonsrett i følge svensk kjøpslov. Men, i utgangspunktet viser verkstedet til VP og den igjen omtalte ett års garanti (er vel det som man ofte ser som "one year international warranty"). Det er vistnok en kjent sak at VP's propeller har hatt en tendens til å løsne i vulkingen, og sånt sett må dette være en svakhet som har vært tilstede ved overlevering til meg. I mitt hode er da betingelsene for at dette er en reklamasjonssak tilstede. Vi får se, det er litt ekstra brydderi siden dette er et forhold mot svensk firma.

 

Kavitasjonsproblematikken er også kjent. Forrige propellsett var fra 2005 og bar tydelig preg av dette da de havarerte i 2009.

 

Tar gjerne imot innspill og tips.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

En kjennig gikk på grunn, og begge drevene måtte byttes på forsikring(DPH). Da de nye kom fra Volvo, var ene propellen så tynn i godset, at ett lite krater viste seg. Den var skarp som en kniv ytterst på bladet. Kunne ikke monteres. Dette skjedde for en mnd siden.

 

Det er mange som har hatt trøbbel med disse propellene, og det er desverre en av mange svakheter Volvo bruker lang tid på å rette..

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart at Volvo forholder seg til internasjonale regler og ikke bryr seg om Norske og Svenske lover, men samtidig hvis det er forhandleren som er ansvarlig for reklamasjonen så er jo det en sak mellom forhandler og Volvo.

Det som er rart er jo at noen ganger tar Volvo ansvar på en service og skifter deler som propeller og slanger, mens andre ganger er de steil og vil ikke ta noe på seg.

Det viktigste for oss forbrukere er vel hvilke rettigheter har vi?

Link to post
Share on other sites

Men hvis propellene er levert av en forhandler, vil ikke dette problemet da være forhandleren sitt, og ikke kunden?

(jeg mener ikke at Volvo har rett til å vri seg unna svensk lov hvis det var de som leverte et produkt til en forbruker, men hvis de leverte til en forhanlder, så er det vel forhandleren som i utgangspunktet har ansvaret overfor kunden)

 

Det er som vanlig vrient å holde fokus på forskjellen mellom

- fabrikkgaranti (som er et løfte/en service fra produsenten)

og

- reklamasjonsrett (som er en forbrukers lovfestede rettighet mot forhandler)

 

Det fins mange forskjellige ordninger som forhanlder og produsent kan ha seg imellom, for å fordele sine kostnader internt. Hvis det er dårlige eller manglende ordninger dem imellom, så kan ikke forhanlderen skylde på produsenten for å vri seg unna sitt lovmessige ansvar. Da skal han ha lagt inn tilstrekkelig fortjeneste til å kunne dekke slikt.

 

Hvis det ble reklamert direkte til VP selv om produktet i utgangspunktet var kjøpt hos en forhanlder, og VP aksepterer dette, kan jeg ikke skjønne annet enn at VP er bundet av forbrukerkjøpsloven hvis de erstatter produktet med et som ikke holder mål.

Link to post
Share on other sites

@ Dust: Hvilken dato i 2006 ble båten kjøpt (levert fra forhandler)? Dersom dette var etter april 2006 var du innenfor femårsfristen når du reklamerte. I tilfelle vil du ha en sak i og med at forrige forsøk på retting av feilen ikke holdt.

 

Volvo kan godt påstå at femårsfristen er ute basert på produksjonsdato for drevene. Men det er altså kjøpsdato som gjelder i forhold til reklamasjonsfristen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det fins mange forskjellige ordninger som forhanlder og produsent kan ha seg imellom, for å fordele sine kostnader internt. Hvis det er dårlige eller manglende ordninger dem imellom, så kan ikke forhanlderen skylde på produsenten for å vri seg unna sitt lovmessige ansvar. Da skal han ha lagt inn tilstrekkelig fortjeneste til å kunne dekke slikt.

 

 

Jeg er enig i at det må være en sak mellom Volvo og forhandler og at det er forhandleren som har ansvaret i Norge, jeg har for sikkerhets skyld reklamert til begge :worry:

 

 

@ Dust: Hvilken dato i 2006 ble båten kjøpt (levert fra forhandler)? Dersom dette var etter april 2006 var du innenfor femårsfristen når du reklamerte. I tilfelle vil du ha en sak i og med at forrige forsøk på retting av feilen ikke holdt.

 

Brigg

 

Er usikker på dato for når båten ble levert første gangen, men det foreligger dokumentasjon på at Volvo godkjente installasjonen januar 2006, skal prøve å finne ut eksakt dato for salget fra forhandler.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ein Bavaria 35 Sport, tok den opp i mai å då var propellene ikkje bra. Sendte inn reklamasjonssak, båten er ein 2006 mod. Fekk til svar at båten ver levert 30-03-06 så var eit par mnd for sein for reklamasjon:-(. Eg meiner no ikkje dette har skjedd ifrå 01-04-11, syns det her burde vore brukt litt skjønn men det er utelukket frå VP. Vanvittig irriterende, syns propellene skal holde lenger enn 4-5 år. Prøvde å legge inn bilde men fekk ikkje da te, er det noen som har noen tips der? Skulle fått vist noen bilder, ser ikkje bra ut. Blir ein dyr utgift dete rekner eg med, har faktisk ikkje sjekka priser på nye propeller. Syns VP ikkje yter noe god service på desse sakene;-(.

Redigert av bono (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VPs kundeservice er en skandale. Det burde være en egen tråd der vi diskuterer tiltak mot dette selskapet. Selv er jeg opptatt av hvordan de har behandlet saken med lokkene til sjøvannsfiltrene på D-serien.. Her vet VP at disse må byttes pga feilkonstruksjon. De vet det kan få katastrofale konsekvenser om det ikke gjøres. De nekter å ta det på garantien, men garantien bortfaller om de ikke skiftes.... Hadde dette skjedd i bilbransjen hadde de fått gjennomgå. Båtmagasinet publiserte et leserinnlegg, men ellers virker det stille. Vi bør ikke finne oss i denne behandlingen!

Link to post
Share on other sites

Har ein Bavaria 35 Sport, tok den opp i mai å då var propellene ikkje bra. Sendte inn reklamasjonssak, båten er ein 2006 mod. Fekk til svar at båten ver levert 30-03-06 så var eit par mnd for sein for reklamasjon:-(. Eg meiner no ikkje dette har skjedd ifrå 01-04-11, syns det her burde vore brukt litt skjønn men det er utelukket frå VP. Vanvittig irriterende, syns propellene skal holde lenger enn 4-5 år. Prøvde å legge inn bilde men fekk ikkje da te, er det noen som har noen tips der? Skulle fått vist noen bilder, ser ikkje bra ut. Blir ein dyr utgift dete rekner eg med, har faktisk ikkje sjekka priser på nye propeller. Syns VP ikkje yter noe god service på desse sakene;-(.

Er det ikke mere riktig å reklamere overfor båtleverandøren? VP er jo en leverandør til de igjen og kavitasjonsskade kan skyldes feil som motor/drev-leverandør ikke er ansvarlig for eller pga feil ved installasjonen. Det har vært skrevet om en propellerserie med dårlig legering, det kan vel like gjerne være en uheldig utforming eller dårlig nøyaktighet på overflaten på propellerene så vel som høy drevinstallasjon. Det er kanskje KNBF's jurist som er rette adressat for denne saken......

Link to post
Share on other sites

Her vet VP at disse må byttes pga feilkonstruksjon. De vet det kan få katastrofale konsekvenser om det ikke gjøres. De nekter å ta det på garantien, men garantien bortfaller om de ikke skiftes....

Garantien bortfaller om en ikke betaler ca 1500,- for å skifte dette lokket høres for meg helt usannsynlig ut. Om det er en kjent svakhet som vil få kosekvenser kan da ikke produsenten laste en kunde om kunden ikke selv har kjøpt og utført denne oppgraderingen. Skal dette kunne få kosekvenser, må det vel heller bero på hvorvidt volvo har kallet inn til vederlagsfritt utbedring og kunden ikke følger dette opp.

 

Jeg kostet selv de 1300 for dette lokket og skiftet selv. Selvfølgelig syntes jeg det er sure penger, som jeg mener er opplagt volvo burde selv kostet. Gjorde det rett og slett fordi kosekvensen kontra kostnaden er så stor om det går gale. At Volvo fraskriver seg ansvar om en ikke skifter lokket for selvkost og det oppstår skade som følge av lekasje fra dette har jeg svært vanskelig for å forstå kan være riktig. Så lenge de ikke har pålagt kundene om å komme med motoren for vedrelagsfri oppgradering. :boxing:

Link to post
Share on other sites

Under overleveringsturen på Grandezzaen i 2009 ble det lekasje på det omtalte lokken til sjøvannsfilteret. Ødelagt dynamo og våt isolasjon var umiddelbare konsekvenser. Dersom man ikke vasker ned motor m.m. blir det større konsekvenser på sikt. Denne skaden ble naturlig nok dekket av noen, enten forhandler eller volvo, husker ikke det sikkert.. og makan, sort plastlokk ble da montert. Byttet til ny type lokk først i år hos VP-verksted i sommer da båten uansett måtte opp det på grunn av noe annet.

Jeg spurte da om de anbefalte å bytt og om det var nødvendig, og fikk svar både for og mot. Så da ba jeg de bytte.

Link to post
Share on other sites

Eg reklamerte til båtlevrandør, han meinte det måtte være noe feil m desse propellene. Fekk mld om å reklamere til nærmaste vp forhandler, gjorde det å fekk blankt avslag. Båten var over 5 år når eg oppdaget dette;-(. Burde i det minste fått nye propeller til kostpris, syns sjølsagt at dei burde gitt meg 2 nye men det virker håplaust. Har lest at det har vært ein trøbbel med 06 årgangen på propellene, vp burde dermed tatt tak å ordnet opp. Eg og skiftet filter lokkene til glass no i sommer, fekk desse til nett over 300,- pr stk i stavanger hos vp forhandler. Fryklig frustrerende med slike omfattende problem, å når det er så lite hjelp å få;-(.

Link to post
Share on other sites

Eg og skiftet filter lokkene til glass no i sommer, fekk desse til nett over 300,- pr stk i stavanger hos vp forhandler. Fryklig frustrerende med slike omfattende problem, å når det er så lite hjelp å få;-(.

Dersom du fikk de til 300 kr stk, så skal du være rimelig godt fornøyd. Normal utpris er 1200-1300 kr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...