Jump to content

Hvilket fabrikat er denne seilbåten? Eclipse 23?

eellin

Recommended Posts

Hei,

Har fått en seilbåt :cheers_wine:

Vi har fått opplyst at det er en Eclipse 23 produsert i england 1979-1986 model.

Men finner ingenting om denne, hverken produsent eller om Eclipse, så tror dette er feil!??

Noen som kan hjelpe??

Innvendig er det langsgående benker/senger med en gang en kommer ned til babor og styrbord.

Det er "bysse" til babord foran dette og på styrbord side stort skap, så er det vegg mellom dette og forpiggen som har v-seng eller hel seng.

Hilsen

Erik

img_7654.jpg

img_7658.jpg

• 2 måneder senere...

Det kan jeg bekrefte. Jeg har samme båten selv. Den har sine svake sider men er overraskende god på kryss, går høyt og gjøre veldig bra fart, selv med gamle seil. Vær oppmerksom på konstruksjonsbrøleren der de store vinduene går UNDER der vantene til masta er festet, så du vil få lekkasje ved vinduet hvis du seiler i noe annet enn svak vind. Skal løse dette selv ved å trolig støpe igjen hele vinduet og lage en ny løsning. Fra før står det en stålplate under vinduet som er skrudd sammen over og under.

dsc00307.jpg

Petter

• 4 år senere...
  • 2 uker senere...

Hva er en havseiler?

Denne er fra tida før EUs fritidsbåtdirektiv (RCD). Jeg vet ikke hvilken klassifisering den kunne ha fått det systemet.

I følge beskrivelser er den inspirert av JOG (Junior Offshore Group). Jeg vil gjette på at også denne båten har vært brukt for å krysse betydelige havstrekninger.

Newbridge omtalte den som "Cruiser".

• 3 år senere...
Trikkern89 skrev On 20.4.2016 at 19.39:

Er den klassifisert som havseiler ?

Den er vel neppe klassifisert stort i det hele tatt. Designet har nok en klassifisering men disse var halvfabrikata med dertil mye "petter smart" løsninger. Jeg har kryssa atlanteren 2 ganger og bodd flere år i større seilbåt, og jeg hadde IKKE kryssa noen havstrekk i denne, no way. Roret knakk TO ganger (utenpåliggende ror med hengsler er standarden på disse), vinduene på siden for store for dårlig vær (og sitter bare i klemlist orginalt, jeg skrudde de på min). Båten kan og være skummel i stor sjø på lens fordi den surfer lett, og da blir det ekstrem påkjenning på roret ved eventuell broach, begge rora knakk under sånne omstendigheter. Jeg lagde nytt ror forsterket med glassfiber og fester i 8mm alu, tror fortsatt ikke jeg hadde stolt på det i åpent hav. Jeg ble overaska i oslofjorden på høsten av typ sterk kuling med storm i kasta (og hagl), og båten føltes som ei vaskebalje. Nei, har du denne så kos deg langs kysten, der er den ypperlig :) var på utrolig mange fine turer med den. (etter å ha lest innlegga dine trikkern, tror jeg kanskje du har kjøpt min tidligere båt? :P Tohatsu motor, litt ugreit elektrisk anlegg, autopilot)

Redigert av Pmehren (see edit history)
fist skrev On 9.4.2016 at 21.38:

Båten din er en Eclipse fra Newbridge Boats Ltd. Church Street, Brideport, Dorset, England.

Design: Ian Proctor.

Jeg har en original brosjyre fra 1979 med et bilag fra norsk representant. Norsk representant på det tida var Anglo Norse Yachting, Oddmund Lien, 2743 Harestua.

I følge brosjyra er båten 22' 3" eller 6,8 m lang.

Harestua? Interessant, midt inne i svarte skauen. Nordmarka nord neste.

V8 rules.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...