Aquadoren Startet 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2011 Det klikker i et rele, voltmeteret i instrumentpanelet detter til 0, men starteren går ikke. Noen tips? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
mateco Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Dårlig/nedtappet batteri, dårlig kontakt på batteri-pol-sko eller kontaktpunkter på starter evt. jording (minuskabel) til motor?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Aquadoren Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Batteriet tror jeg ikke det er, prøvde med landstrøm. Hvorfor detter spenningen til 0? Må nevnes at dette har skjedd før, men har startet etter noen forsøk. Er det noen sikringer her? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
mateco Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 (redigert) Husk at en slik startmotor gjerne trekker flere hundre ampere i startøyeblikket, derfor er det heller ikke vanlig med sikring mellom batteri og startmotor! Hva du mener med "landstrøm" er jeg ikke helt sikker på! Men om du har tilkoblet en vanlig, relativ stor lader på f.eks. 30 Amp, så er denne strømstyrken ikke nok til å starte motoren alene! At spenningen faller til 0 V betyr at du ikke klarer å fore startmotoren med den strømmen den trenger. Dette kan som sagt skyldes de forhold jeg nevner ovenfor: Dårlig/nedtappet batteri, dårlig kontakt på batteri-pol-sko eller kontaktpunkter på starter evt. jording (minuskabel) til motor?? F.eks: Om du har et batteri som måler en hvilespenning på f.eks. 12.6 V: Forsøk å mål spenningen direkte på batteripolene når du forsøker å starte! Faller spenningen til 0 her også, så er det stor sannsynlighet for at batteriet ditt har tatt kveld! Om spenningen ikke forandres nevneverdig så har du et kontaktproblem en eller annen plass i startkretsen! Bjørn Redigert 29.Juni.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Aquadoren Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Batteriet er ok, men startrele slår ikke inn. Har heller ikke spenning til hovedrele, mistenker en smeltesikring 7,5 A jeg finner i tehningen, men hvor er den lokalisert? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
mateco Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Vet du hvilket rele det klikker i når du prøver å starte? (Nevnt i innledningen din!) Er det et rele som faller ut pga. spenningsfallet? Har du tilfeldigvis en henvisning til noe el.skjema over KAD44 start-krets? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Aquadoren Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Link Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
mateco Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Huffa meg, dette ble for smått for mine øyne! Om du har scannet dette dokumentet, så forsøk om igjen men lagre det da i GIF -format for deretter å legge det ut igjen! Får da en formidabel forbedring på bildet !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Aquadoren Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Prøver igjen: Link Ligger i elektrosystem side 42 i dokumentarkivet under 300 serien til VP Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Hos meg er inngang på bryter til hovedrele koblet sammen med + 12v til samme hovedrele. Her måler jeg ikke 12V. Som det fremgår av tegningen får jeg vel da ikke 12 volt til stopprele, startrele og en masse andre ting heller....slik jeg leser tegningen. Når jeg vrir nøkkelbryter til startposisjon forsvinner lysene i instrumentpanel. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 (redigert) 1. Ødelagt batteri. Selv om du tror det er ok, kan det være defekt. Målinger er det eneste som kan bekrefte. 2. Dårlig kontakt på polene på batteriet. Ta de av, rengjør og sett på igjen. Hvis det fortsatt dør, prøver du med batteriet fra bilen din. 3. Det er ikke noen 7.5 A sikring som har med startstrøm å gjøre. Det er rett på fra hovedstrømsbryter uten noen sikring. Husk at KAD44 styres av elektronikk, så hvis spenningen ut fra batteriet synker slik at motoren får under 10,5 volt, starter den ikke for å beskytte seg selv. BTW: Hvor bor du? I Tønsberg kunne jeg hjulpet litt sånn fort og greit... mvh Bavaria32sport Tidligere KAD44 eier Redigert 29.Juni.2011 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Aquadoren Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Jeg har målt spenningen direkte på batteriet når jeg vrir om nøkkelen, den ligger konstant på 13.3 Volt. Startreleet i kontrollboksen får ikke spenning, heller ikke hovedreleet i denne boksen. Disse releene er forsynt via en 7,5 A sikring fra Startbatteriet iflg tegning som jeg linket til lenger oppe(slik jeg leer tegningen). Skal prøve å bytte om på start og forbruksbatteri i morgen tidlig, men har liten tro på dette. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
mateco Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 (redigert) Har kikka litt på systemtegningen og jeg prøver meg her på en liten teori! Når du slår på tenningen så antar jeg at hovedrele, pos.10, trekker og gir spenning til bl.a. volt-avlesning i display. Når du forsøker å starte så klikker det i et rele og spenningen avleses til 0 volt, og ingenting skjer. Legg merke til startrele, pos.9. Parallelt med denne er det plassert en diode (tror jeg, vanskelig å se). Teori: Anta at denne dioden er brent slik at den er åpen i begge retninger. Du gir et startsignal og kortslutter dermed over startreleet. EDC'en tappes for styrespenning også til hovedreleet slik at dette faller ut. Dermed får du et klikk, og avlest spenning viser null. Forslag til sjekk: Napp ut startreleet og mål gjennomgang i den paralell koblede dioden (??) begge veier. Viser multimeter gjennomgang i begge retningene, så forny dioden. Evt klipp den av for å bryte forbindelsen inntil du får tak i en ny. Sjekk start releet i samtidig. Hmmm..... Dette er altså brainstorming (orkan) fra min side.... Ser du skriver at hoved rele heller ikke trekker :( Bjørn Redigert 29.Juni.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 (redigert) De sikringene er det de som er merket 13 i skjema? Automatsikringer? Står ikke de i den svarte boksen som er et eller annet sted på motoren, to små knotter å trykke på? Inne i denne er vel også startrele? Start rele før strøm fra EDC inn til pinne 85 (dette er pluss), minus til styrestrømmen er 86 (går til gods et sted). 30 er pluss ffed fra startmotorlednngen som er hentet fra batteriet. 87 går ned til starteren og solenoiden. dette er den som gjør at solenoinden rapper til. Siden alt bare dør, hva med minus?? Fra batteriet til blokka, er den tight og fin? sett voltmeter på minus polen og fest andre på blokka og vri på nøkkelen. maks 1-1,5 volt skal det være her.. mvh bavaria32sport Redigert 29.Juni.2011 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
marthe 2 Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 På min kad 44 ligger det ei stor sikring (plate sikring) oppe på motoren i framkant,under et hvitt plast deksel. Mvh.ED Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Jeg får ikke strøm på 86 på startrele. Denne er forsynt fra Main rele, jeg har ikke spenning på 90 på main rele, denne komer fra batteriet gjennom smeltesikring 29. Tror derfor problemet er sikring 29, men hvor finnes denne? Skal sjekke minusen som du nevner Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Er ikke det den som er pekt på med svart pil her?? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Aquadoren Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Har ikke peiling, men takk. Skal sjekkes i morgen tidlig Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Lykke til :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Aquadoren Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Har koblet forbi smeltesikring, det hjalp ikke. Legger merke til at lampen for neutral ikke virker. Virker ikke om jeg trykker inn for lampetest heller, så kan jo være pæren som er gåen. Men hadde jo vært logisk om motoren ikke starter om systemet ikke får beskjed om at motor er i fri. Prøvde å skifte pære, men kommer ikke til. Målte spenning mellom gods på motor og minus på startbatteri når jeg prøver starte, ingen spenningsfall Hmmm Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Jeg byttet om pluggene inn på lampene for neutral og active station, da virket lampetesten for neutral. Jeg tror da systemet ikke får beskjed om at spake er i fri..fins det noe sikringer her montro? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Største symptomet, som kan forklare alt annet er at voltmeteret detter til 0. Hovedstrømbryter: er den gåen? Hva skjer hvis du måler spenningsfallet over den og vrir på nøkkelen? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Med nøkkel mente jeg tenningsnøkkelen.... Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Aquadoren Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Jeg har ingen spenningsfall der. Er kommet til at det er EDC unit som ikke gir 12V til startrele. Teorien er at den ikke gir dette da den ikke får beskjed om at motor er i neutral. Noen som vet om bryter for neutral ligger i gasspaken? Jeh har mekanisk gass/girspake. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
pipp Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 På min 44 ligger det en mikrobryter i spaken Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.