Jump to content

Startmotor kad44 starter ikke.

Aquadoren

Recommended Posts

Husk at en slik startmotor gjerne trekker flere hundre ampere i startøyeblikket, derfor er det heller ikke vanlig med sikring mellom batteri og startmotor!

Hva du mener med "landstrøm" er jeg ikke helt sikker på! Men om du har tilkoblet en vanlig, relativ stor lader på f.eks. 30 Amp, så er denne strømstyrken ikke nok til å starte motoren alene!

At spenningen faller til 0 V betyr at du ikke klarer å fore startmotoren med den strømmen den trenger. Dette kan som sagt skyldes de forhold jeg nevner ovenfor:

Dårlig/nedtappet batteri, dårlig kontakt på batteri-pol-sko eller kontaktpunkter på starter evt. jording (minuskabel) til motor??

F.eks:

Om du har et batteri som måler en hvilespenning på f.eks. 12.6 V:

Forsøk å mål spenningen direkte på batteripolene når du forsøker å starte! Faller spenningen til 0 her også, så er det stor sannsynlighet for at batteriet ditt har tatt kveld!

Om spenningen ikke forandres nevneverdig så har du et kontaktproblem en eller annen plass i startkretsen!

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hos meg er inngang på bryter til hovedrele koblet sammen med + 12v til samme hovedrele. Her måler jeg ikke 12V. Som det fremgår av tegningen får jeg vel da ikke 12 volt til stopprele, startrele og en masse andre ting heller....slik jeg leser tegningen.

Når jeg vrir nøkkelbryter til startposisjon forsvinner lysene i instrumentpanel.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

1. Ødelagt batteri. Selv om du tror det er ok, kan det være defekt. Målinger er det eneste som kan bekrefte.

2. Dårlig kontakt på polene på batteriet. Ta de av, rengjør og sett på igjen. Hvis det fortsatt dør, prøver du med batteriet fra bilen din.

3. Det er ikke noen 7.5 A sikring som har med startstrøm å gjøre. Det er rett på fra hovedstrømsbryter uten noen sikring.

Husk at KAD44 styres av elektronikk, så hvis spenningen ut fra batteriet synker slik at motoren får under 10,5 volt, starter den ikke for å beskytte seg selv.

BTW: Hvor bor du? I Tønsberg kunne jeg hjulpet litt sånn fort og greit...

mvh

Bavaria32sport

Tidligere KAD44 eier

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg har målt spenningen direkte på batteriet når jeg vrir om nøkkelen, den ligger konstant på 13.3 Volt. Startreleet i kontrollboksen får ikke spenning, heller ikke hovedreleet i denne boksen. Disse releene er forsynt via en 7,5 A sikring fra Startbatteriet iflg tegning som jeg linket til lenger oppe(slik jeg leer tegningen). Skal prøve å bytte om på start og forbruksbatteri i morgen tidlig, men har liten tro på dette.

Har kikka litt på systemtegningen og jeg prøver meg her på en liten teori!

Når du slår på tenningen så antar jeg at hovedrele, pos.10, trekker og gir spenning til bl.a. volt-avlesning i display.

Når du forsøker å starte så klikker det i et rele og spenningen avleses til 0 volt, og ingenting skjer.

Legg merke til startrele, pos.9. Parallelt med denne er det plassert en diode (tror jeg, vanskelig å se).

Teori:

Anta at denne dioden er brent slik at den er åpen i begge retninger. Du gir et startsignal og kortslutter dermed over startreleet. EDC'en tappes for styrespenning også til hovedreleet slik at dette faller ut. Dermed får du et klikk, og avlest spenning viser null.

Forslag til sjekk: Napp ut startreleet og mål gjennomgang i den paralell koblede dioden (??) begge veier. Viser multimeter gjennomgang i begge retningene, så forny dioden. Evt klipp den av for å bryte forbindelsen inntil du får tak i en ny. Sjekk start releet i samtidig.

Hmmm..... Dette er altså brainstorming (orkan) fra min side....

Ser du skriver at hoved rele heller ikke trekker :( :confused:

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

De sikringene er det de som er merket 13 i skjema?

Automatsikringer? Står ikke de i den svarte boksen som er et eller annet sted på motoren, to små knotter å trykke på? Inne i denne er vel også startrele?

Start rele før strøm fra EDC inn til pinne 85 (dette er pluss), minus til styrestrømmen er 86 (går til gods et sted). 30 er pluss ffed fra startmotorlednngen som er hentet fra batteriet. 87 går ned til starteren og solenoiden. dette er den som gjør at solenoinden rapper til.

edckad44b.jpg

Siden alt bare dør, hva med minus?? Fra batteriet til blokka, er den tight og fin? sett voltmeter på minus polen og fest andre på blokka og vri på nøkkelen. maks 1-1,5 volt skal det være her..

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg får ikke strøm på 86 på startrele. Denne er forsynt fra Main rele, jeg har ikke spenning på 90 på main rele, denne komer fra batteriet gjennom smeltesikring 29. Tror derfor problemet er sikring 29, men hvor finnes denne?

Skal sjekke minusen som du nevner

Har koblet forbi smeltesikring, det hjalp ikke. Legger merke til at lampen for neutral ikke virker. Virker ikke om jeg trykker inn for lampetest heller, så kan jo være pæren som er gåen. Men hadde jo vært logisk om motoren ikke starter om systemet ikke får beskjed om at motor er i fri. Prøvde å skifte pære, men kommer ikke til.

Målte spenning mellom gods på motor og minus på startbatteri når jeg prøver starte, ingen spenningsfall

Hmmm

Jeg har ingen spenningsfall der. Er kommet til at det er EDC unit som ikke gir 12V til startrele. Teorien er at den ikke gir dette da den ikke får beskjed om at motor er i neutral. Noen som vet om bryter for neutral ligger i gasspaken? Jeh har mekanisk gass/girspake.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...