Jump to content

Hvordan lade gel batterier med Ctek 25Amp

Pimsoll

Recommended Posts

Har to Gel batterier som skal koples i paralell og som på hver av seg har anbefalt lade karakteristikk (max) 2,4 vpc (volt per celle x 6 = 14.4v), 104 Ah ved 20 timer / 5 = 20.8. (Det er Haze Gel batterier type 110).

Dette skal lades med en ctek xs25000, max 25 A (likner Ctek M300).

Noen som har erfaring med dette og som kan fortelle meg om jeg skal sette laderen i normal eller supply mode for optimal lading av disse batteriene ?

Og om jeg må paralellkople de først for å ikke få for høy strøm ?

(Paralellkoples + polene først og så - ? Er det noe annet jeg bør tenke på ? Dette er forbruksbank så tenkte bare å kople de direkte mot hverandre og så inn på hovedbryteren som er der på forbruk i dag). Takker for hjelp. :diving:

Kan jeg lade ett og ett batteri (de er ikke i båten ennå) ingen fare for at strømmen blir for høy ? Det er ingen skala på diagrammet for program, men det ser ut som at ingen av de andre stegene går over "Absorbption" steget på volt som ligger på 14.4V, untaket er "Reconditioning" på 15.8V men det mener jeg er et eget mode. Tror jeg skjøte det nå, og det går ikke mer strøm inn enn det er motakelig for (ohms lov eller no sånt). :thumbsup:

Supert med så raske svar, da er det bare ut å lade .. ju-hu .. :cheers_wine: Og for de som måtte lure på det så er Sølv-kalsium batterier (som ikke har noe med dette å gjøre) også bly batterier og kan lades med "bly" lader, bare litt annen kjemi mot korrosjon og fordampning.

Da har jeg testet laderen på 8 diverse batterier far vanlig syre, sølv-karsium og GEL. Funker utmerket, synes ikke den bråker mye heeler. litt sus til å begynne med i den initielle ladeprosessen men ellers hører du det knapt. Kjøpte CTEK XS25000. Dette virker som den samme laderen som M300, bare at den har skikkelige krokodille klemmer i stedet for ringsko (greit når en skal bruke den hjemme også). Og så mangler nattmodus. Personlig tror jeg ikke nattmodus er et must da jeg tviler på at jeg kommer til å lade mer enn 3 timer med denne ... den er på 25A, så mye raskere enn min zafir 90.

Om du kun tenker å lade 3 timer ad gangen så vil du batteriene dine aldri bli skikkelig ladet! For å få toppet opp de siste 20 prosentene må den få stå på vedlikeholdslading i et døgn eller to, etter at bulkladingen er ferdig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har kun skjøteledning, riktignok lagt opp via ankerbrønnen forut slik at det er "semi-permanent". Jeg hadde egentlig tenkt å lage til skikkelig landstrøm, men fant ut at det var så mange fallgruber her med tanke på tæring etc. at det eneste alternativet var skilletrafo. Litt dyrt til en gammel snekke, så da ble det enkleste sort i stedet. Skjøteledning og dobbeltisolert lader, da skal det i alle fall ikke føre til økt tæring noe sted. Og siden jeg ikke har varmtvannstank eller annet jordet utstyr så greier jeg meg fint med skjøteledningen min...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fant dette ved å google litt "...hvis det ikke skal være 230V uttak i båten... Monter en batterilader. Sørg for at denne er stor nok til å drive alt det elektriske som måtte stå på. Alt forbruket vil da gå via batteriene, som konstant lades. Unødvendig med vender. Hvis landstrømmen er plugget i, så lader den. Hvis ikke, så lader den ikke, og batteriene tappes. Batteriladere er dobbeltisolerte og galvansik skilt, så du trenger ikke dra med jordledning en gang."

Altså til snekke blir det skjøteledning, dobbeltisolert lader med supply og så tenker jeg en liten løs jordfeilbryter fra Claes eller Biltema eller no for elverktøy. Takk for greie svar !!

• 6 år senere...
Dieselboy skrev On 2.7.2011 at 13.17:

Har maken lader, og den står på "normal" konstant. Den passer seg selv. Som det står i manualen, "kan stå tilkkoblet i flere måneder".

Kobler seg inn og lader om spenningen faller til under et gitt nivå.

HER er forøvrig manualen.

Det er vel ikke noe problem det. Jeg har planer om å koble 2x105ah GEL til en ctek M300, og den skal stå tilkoblet bet konstant når jeg ikke bruker båten. Vil jo ha kald drikke i kjøleskapet når vi kommer ombord ? Alltid hatt det sånn før med annen type lader, så håper ikke det skal være noe problem med denne heller... Fint med ringsko for min del, skal lage et stasjonært opplegg... Hvis noen har innvendinger er det bare å si i fra... 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...