kintii Startet 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2011 Hei Jeg er på jakt etter en grei båt slik at jeg kan komme meg ut og fiske litt og sette noen krabbeteiner til sommeren. I den forbindelsen så ser jeg etter en grei liten båt som tåler litt sjø. Jeg har sett på autodb og funnet en båttype som ser veldig grei ut, en terhi 415 R som har stoler som ser veldig behagelige ut å fiske/dorge fra. Disse er vel for å være nøyaktig 13,5 fot, blir dette i minste laget eller er det greit nok for 2 personer som vil ut og prøve fiskelykken? Det er selvsagt ikke snakk om å dra ut i storm, men tåler disse litt bølger? Noen som har erfaring med disse? Jo mindre jo bedre, blir jo veldig grei å håndtere ved vinterlagring osv og disse veier jo bare ca 190 kg og er synkefrie. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Terhi er en grei liten landstedsbåt, ingen utpreget sjøbåt men lettdrevet for motor. Pass på at skroget er stivt hele veien, disse har hatt en lei tendes til delaminering i sandwich kontrukjsonen ( gjelder særlig båter produsert på 80 tallet) Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Terhi er en grei liten landstedsbåt, ingen utpreget sjøbåt men lettdrevet for motor. Pass på at skroget er stivt hele veien, disse har hatt en lei tendes til delaminering i sandwich kontrukjsonen ( gjelder særlig båter produsert på 80 tallet) Ok, det er snakk om en midt 80 modell ja. Er det rett og slett å bare gå rundt båten og presse inn på skroget og kjenne etter om det er noe svikt en plass? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Terhiene er produsert i en annen plast enn de fleste andre båter, mellomrommet mellom skrogene er skumfylt, denne plasten har en lei tendens til å sprekke og vann trenger inn i skummet. er det vann i skummet på en terhi kan den kastes!!!! den er i allefall ikke verdt mange kronene! men hvis den er i god stand så er det en helt ok båt!1 Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
hanto1 Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Båtene er støpt i ABS plast med skumlag mellom ytter/innerskrog. Delamineringen skjer oftest i bunnen av båten, man merker myke partier når man tråkker rundt på dørken når båten ligger på vann. Evt så ser du at bunnen/enkelte partier danser/beveger seg når du kjører båten i plan i litt sjø. ellers er båten synkefri & selvlensende. Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Hadde en Terhi 415R midt på 80-tallet. Den var ikke selvlensende. Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 har hatt en terhi 415R med 30 hk. men var ikke fornøyd med den, var helt elendig i sjøen. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
kintii Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Takker for svar. Jeg har et budsjett på ca 30-35.000 og da vil jeg ha båt, motor og henger. Så jeg kan ikke legge meg på sjøens rolls royce. Jeg trenger egentlig bare en helt grei båt med nyere motor og reg. henger. Jeg legger egentlig mest vekt på en nyere og noenlunde driftsikker motor enn båten og hengeren, det forutsetter selvsagt at båten ikke er helt ubrukelig i litt sjø. Jeg har noen båter i sikte, men jeg får bare følge med på markedet litt til og håpe det dukker opp noe greit før fellesferien. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Har hatt en terhi 4100. Det er nesten identisk båt. Den er nesten helt flat under. Altså føles den veldig stødig. Men sannheten er vel at den passer i rolig farvann. Jeg hadde min i 7 år med 30 hk. Jeg var veldig fornøyd. Såvidt jeg fikk med meg trekker ikke skummet vann på samme måte som tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hvordan er det å f.eks trekke teiner fra en slik båt? Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Har en 1994 Terhi 415 Nova som er etterfølgeren etter 415R. Den er tilnærmet identisk i skroget, men har vindskjerm og benk istedefor stolene som 415R har. I tillegg er den selvlensende. Som nevnt er den ganske flat/rund i skroget så slår litt i store bølger. Har en 40 hk på den og det går mer enn fort nok. Har montert SmartTabs og det gjør den mye mer stabil Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Å trekke teiner er ikke ideelt, så flat som den er i bunnen går den ikke mye ned når du trår på ripa. Så du får ikke så mye hjelp av skroget til løft. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Å trekke teiner er ikke ideelt, så flat som den er i bunnen går den ikke mye ned når du trår på ripa. Så du får ikke så mye hjelp av skroget til løft. At den er flat under vil det si at den egentlig er veldig stabil sideveis? Jeg er mest nervøs for at båten skulle ha vært så ustabil at den kan tippe over sideveis om man står ett par personer i den ene siden. Men båten er jo relativt bred, den er vel 175 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Tror ikke du skal bekymre deg for stabliteten. Ut fra størrelsen er dette en meget stabil båt, mener å huske at den uten problemer tålte 80-90 kilo på rekka samtidig som det var noe fribord igjen. Tror du får problemer med å velte båten under normalt bruk hvis du skulle ønske å forsøke det. Båten er litt baktung samtidig som den er ganske smal i baugen. Husker at jeg holdt på å snurre rundt en gang jeg lekte meg med litt småhopping i hekksjøen til hurtigruten ( i min ungdom på 80-tallet :-) ). Under vanlig bruk tar båten bølger og sjø godt. Er du alene i båten har den en tendens til å "flapre" ved kjøring i plan (pga lav vekt foran). Finner du en 415R i god stand får du deg en robust, kurant og praktisk båt ut fra det man kan forvente av en 13-14 foter. Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Tror ikke du skal bekymre deg for stabliteten. Ut fra størrelsen er dette en meget stabil båt, mener å huske at den uten problemer tålte 80-90 kilo på rekka samtidig som det var noe fribord igjen. Tror du får problemer med å velte båten under normalt bruk hvis du skulle ønske å forsøke det. Båten er litt baktung samtidig som den er ganske smal i baugen. Husker at jeg holdt på å snurre rundt en gang jeg lekte meg med litt småhopping i hekksjøen til hurtigruten ( i min ungdom på 80-tallet :-) ). Under vanlig bruk tar båten bølger og sjø godt. Er du alene i båten har den en tendens til å "flapre" ved kjøring i plan (pga lav vekt foran). Båten er veldig sidestabil! Jeg pleier å dra ungene opp over rekka etter vannski aktiviteter. Da er det ca 80kg + 30-40kg. Ikke noe problem! Båten er baktung, men SmartTabs gjør virkelig underverker på denne båten! Både med tanke på sidestabilitet og å få rompa opp av vannet. Den slutter også å slå ved kjøring i plan. Kan sitte 2 voksne på baktofta - båten går rett i plan Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Jeg tenkte kanskje du burde hatt en dypere v bunn. Da kan du liksom lure teina opp på rekka og så ta et steg inn, og teina kommer opp av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Båten er veldig sidestabil! Jeg pleier å dra ungene opp over rekka etter vannski aktiviteter. Da er det ca 80kg + 30-40kg. Ikke noe problem! Båten er baktung, men SmartTabs gjør virkelig underverker på denne båten! Både med tanke på sidestabilitet og å få rompa opp av vannet. Den slutter også å slå ved kjøring i plan. Kan sitte 2 voksne på baktofta - båten går rett i plan Her er 120 kg norskt storfe, så det er godt å høre Hvordan er det forøvrig å montere slike SmartTabs på en terhi som er laget av abs plast? Jeg tenkte kanskje du burde hatt en dypere v bunn. Da kan du liksom lure teina opp på rekka og så ta et steg inn, og teina kommer opp av seg selv. Du tenker på en slags fjæringseffekt ja. Det har jeg ikke tenkt på. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Jeg har fått tilslaget på en terhi 415 r, 83 modell i god stand med 2001 registrert tysse tralle og 2006 modell 2 takts suzuki 30 hk med el. start som er kjøpt ny av selger. båt har ligget i ferskvann og er derfor blitt kjørt noen km i ferskvann etter hver sjøtur, kontrollboksen og kabler/wire ble også kjøpt nytt i 2006. Er en pris på 30.000 ok for en slik pakke? Bare motor burde vel være verd 20.000 med kabler og kontroll? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Smart tabs burde være greit å montere. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Det ble til at jeg handlet en 15" with dromedille med en 2002 yamaha 30 hk tresylindret sak. Så da blir det en båtsommer på meg i år Har aldri hatt yamaha før, så jeg håper jeg blir fornøyd. Den startet på første turn på nøkkelen på kald motor og svev så fint og når 2 takts lukta kom meg i møte var jeg solgt Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Tror du ikke blir skuffet av yamahaen, kanskje litt liten til den båten , men for den sikkert i plan og det er det viktigste..lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 (redigert) Tror du ikke blir skuffet av yamahaen, kanskje litt liten til den båten , men for den sikkert i plan og det er det viktigste..lykke til.. Terhien ble litt vel liten for to personer pluss 2-3 krabbeteiner. Håper jeg blir førnøyd med motoren ja. Båten går fint i plan og er målt til 33 knop Redigert 3.Juli.2011 av kintii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.