Jump to content

Nytt batteri var defekt

Halsi

Recommended Posts

Jeg har også vært borti nye batterier som har vært døde. Ikke mange, men i løpet av kanskje 1000 batterier 2 eller 3. Celle brudd.

Et tips er å kreve å få målt syrevekta når man kjøper nytt batteri. Er det en eller to celler som skiller seg ut så krev å få et annet et. Batteriet kan ha stått i bunn av en palle bak på lagret og blir tatt frem til ny sesong, stått lenge med lite strøm. Eller ikke blitt rulert under normalt salg og stått lenge. FAbrikasjonsfeil kan også forekomme der syrevekt kan se bra ut , men det er celle brudd i batteriet. Altså ingen gjennomgang.

Om batteriet er voldtatt på et par uker eller det er en garanti er lett å se ved bruk av syrevektsmåleren etter full lading. DEm fleste som selger batterier har nå også diagnose verktøy til å kneppe på batteriet til å lesa av din/sae osv amp og tilstand...

• 5 år senere...

Gode råd mottas vedr. dårlige verdier på nytt GEL batteri.

Kjøpte nytt EXIDE EQUIPMENT GEL ES1300 120 Ah. Som vanlig ladet jeg det opp før jeg skulle bringe det ombord. Har en Biltema batterianalysator. Fikk et lite sjokk. Lading 98% etter å ha stått på lading natta over. Tilstand 48%!!!! Innstilt batteritester etter verdier oppgitt fra leverandør. Klagde til selger. Han testet med et rådyrt instrument fra Sønnak. Samme resultat. Bestilte et nytt til meg. Gikk gjennom samme prosedyre og samme resultat på det nye. Fikk beskjed om at det skulle være slik! Kan det være riktig? Får jeg et batteri med halv kapasitet? Vurderer å reise til et bil/båtelektro firma og få en nøytral vurdering der. Opplevd noe lignende? Har ikke særlig lyst til å beholde dette.

Takke for raske svar. Ser ut til at jeg må til et verksted med riktig utstyr for en grundig test, alternativt levere det tilbake og heve kjøpet. Det er helt riktig et forbruksbatteri. Testet det etter leverandørens oppgitte data. CCA, EN 750. Er da testet som forbruksbatteri og europeisk norm, Det som forundrer meg er at Sønnak sier at det "skal være sånn" og at erstatningsbatteri også viser under 50% tilstand. Sønnak ladet selv batteriet og testet det. Er vel ikke normalt at denne type gel batterier viser dette på tester? Hva er hensikten med å oppgi CCA 750A da? Dersom dette gjelder kun nye batterier burde det i det minste vært opplyst. Kan det være at Sønnak har et parti batterier som har stått for lenge på lager og som har sulfatert? Satser så på at lading og bruk over tid vil fjerne sulfateringen? Noen som tilfeldigvis har testet nye gel batterier med såkalt batterianalysator? Disse er ikke nøyaktige men gir en god pekepinn på tilstand i batteriet.

Dersom jeg gikk til tilbake til en profesjonell leverandør som testet batteriet med "et rådyrt instrument fra Sønnak" og konklusjonen var "tilstand 48% / skal være sånn" er neppe instrumentet verdt prisen, eller den som testet istand til å bruke det..... Jeg håper derfor at man greide å hente ut mer informasjon fra testen enn det som er kommet frem her. Exide er en så stor produsent av batterier at det ville forundre meg mye om det ikke finnes datablader som beskriver dette batteriets egenskaper i minste detalj. "Tilstand xx%" er neppe noe man finner der, men kurver eller tabeller for lade- og ikke minst utladingsforløp ved ulike belastninger burde være tilgjengelig. Det er kanskje det viktigste om batteriet skal brukes som forbruksbatteri.

Om det er tvil om kapasiteten til batteriet burde en belastningstest  ikke være vanskelig å gjennomføre, - og da ville jeg forventet et resultat angitt i enheter som timer og minutter, Ampere og Volt.....   Dette er verdier man kan sammenligne med databladet.....

Mulig jeg har vært utydelig her. Reklamerte på det første, før jeg hadde montert det. Ble testet hos forhandler med utstyr levert av Sønnak. Han reklamerte da på dette første batteriet og returnerte det. Fikk så et nytt identisk batteri. Sønnak ladet og testet erstatningsbatteri. Gir samme verdier, dvs. tilstand under 50%. Sønnak, som er grossist for Exide sier til forhandler "det er slik det er og skal være". Det er dette jeg får formidlet av forhandler (divisjon i konsern jeg jobber i). Alle data er tilgjengelige på nettet og en grundigere test må nok til. Sjekker først med et bil-/båtelektro firma i morgen.

Jeg kjøpte nytt startbatteri for et par år siden i en kjent billigbutikk. Da jeg kom hjem viste det 10.5V. Det hadde tydeligvis en død celle. Jeg gikk tilbake og fikk pengene igjen uten diskusjon. Jeg hadde med meg multimeteret og målte på flere batterier i butikken med det samme. Der fant jeg fant to stykker til på 10.5V.

Heretter kjøper jeg ikke batterier i den butikken. Og jeg har alltid med meg multimeteret og sjekker før kjøp.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...