Jump to content

Nattevakt i havna - hvor langt går ansvaret en har?

Atrox

Recommended Posts

Båthavna jeg har båten i har nattevakt basert på dugnadsplikt. Det skal alltid være to på vakt og en skal fylle ut skjema med vaktrunder etc.

Dessverre ble jeg sittende alene i natt, da tjodriken som skulle sitte her hadde glemt hele greia og ikke var så veldig interessert i å bruke tiden sin her i natt. Ergo har jeg for øyeblikket tilsyn med ett par hundre båter alene.

Litt over tolv så ser jeg to karer langt ute på ene brygga. Jeg rusler ut og spør pent hvem de er og hva de gjør i havna. Det viser seg å være en taxisjåfør som har kjørt en båteier til havna. Båteieren er sørpe full og skal ligge over i båten. Taxisjåføren vil ikke slippe han ut på brygga sjøl siden vedkommende knapt klarer å gå. Mannen er fast bestemt på at han skal opp i båten, og undertegnede og nevnte taxisjåfør prøver å hjelpe han, men det skal vi bare "drite" i for han skal klare seg sjøl. Hvilket han også gjør, han kommer seg opp i båten tilslutt (etter en 5-6 minutter) og ligger forhåpentligvis og sover ut rusen nå.

Inni mitt hode så tenker jeg at det er voksne mennesker som kan ta vare på seg sjøl det er snakk om, og at jeg skal drite i at det er folk som er dritings i båthavna på natta. Samtidig liker jeg ikke tanken på å ha en "løs kanon" på dekk i havna når jeg er her aleine - i tilfelle vedkommende skulle klare å tryne uti vannet eller røyke på senga eller noe annet dumt.

Sjekker bortom plassen til vedkommende titt og ofte "just in case", og det er vel ikke så mye mer jeg kan eller burde gjøre.

Hva ville du gjort om du var i samme situasjon? (eller er det rett og slett bare jeg som gjør en fjert til fem høns? Snart 24 timer i strekk våken så hjernen er ikke helt i vater lenger :) )

Ok, det slo meg aldri at det var en opsjon egentlig, men det er forsåvidt ett poeng - egen sikkerhet først :thumbsup:

Jeg sitter ut tiden men skal ta det opp som ett prinsippielt spørsmål til havnesjefen. Det er jo ikke akkurat ett enestående tilfelle (har skjedd meg før også, selv om jeg tror det stort sett er på stell her).

Sjekker bortom plassen til vedkommende titt og ofte "just in case", og det er vel ikke så mye mer jeg kan eller burde gjøre.

Synes det var en god konklusjon, har mannen først lagt seg blir han sansynligvis liggende og sover sansynligvis noe lengere enn de som går hjem fra vakt. :thumbsup:

Noe mere kan du heller ikke gjøre :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Synes du taklet dette bra. Bra at du fant ut hvem de var og hvorfor de var der, og når fyren først er i seng så skal nok det gå bra. En voksen, full mann er ikke ditt ansvar, mer enn bra nok at du tittet innom båten fra tid til annen.

Jobbet nettopp nattevakt selv, og hos oss er vi alltid to. Sov ikke så mye på forhånd, men jeg er vandt med å jobbe på natta, så trenger ikke søvn før en slik vakt.

Tror det er lurt å ikke legge for mye i vaktarbeidet, slik jeg ser det er ikke poenget noe mer enn å sørge for nattero, at det ikke oppholder seg uvedkommende der, samt å ha et oppsyn med båtene mtp. fortøyninger og vannlinjer (noe vi må signere på ved våre vaktrunder).

Du kan jo si fra til Havnesjefen din at han kan ta kontakt med undertegnede om han skulle trenge en nattevakt på kort varsel. Om det er interesse så send en IM så får du kontaktinfo.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Da hadde jeg vekket han opp og var ikke det mulig hadde jeg slått av ovnen. Sansynligvis hadde jeg blitt hyllet og hedret for initiativet dagen derpå. :flag:

Noe av poenget med å gå vakt er å passe på slike saker fremfor å trekke lodd om hvem som skal sove på vakt først. :thumbsup:

Videre hadde jeg tatt med meg cognac flasken samt cigarrrrene men satt igjen en kald øl han kunne våkne på :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Enig i det, men hvis man føler seg usikker på hvordan man skal håndtere vanskelige personer som kan utgjøre en fare for egen eller andres sikkerhet mener jeg politet bør kontaktes. Det behøver ikke bety at politet må rykke ut, men de bør kunne bistå med råd i slike situasjoner, og hvis det skulle føre til en ulykke e.l. så har man gjort sitt og saken er loggført hos politiet. Jeg mener det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.

Enig i det, men hvis man føler seg usikker på hvordan man skal håndtere vanskelige personer som kan utgjøre en fare for egen eller andres sikkerhet mener jeg politet bør kontaktes. Det behøver ikke bety at politet må rykke ut, men de bør kunne bistå med råd i slike situasjoner,

Tiltredes! Vi har som private vakter ikke noen særskilte rettigheter til å holde ro og orden med fysisk makt. Vi har den alminnelige rett til nødrett og nødverge.

Men som private vakter i båthavn har vi anledning til å gripe inn på vegne av egen båt, eiendommen og man må antas å ha fullmakt fra øvrige båteiere å opptre på deres vegne, altså eierposisjonens rett til å bortvise personer, og bedømmelsen av om nødrett forligger vil være romslig i vaktens favør.

og hvis det skulle føre til en ulykke e.l. så har man gjort sitt og saken er loggført hos politiet. Jeg mener det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.

Tiltredes her også. En telefon til politiet vil langt på vei oppfylle hjelpeplikten som ellers kan være vanskelig å oppfylle. Drita full og ute av stand til å ta vare på seg selv i et farlig miljø medfører en hjelpeplikt som vaktmannen må forholde seg til på en eller annen måte

I denne saken er det vel greit å få krabaten vel ombord i båten, og se etter at han sover sin vakre "Tornerose søvn".. når han har sovnet så er det vel liten fare vil jeg tro..... Fulle mennesker ombord i en båt finner en vel i en hver gjestehavn eller uthavn hver natt hele sommeren gjennom uten at det skaper større problemer..

Jeg hadde tatt en ekstra titt ombord i båten en halvtimes tid etterpå..og sjekket stoa... Hadde han våknet på morgenen så kunne en jo bydd en en doven varm øl... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sånn - da er en våken igjen. Vi også har sanksjoner for ikke å møte på vakt. Mener det er 3000,- første gang, 5000,- andre gang og tredje gang er det oppsigelse av leiekontrakt/utkastelse.

Hadde vi vært to hadde jeg ikke vært i tvil om at dette var rett håndtert, enn så lenge det var så rolig som i natt så gikk jo alt greit. Hadde telefonnummeret til lokalt politikammer på speed-dial på mobilen, og veeeeldig god til til å fantasere frem scenarioer i forhold til om det hadde skjedd noe. Er utrolig god tid en har til å tenke når en går båtvakt! (men å lese VHF-boka som jeg hadde i sekken rakk jeg ikke - rart med det)

... og at jeg skal drite i at det er folk som er dritings i båthavna på natta. Samtidig liker jeg ikke tanken på å ha en "løs kanon" på dekk i havna når jeg er her aleine - i tilfelle vedkommende skulle klare å tryne uti vannet eller røyke på senga eller noe annet dumt.

Hva ville du gjort om du var i samme situasjon? (eller er det rett og slett bare jeg som gjør en fjert til fem høns? Snart 24 timer i strekk våken så hjernen er ikke helt i vater lenger :) )

Du har vel ikke noe ansvar for å passe på alskens folk som ikke klarer å passe på seg selv. Du kan jo ikke ha full oversikt over alt som skjer heller. Men dersom du er så heldig å få øye på noen som ikke ser helt stødige ut, er det ingenting å lure på. Da har du fått servert rett i fanget en ørliten sjanse til å redde noen fra å drukne, og det kan man ikke si nei til. Det går som regel bra, men det skal utrolig lite til før det går galt også.

I havnen jeg ligger i, skal vi alltid være to på vakt, begge skriver under med navn i vakt boken, uteblivelse koster 1000- men vi har vurdert å øke dette, da noen syns det er billig og å sove hjemme.. Andre selger vaktene sine til pensjonister, greit nok. Møter en opp alene,den andre ikke stiller, skal vakten avbrytes..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...