Atrox Startet 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2011 Båthavna jeg har båten i har nattevakt basert på dugnadsplikt. Det skal alltid være to på vakt og en skal fylle ut skjema med vaktrunder etc. Dessverre ble jeg sittende alene i natt, da tjodriken som skulle sitte her hadde glemt hele greia og ikke var så veldig interessert i å bruke tiden sin her i natt. Ergo har jeg for øyeblikket tilsyn med ett par hundre båter alene. Litt over tolv så ser jeg to karer langt ute på ene brygga. Jeg rusler ut og spør pent hvem de er og hva de gjør i havna. Det viser seg å være en taxisjåfør som har kjørt en båteier til havna. Båteieren er sørpe full og skal ligge over i båten. Taxisjåføren vil ikke slippe han ut på brygga sjøl siden vedkommende knapt klarer å gå. Mannen er fast bestemt på at han skal opp i båten, og undertegnede og nevnte taxisjåfør prøver å hjelpe han, men det skal vi bare "drite" i for han skal klare seg sjøl. Hvilket han også gjør, han kommer seg opp i båten tilslutt (etter en 5-6 minutter) og ligger forhåpentligvis og sover ut rusen nå. Inni mitt hode så tenker jeg at det er voksne mennesker som kan ta vare på seg sjøl det er snakk om, og at jeg skal drite i at det er folk som er dritings i båthavna på natta. Samtidig liker jeg ikke tanken på å ha en "løs kanon" på dekk i havna når jeg er her aleine - i tilfelle vedkommende skulle klare å tryne uti vannet eller røyke på senga eller noe annet dumt. Sjekker bortom plassen til vedkommende titt og ofte "just in case", og det er vel ikke så mye mer jeg kan eller burde gjøre. Hva ville du gjort om du var i samme situasjon? (eller er det rett og slett bare jeg som gjør en fjert til fem høns? Snart 24 timer i strekk våken så hjernen er ikke helt i vater lenger :) ) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Du skal ikke under noen omstendighet gå vakta alene. Dersom den andre vakta ikke møter opp skal du snaerst kontakte den/de som er ansvarige for organsieringen av vaktholdet og melde fra om at den andre ikke har møtt. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hei BlissX - det er jeg fullstendig klar over. Har vært i kontakt med havnesjefen og har prøvd å få tak i flere tilkallingsvakter, men denne gangen har vi ikke klart å komme i mål. Dog har jeg nå alliert meg med flere båteiere som overnatter i havna i natt så helt alene er jeg ikke lenger. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hei Atrox Jeg har hatt (og har) jobben som vaktansvarlig i en båtforening i mange år, og det jeg ville gjort i et slikt tilfelle var å avblåse hele vakta, men lykke til. Håper det går greit Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Du skal ikke under noen omstendighet gå vakta alene. Hvorfor ikke? I havna der jeg har båten er det 1 person på vakt om natta. Ser ikke noe problem med det. Ang drita person så er det bare å få han i seng. Han holder seg nok der. KK Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Ok, det slo meg aldri at det var en opsjon egentlig, men det er forsåvidt ett poeng - egen sikkerhet først Jeg sitter ut tiden men skal ta det opp som ett prinsippielt spørsmål til havnesjefen. Det er jo ikke akkurat ett enestående tilfelle (har skjedd meg før også, selv om jeg tror det stort sett er på stell her). Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Sjekker bortom plassen til vedkommende titt og ofte "just in case", og det er vel ikke så mye mer jeg kan eller burde gjøre. Synes det var en god konklusjon, har mannen først lagt seg blir han sansynligvis liggende og sover sansynligvis noe lengere enn de som går hjem fra vakt. Noe mere kan du heller ikke gjøre Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
CSL Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Synes du taklet dette bra. Bra at du fant ut hvem de var og hvorfor de var der, og når fyren først er i seng så skal nok det gå bra. En voksen, full mann er ikke ditt ansvar, mer enn bra nok at du tittet innom båten fra tid til annen. Jobbet nettopp nattevakt selv, og hos oss er vi alltid to. Sov ikke så mye på forhånd, men jeg er vandt med å jobbe på natta, så trenger ikke søvn før en slik vakt. Tror det er lurt å ikke legge for mye i vaktarbeidet, slik jeg ser det er ikke poenget noe mer enn å sørge for nattero, at det ikke oppholder seg uvedkommende der, samt å ha et oppsyn med båtene mtp. fortøyninger og vannlinjer (noe vi må signere på ved våre vaktrunder). Du kan jo si fra til Havnesjefen din at han kan ta kontakt med undertegnede om han skulle trenge en nattevakt på kort varsel. Om det er interesse så send en IM så får du kontaktinfo. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Eureka Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 hva hadde dere gjort om dere hadde sett gjennom vinduet i båten at vedkommende godt beduggede mann, hadde fyrt opp gassstekeovnen for å steke seg grandis til nattmat? -og satt seg godt til rette i stolen for å slappe av litt mens ovnen blir varm.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Ring politiet. Dette er deres jobb. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 (redigert) Da hadde jeg vekket han opp og var ikke det mulig hadde jeg slått av ovnen. Sansynligvis hadde jeg blitt hyllet og hedret for initiativet dagen derpå. Noe av poenget med å gå vakt er å passe på slike saker fremfor å trekke lodd om hvem som skal sove på vakt først. Videre hadde jeg tatt med meg cognac flasken samt cigarrrrene men satt igjen en kald øl han kunne våkne på Redigert 30.Juni.2011 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Tom Rør Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 I båtforeningen der jeg ligger, er det ikke tillatt å være full, så vedkommende hadde vel fått litt pepper tipper jeg! Jeg ser problemet til trådstarter, som alene måtte handles med denne karen, Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Enig med Bitteliten. Er man i tvil om hvordan man skal håndere en vanskelig situasjon/person er det politiet man bør ringe. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hvorfor ikke? I havna der jeg har båten er det 1 person på vakt om natta. Ser ikke noe problem med det. Og hvis du snubler i noe, slår hodet og faller i sjøen en sen natt er det 0 personer. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Nå er det vel neppe nødvendig å ringe politiet i enhver setting. Det kan skape unødvendige problemer og bry for alle parter. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bliss X Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Enig i det, men hvis man føler seg usikker på hvordan man skal håndtere vanskelige personer som kan utgjøre en fare for egen eller andres sikkerhet mener jeg politet bør kontaktes. Det behøver ikke bety at politet må rykke ut, men de bør kunne bistå med råd i slike situasjoner, og hvis det skulle føre til en ulykke e.l. så har man gjort sitt og saken er loggført hos politiet. Jeg mener det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Enig i det, men hvis man føler seg usikker på hvordan man skal håndtere vanskelige personer som kan utgjøre en fare for egen eller andres sikkerhet mener jeg politet bør kontaktes. Det behøver ikke bety at politet må rykke ut, men de bør kunne bistå med råd i slike situasjoner, Tiltredes! Vi har som private vakter ikke noen særskilte rettigheter til å holde ro og orden med fysisk makt. Vi har den alminnelige rett til nødrett og nødverge. Men som private vakter i båthavn har vi anledning til å gripe inn på vegne av egen båt, eiendommen og man må antas å ha fullmakt fra øvrige båteiere å opptre på deres vegne, altså eierposisjonens rett til å bortvise personer, og bedømmelsen av om nødrett forligger vil være romslig i vaktens favør. og hvis det skulle føre til en ulykke e.l. så har man gjort sitt og saken er loggført hos politiet. Jeg mener det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Tiltredes her også. En telefon til politiet vil langt på vei oppfylle hjelpeplikten som ellers kan være vanskelig å oppfylle. Drita full og ute av stand til å ta vare på seg selv i et farlig miljø medfører en hjelpeplikt som vaktmannen må forholde seg til på en eller annen måte Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Ved organisert vakthold bør det utarbeides en vaktinstruks hvor det helt klart skal fremkomme hva som er vaktens plikter. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 I denne saken er det vel greit å få krabaten vel ombord i båten, og se etter at han sover sin vakre "Tornerose søvn".. når han har sovnet så er det vel liten fare vil jeg tro..... Fulle mennesker ombord i en båt finner en vel i en hver gjestehavn eller uthavn hver natt hele sommeren gjennom uten at det skaper større problemer.. Jeg hadde tatt en ekstra titt ombord i båten en halvtimes tid etterpå..og sjekket stoa... Hadde han våknet på morgenen så kunne en jo bydd en en doven varm øl... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
KongKing Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Og hvis du snubler i noe, slår hodet og faller i sjøen en sen natt er det 0 personer. Hehe Jeg er så stor at jeg tar sjansen på å ferdes alene uten at jeg har noen som holder meg i hånda... Kall meg gjerne crazy... KK Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Den båtforeningen som jeg er medlem av har fått klar beskjed fra lensmannen at vi skal være to på vakt. Det hender de er innom på natta. Men sitter du aleine er det jo litt ugreit å rapportere dette. En liker ikke å lage ugreie for andre. Boten for ikke å ha møtt på vakt er 1000.-. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 ...Boten for ikke å ha møtt på vakt er 1000.-. Der jeg holder til med båten er det kr. 2.000. Det hjelper på oppmøteprosenten... Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Sånn - da er en våken igjen. Vi også har sanksjoner for ikke å møte på vakt. Mener det er 3000,- første gang, 5000,- andre gang og tredje gang er det oppsigelse av leiekontrakt/utkastelse. Hadde vi vært to hadde jeg ikke vært i tvil om at dette var rett håndtert, enn så lenge det var så rolig som i natt så gikk jo alt greit. Hadde telefonnummeret til lokalt politikammer på speed-dial på mobilen, og veeeeldig god til til å fantasere frem scenarioer i forhold til om det hadde skjedd noe. Er utrolig god tid en har til å tenke når en går båtvakt! (men å lese VHF-boka som jeg hadde i sekken rakk jeg ikke - rart med det) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 ... og at jeg skal drite i at det er folk som er dritings i båthavna på natta. Samtidig liker jeg ikke tanken på å ha en "løs kanon" på dekk i havna når jeg er her aleine - i tilfelle vedkommende skulle klare å tryne uti vannet eller røyke på senga eller noe annet dumt. Sjekker bortom plassen til vedkommende titt og ofte "just in case", og det er vel ikke så mye mer jeg kan eller burde gjøre. Hva ville du gjort om du var i samme situasjon? (eller er det rett og slett bare jeg som gjør en fjert til fem høns? Snart 24 timer i strekk våken så hjernen er ikke helt i vater lenger :) ) Du har vel ikke noe ansvar for å passe på alskens folk som ikke klarer å passe på seg selv. Du kan jo ikke ha full oversikt over alt som skjer heller. Men dersom du er så heldig å få øye på noen som ikke ser helt stødige ut, er det ingenting å lure på. Da har du fått servert rett i fanget en ørliten sjanse til å redde noen fra å drukne, og det kan man ikke si nei til. Det går som regel bra, men det skal utrolig lite til før det går galt også. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 I havnen jeg ligger i, skal vi alltid være to på vakt, begge skriver under med navn i vakt boken, uteblivelse koster 1000- men vi har vurdert å øke dette, da noen syns det er billig og å sove hjemme.. Andre selger vaktene sine til pensjonister, greit nok. Møter en opp alene,den andre ikke stiller, skal vakten avbrytes.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.