egilwh Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Jeg er enig i at det skal være to på vakt, uansett hvor stor eller tøff man er i trynet. Uhell kan skje selv om man er stor.... Så det vaktansvarlig burde gjort, var å sende deg hjem for å sove. Det er faktisk egensikkerhet det går på, resten er bare materielle verdier. Når det gjelder hvordan du håndterte resten, så kan ikke jeg tenke meg noen bedre måte å gjøre det på. Evt. bare som nevnt over, meldt fra til politiet at det ligger en sørpe full kar og sover i båten, gjerne også hvem det er. Dere har vel et register over båtplassene. Dette fordi karen kan bli etterlyst av familie eller kolleger dagen derpå, og da er det kjekt for politiet å kunne slippe å sette i gang en ressurskrevende aksjon... Og selvsagt har man et ansvar for å sørge for at andre ikke kommer ut for ulykker, dersom man ser at det er en overhengende fare... spiller jo ingen rolle om de er fulle eller ikke. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Kaftein ØL Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Der hvor jeg har båten er det 3000 for å ikke stille på vakt, men jeg har enda til gode å oppleve at den andre parten dukker opp, så disse vaktene har jeg gått alene hver gang. Synes ikke det har vært noe problematisk. Vedr. det du opplevde så synes jeg det var bra å hjelpe vedkommende ombord, men utover det så synes jeg mange overdramatisererer alt som kan skje etter at en dritings mann kommer hjem. Det er ingen tvil om at steking av pizza, røyking på senga og slik forårsaker mange branner hvert år, men jeg tør allikevel våge å påstå at sannsynligheten for at slikt skjer er utrolig liten, spesielt når en tenker på hvor mange som kommer hjem fra byen hver eneste helg, stup dritings. Det er kun de få tilfellene hvor det ikke går bra vi får høre om, men ikke størsteparten hvor det går helt fint og dette gjentaes hver eneste helg og sjeldent fører med seg noe problemer. Det går som regel bra til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 for de som sitter havnevakt og lurer på hvem sine biler som svinger innom havna midt på natta, så kan man sende registreringsnummeret på sms til nr 2282. koster 2-3 kroner. Statens veivesen sitt opplegg. Ellers er nok politiet behjelpelig med søk på utenlandsregistrerte biler. Ikke vanskeligere enn å ringe fellesnummeret 02800 så kommer du til nærmeste operasjonssentral, presenter deg og si du har havnevakt i gitt havn og du observerer f.eks en utenlandsregistrert bil der på et unaturlig tidspunkt. Oppgi kjennemerke, landskode, type og farge. Kanskje du bidrar til å både forebygge tyveri fra din havn, finne en etterlyst bil eller forhindre andre tyverier fra andre havner. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Akkurat det med biler som kommer og drar igjen i løpet av natta var det fint lite av, men jeg er overraska over hvor naive noen mennesker er. I den aktuelle båthavna ligger det pt. 5 båter på henger, uten at det finnes noen som helst lås på disse. Store RIB`er med 50-150 hk motorer, seilbåter osv. som det bare er å hekte på å fyke avgårde med... greit nok at en alltids klarer å brekke opp en lås om en absolutt vil ha med seg hengern og båten, men det er i alle fall avskrekkende med en lås og kanskje vil det bråke så mye å få fjernet denne at tyven går til neste båt.... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Det er ikke ditt ansvar å leke politi el.l. Du skal være synlig, observere og rapportere. Fyllikk i havna er politiets jobb å ordne opp i. Når du har ringt dem, er det bare å observere til de kommer. Vi har 2 mann på vaktlista hver kveld. Jeg og vaktkammerat deler på vakta; 1 mann på vakt. Har funka i 15 år nå. MEN: Du VET at du er alene og oppfører deg deretter. (Det er 35 km til byen... Lensmannskontoret er 200 meter unna.) En politibil stikker av og til innom for en kaffetår. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
KongKing Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Fyllikk i havna er politiets jobb å ordne opp i. Du kan vel ikke seriøst mene at man skal ringe politiet fordi en full mann går å legger seg i båten sin? Det krisemaksimeres så til de grader av flere her ang dette. "Steke pizza" og "røyke på senga". Til og med om man er alene på vakt er dette livsfarlig fordi man kan "snuble i noe, slå hodet og falle i sjøen". Politiet har nok å gjøre om ikke de skal bruke tid på noe som enkelt og greit ordner seg selv om du har litt sunn fornuft og minimum av handlekraft. Politimester med klar beskjed: - Folk må slutte å ringe politiet om bagateller KK Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Den båtforeningen som jeg er medlem av har fått klar beskjed fra lensmannen at vi skal være to på vakt. Det hender de er innom på natta. Jeg er nokså sikker(99.999%) på at det har ikke politiet hjemmel for å pålegge. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Du kan vel ikke seriøst mene at man skal ringe politiet fordi en full mann går å legger seg i båten sin? Det krisemaksimeres så til de grader av flere her ang dette. "Steke pizza" og "røyke på senga". Til og med om man er alene på vakt er dette livsfarlig fordi man kan "snuble i noe, slå hodet og falle i sjøen". Stått opp med gal fot i dag? Selvsagt ringer vi ikke lensmann i utide! Alt er livsfarlig KK. Nesten ALT. Du kan snuble i trappa å slå hue i dasskåla, du kan rote deg bort på tur+++. OG jeg kan falle overbord på sjøen. I alle disse tilfellene er jeg alene. Huttetu! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
KongKing Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Stått opp av feil seng.. ;-) Hehe Nettopp. Alt kan skje, men man kan da ikke gå rundt å være bekymret eller ringe politiet om noe kan gå galt. Den fulle mannen er trolig mer trygg i båten, siden de fleste ulykker skjer i hjemmet... ;-) KK Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Du kan vel ikke seriøst mene at man skal ringe politiet fordi en full mann går å legger seg i båten sin? Nei, da kan det jo være for seint. Men jeg trur ikke det er så farlig heller, har overlevd det et par ganger selv :o) Men folk som rusler beruset rundt på brygga skal man holde et øye med, f.eks. til de har kommet i land, eller ned i båten sin. Man kan ikke ha ansvar for alle som vingler rundt på bryggene, men dersom man ser noen har man fått en gylden mulighet servert. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 så kan man ikke ser bort fra at bevæpning av båtvaktene blir en løsning på sikt. Det ser jeg bort fra. Hvis den dagen kommer at jeg må bære våpen på vakt i båthavna, så vil jeg nekte å gå vakt!!!! Da er det på høy tid å kvitte seg med båten! Heldigvis har vi et samfunn i Norge hvor daglig omgang med våpen er noe de færreste av oss slipper å forholde seg til! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sydvesten Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Det er lovlig å bruke våpen i selvforsvar - såkalt nødrett, og siden båttjuvene blir stadig mer aggressive og profesjonelle, så kan man ikke ser bort fra at bevæpning av båtvaktene blir en løsning på sikt. Vel jeg både tror og håper det er langt frem til du kan få leke Rambo i båthavna... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Desverre har nok ikke fjordgrynt forstått hva dugnadsbasert nattevakt i båthavn dreier seg om Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Er det ikke ment som trening før man blir sendt på skarpe oppdrag i Afghanistan? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marwin Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 For noen år siden ble en "vaktmann" tatt med våpen i båthavna i Trondheim sentrum. "Selvforsvar", var forklaring han ga øvrigheta. Han går ikke vakt der lengre... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Fanafjord Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 (redigert) Rules of Engagement i båthavna? Vi snakker her om Stavern og Ålesund, ikke om Kabul og Kandahar. Redigert 2.Juli.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Med vind Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Å være nattevakt i en privat båtforening er rent juridisk det samme som å sitte oppe og passe på sin egen hage. Det er lovlig å bruke våpen i selvforsvar - såkalt nødrett, Nødverge er ordet, ikke nødrett. Passer du din egen hage sittende med hagla over knærene så sitter du ikke lenge i ro og fred. Beredskapstroppen hadde vært over deg raskere enn du kan si "kake". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.