Kirla Startet 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2011 Hei! Mine foreldre vurderer å kjøpe en liten selvlensende/selvdrenerende båt til å ha på hytta. På forumet og ellers leser jeg at en selvlensende båt er så mangt. Det er viktig for mine foreldre at båten kan ligge på vannet/sjø uten tilsyn i lengre perioder. (1-2mnd) De har nå en ikke-selvlensende båt med el-pumpe, flottør og batteri. En løsning som har feilet noen ganger. Jeg skjønner at ingen løsninger er perfekte og at det er store forskjeller på "selvlensende systemer" Men hvilke båter (15-17 fot) har den beste løsningen for selvlensing/drenering? På forhånd mange takk for svar! Mvh Kirla Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Det er ikke så store forskjeller på selvlensende systemer. Prinsippet er at dørken er høyere enn vannlinjen, vannet renner akterut i båten, og dreneres videre ut i sjøen, ofte gjennom en slangestuss. Dette prinsippet fungerer utmerket. Men det har en "svakhet": Det kan legge seg løv, blader osv i hullet/slangestussen og tette igjen. Da fungerer selvfølgelig ikke selvlenseren. Dere ønsker å la båten ligge i opptil 2 måneder uten tilsyn, da vil dere uansett båttype ta en kalkulert risiko. I 96% av tilfellene går det helt fint. Sjekk om det er mye trær i nærheten av båten, som faller blader på høsten. Kan dere ikke få noen til å ta et lite tilsyn på båten? Hvilke båter har "den beste løsningen?" Tja si det... Hvilken prisklasse ser du for deg? Ønsker dere en skjærgårdsjeep med styrekonsoll,vindskjerm og stor motor eller en åpen, enkel landstedsbåt med 5 -20 hk? Markedet florerer av båter i den størrelsen, i alle prisklasser. Så hvis du er mer spesifikk er det litt lettere å hjelpe deg. Et søk på Finn.no vil gi deg mange svar. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Kirla Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Takk for svar! De ser for seg en enkel og rimelig båt med en 4-5hesters motor. Helst kunne mor ønske seg motor med elektrisk start/heving, men det er vel ikke vanlig på så små motorer. Igjen - takk for svar! Mvh Kirla Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 øien 460 øien 16 dette er gode båter men bør ha 15 hk på 460 og 20 hk og opp på øien 16. ps har øien 16 selv. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Targa 23.1 Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Venter på min nye hyttebåt Øien 460-1 Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Viksund har også noen rimelige, gode båter i den klassen Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.