Jump to content

15-17 fot selvlensende båt - hvilke anbefales?

Kirla

Recommended Posts

Hei!

Mine foreldre vurderer å kjøpe en liten selvlensende/selvdrenerende båt til å ha på hytta.

På forumet og ellers leser jeg at en selvlensende båt er så mangt.

Det er viktig for mine foreldre at båten kan ligge på vannet/sjø uten tilsyn i lengre perioder. (1-2mnd)

De har nå en ikke-selvlensende båt med el-pumpe, flottør og batteri. En løsning som har feilet noen ganger.

Jeg skjønner at ingen løsninger er perfekte og at det er store forskjeller på "selvlensende systemer" Men hvilke båter (15-17 fot) har den beste løsningen for selvlensing/drenering?

På forhånd mange takk for svar!

Mvh

Kirla

Det er ikke så store forskjeller på selvlensende systemer. Prinsippet er at dørken er høyere enn vannlinjen, vannet renner akterut i båten, og dreneres videre ut i sjøen, ofte gjennom en slangestuss. Dette prinsippet fungerer utmerket.

Men det har en "svakhet": Det kan legge seg løv, blader osv i hullet/slangestussen og tette igjen. Da fungerer selvfølgelig ikke selvlenseren. Dere ønsker å la båten ligge i opptil 2 måneder uten tilsyn, da vil dere uansett båttype ta en kalkulert risiko. I 96% av tilfellene går det helt fint.

Sjekk om det er mye trær i nærheten av båten, som faller blader på høsten. Kan dere ikke få noen til å ta et lite tilsyn på båten?

Hvilke båter har "den beste løsningen?" Tja si det... Hvilken prisklasse ser du for deg? Ønsker dere en skjærgårdsjeep med styrekonsoll,vindskjerm og stor motor eller en åpen, enkel landstedsbåt med 5 -20 hk? Markedet florerer av båter i den størrelsen, i alle prisklasser. Så hvis du er mer spesifikk er det litt lettere å hjelpe deg.

Et søk på Finn.no vil gi deg mange svar.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...