Jump to content

Raymarine C120 plotter med kompass, feil kurs.

JePeKj

Recommended Posts

Har Raymarine C120 plotter med kompass, autopilot og radar. Av og til opplever eg at kompasset mitt tar pause og snurrer rundt en omdreing eller lignende. Merker det jo best når eg går på autopilot og med det resultatet at båten legger over og endrer kurs. Full sving styrbord eller babord. Litt farlig kan det faktisk være men siden eg er klar over problemet så følger eg alltid ultrgodt med, sjølv på auto.

Etter noen minutter så kan gjerne kompasset stabilisere seg og alt er i skjønneste orden igjen.

Er det andre som opplever lignende problem og har forslag til løsning?

Kan bære to ting

Elektrisk kabel i sjøen. Da skjer dette på samme sted hver gang. Ikke alt av kabler er merket i kartet.

Jr som legger en pc akkurat på kompasset.

Vårt kompass står under ene senga der jr pleier å sitte under gange, så jeg prater litt av erfaring :smiley:

Dersom du ser at kursen på auropiloten din vandrer når dere ligger fortøyd så er det rate sensoren som må byttes. Jeg gar gjort det et par ganger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...