pattem Startet 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2011 Hei folkens! Har en Suzuki EFI V6 2,7liter 150hk påhengsmotor ifra 2000 på en smuggler 18. Vi holdt på å dra fire ringer etter den i helga uten problem! Men så plutselig mista vi mye kraft. Slik at vi ikke fikk opp tre ringer engang. Tenkte at det var en plugg eller noe som døde slik at en eller to av de seks sylinderne ikke ville fyre ordentlig. Prøvde å starte motoren på to og to plugger. Resultatet var at de to øverste sylinderne ikke ville gå ordentlig uten endel frigass. Med frigass så gikk de som vanlig, men døde etter et par sekunder uten frigass. Noen som vet hva dette kan være? Tenkte med engang at det måtte være noe med stempelene i de øvereste sylinderne, men det er det jo ikke siden den går bra når jeg gir dem mer bensin med frigassen. Kan det være de individuelle dysene som ikke slippe inn nok bensin til de øverste sylinderne? Eller kan det være elektronisk? Er jo EFI på denna... Har forøvrig satt i to helt nye plugger på de øverste sylinderne bare for sikkerhets skyld skader jo aldri å starte problemsøking med plugga! :) Takker på forhånd for alt av svar! Har også problemer med å finne en sertifisert båtmekaniker som tar imot Suzuki påhengsmotorer i oslo/akershus området. :) :) Her er et google bildet av den type påhengsmotor jeg snakker om "http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.selffixer.com/classified/images/1986-NITRO-17-6-98-150HP-SUZUKI-MOTOR.1306060084.2.big.jpg&imgrefurl=http://product-category.com/p/150_hp_motor/4.html&usg=__SNqSeWyY_vqmr263e93-zcWveW8=&h=168&w=300&sz=8&hl=no&start=42&zoom=1&tbnid=Nquj4svTVOYLfM:&tbnh=101&tbnw=181&ei=uF0MTse8FI2UOqzT0JwL&prev=/search%3Fq%3Ds Sitér dette innlegget Patrik Link to post
Skjær i sjøen Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 morsom bråkemaskin eller? Har selv en DT90 som jeg synes er morsom. Kan desverre ikke hjelpe deg, men du kan jo sjekke repair manual som dekker alle Suzuki to-taktere et annet sted her på båtplassen: Service and repair manual For et par uker siden ringte jeg rundt til ulike verksteder i Asker/Bærum, men ingen hadde tid før i august. På Sørlandet derimot kunne de fikse det. Enden på visa ble at jeg leste meg opp og gjorde det selv. Uansett, lykke til og fortell oss hvordan det går. mvh Skjær i sjøen Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
pattem Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Ja den bråker endel! Utrolig morsom båt og motor når det funker, gjør rett over 50knop målt med gps så det går unna :) Har så smått lest i den manualen men den var på så mange hundre sider at jeg er usikker på hvor jeg skal starte! Sitér dette innlegget Patrik Link to post
pattem Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Har alltid tatt service på mine gamle påhengsmotorer på verksted så er usikker på hvordan jeg skal bytte girolje. Sånn jeg tror det er etter å ha lest Suzuki manualen fort: Sette motoren helt loddrett. Skru ut skruen i bunn like ved proppelen, tømme gammel olje, og så fylle på ny olje ved den øvre skruen? Men hvordan olje skal jeg ha på selve motorblokka? Noen som kan gi meg en kjapp innføring i oljeskift på en forholdsvis stor påhengsmotor :) Vet at det blir mange spørsmål her men jeg forblir uviten hvis jeg ikke spør! En suzuki forhandler eller merkeverksted ville også hjulpet mye! Takk på forhånd! Sitér dette innlegget Patrik Link to post
Droll Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Sånn jeg tror det er etter å ha lest Suzuki manualen fort: Sette motoren helt loddrett. Skru ut skruen i bunn like ved proppelen, tømme gammel olje, og så fylle på ny olje ved den øvre skruen? Ikke helt.... Sett motor loddrett, gjerne i sola så girhuset blir varmet opp litt ( varm olje renner lettere ). Sett en passende dunk under girhuset for å samle opp olja, Skru ut BEGGE skruer og la olja renne . Gir olje til utenbords motoren kommer som regel i ei tube eller i ei flaske med en fylle spiss på.. Fyll olje ifra NEDRE hull, press olja OPP i girhuset ved å presse sammen flaske/tube, når olja kommer UT av ØVERSTE hull er det fullt >> HOLD trykket oppe på tuben/flaska til du har fått inn den ØVERST skruen, fjern så flasken og sett inn den nederste skruen ( blir vaccum i girhuiset med den øverste skruen inn-skrudd så olja vil kun renne meget sakte ut i bunn, gir deg litt tid til å sette inn nederste skrue... OBS bruk nye pakninger/O-ringer på fylle/nivå skruer.. Men hvordan olje skal jeg ha på selve motorblokka? Noen som kan gi meg en kjapp innføring i oljeskift på en forholdsvis stor påhengsmotor :) Vet at det blir mange spørsmål her men jeg forblir uviten hvis jeg ikke spør! Er ikke dette en 2-takter ?? skal i så fald IKKE ha noen olje på blokka da smurningen tilsettes bensinen eller eventuelt via egen olje tank .. Vi holdt på å dra fire ringer etter den i helga uten problem! Men så plutselig mista vi mye kraft. Flere tanker om dette.... Hvordan så pluggene ut ?? farve og belegg ? Bensinen ?? gammel/ny ? , dro vel antagelig igjennom noen liter ? noen sjans for at du kan ha fått sugd opp noe bunn slam ifra bensintankene ?? Ting du kan prøve ( ting JEG ville gjort ) Tatt en kompresjons test på motoren, max 10% differanse imellom min/max måling akseptabelt . Siden dette er en EFI motor... tatt ut og fått renset OG flow testet samtlige inn-sprut dyster . Koblet til ei tennings lampe på motoren mens den gikk, sjekket tennings tidspunkt + sjekke HVER enkelt pluggledning for gnist ( flytt måle kloa over til hver enkelt pluggledning, tennings problemer kan sees meget godt på blinkinga ) Lokalisert og sjekket/byttet bensin filtre... Drenert eventuelle vann utskillere . Tappet ut litt av bensinen over på ei gjennomsiktig flaske, la stå et par timer.. bedøm innhold ( er innholdet ensformig, er det flere sikt, bunnslam, urenheter ?) Koblet ut hovedtank for så å koble til en liten extra tank med fersk bensin, dette for å eliminere eventuelle problemer med hovedtank i båtene. Arne Kjetil Redigert 1.Juli.2011 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
pattem Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Ikke helt.... Sett motor loddrett, gjerne i sola så girhuset blir varmet opp litt ( varm olje renner lettere ). Sett en passende dunk under girhuset for å samle opp olja, Skru ut BEGGE skruer og la olja renne . Gir olje til utenbords motoren kommer som regel i ei tube eller i ei flaske med en fylle spiss på.. Fyll olje ifra NEDRE hull, press olja OPP i girhuset ved å presse sammen flaske/tube, når olja kommer UT av ØVERSTE hull er det fullt >> HOLD trykket oppe på tuben/flaska til du har fått inn den ØVERST skruen, fjern så flasken og sett inn den nederste skruen ( blir vaccum i girhuiset med den øverste skruen inn-skrudd så olja vil kun renne meget sakte ut i bunn, gir deg litt tid til å sette inn nederste skrue... OBS bruk nye pakninger/O-ringer på fylle/nivå skruer.. Veldig fin guide det her, har kjøpt ny girolje på tuber nå så skal få byttet når det blir litt bedre vær og jeg får dratt opp båten :) Takk! Og Oringer/pakninger får jeg vel kjøpt på enhver båtforhandler, gjelder bare å få riktig dimensjon vel? Er ikke dette en 2-takter ?? skal i så fald IKKE ha noen olje på blokka da smurningen tilsettes bensinen eller eventuelt via egen olje tank Jo det er en totaker bare jeg som er vant med 4 taktere og surrer litt :) Den har separat oljesmøring og har brukt båt totakts oljen ifra biltema. Eller burde jeg kjøpe en bedre ifra båtforhandler? Flere tanker om dette.... Hvordan så pluggene ut ?? farve og belegg ? Bensinen ?? gammel/ny ? , dro vel antagelig igjennom noen liter ? noen sjans for at du kan ha fått sugd opp noe bunn slam ifra bensintankene ?? Pluggene så forholdsvis greie ut, jeg syns de to øverste så litt mer rødaktige ut enn de resterende 4 som var mer svarte. Kan prøve å få tatt et bildet av de. Når det gjelder bensinen så brukte jeg helt ny bensin på en helt ny tank, så jeg tror ikke det er der problemet ligger. Skrudde forøvrig til pluggene helt inn for hånd og en kvart runde med pluggnøkkel, stemmmer dette? Ting du kan prøve ( ting JEG ville gjort ) Tatt en kompresjons test på motoren, max 10% differanse imellom min/max måling akseptabelt . Siden dette er en EFI motor... tatt ut og fått renset OG flow testet samtlige inn-sprut dyster . Koblet til ei tennings lampe på motoren mens den gikk, sjekket tennings tidspunkt + sjekke HVER enkelt pluggledning for gnist ( flytt måle kloa over til hver enkelt pluggledning, tennings problemer kan sees meget godt på blinkinga ) Lokalisert og sjekket/byttet bensin filtre... Drenert eventuelle vann utskillere . Tappet ut litt av bensinen over på ei gjennomsiktig flaske, la stå et par timer.. bedøm innhold ( er innholdet ensformig, er det flere sikt, bunnslam, urenheter ?) Koblet ut hovedtank for så å koble til en liten extra tank med fersk bensin, dette for å eliminere eventuelle problemer med hovedtank i båtene. Mye bra tips her! Liker det:) Men er det mulig å foreta disse testene selv? Eller må jeg på et verksted, har aldri testet kompresjon på syliderne eller flow test på dyser før. Syns det er vanskelig å lokalisere dysene på den store blokka når det er EFI. :/ Bensinfiltere fant jeg under sofaen på båten bak og det er nå byttet, kostet forøvrig kun 45kr, har ingen formening om det gamle så dårlig ut eller ikke. Fjernet også den "primer" pumpa da vi aldri har brukt den og den så ikke helt bra ut. Kan ta ut en liter på en flaske for å se om den er fin :) Vann utskillerne er jeg veldig usikker på hvor er. Tusen takk for nyttige svar Arne Kjetil! Sitér dette innlegget Patrik Link to post
Droll Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Og Oringer/pakninger får jeg vel kjøpt på enhver båtforhandler, gjelder bare å få riktig dimensjon vel? De burde føre disse delene ja, et alternativ kan være et lokalt maskinvare firma ( Tess, Proffparner, Biltema eller lignende ). har brukt båt totakts oljen ifra biltema. Eller burde jeg kjøpe en bedre ifra båtforhandler? Holder den spesifikasjonene til motoren så burde den holde fint, er et par tråder her inne om samme tema ... jeg syns de to øverste så litt mer rødaktige ut enn de resterende 4 som var mer svarte. Plugger på en 2-takter børe gjerne ha et lett sotlag ( sorte .. ), så en annen farve kan være et problem... Bilde ?? Mye bra tips her! Liker det:) Men er det mulig å foreta disse testene selv? Eller må jeg på et verksted Kan vel egentlig gjøre alt utenom å teste dyser selv, krever dog litt utstyr ... Kompresjons tester . Kompresjons tester ifra Biltema ( 199,00 kr ) Tennings lampe. Tennings lampe ifra Biltema ( 299,00 kr ) , har aldri testet kompresjon på syliderne Veldig enkelt ... Ta ut alle plugger Sett inn måler, dra motoren på starteren et par sek, noter kompresjons tall, gjenta på alle sylindere ... De fleste testere har en ventil som holder trykket, må nullstilles før hver måling. eller flow test på dyser Krever spesial utstyr, men burde være greit å finne et firma som kan dette da dysene antagelig er av samme type som brukt på de fleste biler ?? Arne Kjetil! Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
pattem Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Plugger på en 2-takter børe gjerne ha et lett sotlag ( sorte .. ), så en annen farve kan være et problem... Bilde ?? Dro hjem fra hytta hvor pluggene ligger igjen men skal få ordnet et bildet på søndag da jeg er utover igjen :) Skal få kjøpt meg en kompresjonstester og tenningslampe trodde dette var utstyr som lå mye høyere i pris en det du linket! Hørtes ikke veldig vanskelig ut å gjennomføre en kompresjonstest. Men hvordan fungerer tenningslampen? Tusen Takk for all hjelp Arne Kjetil! Sitér dette innlegget Patrik Link to post
pattem Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Og er det nok å skru til pluggene helt inn for hånd og så en kvart runde med pluggnøkkelen? vil ikke ødelegge blokka! :) Og har denne samme funksjon som tenningslampa? Tenningsprøver Redigert 1.Juli.2011 av pattem (see edit history) Sitér dette innlegget Patrik Link to post
Skjær i sjøen Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Bensinfiltere fant jeg under sofaen på båten bak Er det ikke vannutskilleren du har funnet? Bensinfilteret sitter vel på motoren eller tar jeg helt feil? Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Droll Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 trodde dette var utstyr som lå mye høyere i pris en det du linket! ER produkter ifra Biltema så kvaliteten er kanskje ikke den beste, MEN fungerer greit til enkelt bruk. Men hvordan fungerer tenningslampen? Link til Wiki... Og er det nok å skru til pluggene helt inn for hånd og så en kvart runde med pluggnøkkelen? På nye plugger er det greit, det er nok til at "skiva" på pluggene "knekker" ... Ellers bruk ca 14 > 20 Nm . Og har denne samme funksjon som tenningslampa? Tenningsprøver Denne viser bare om det er gnist, ei tennings lampe mange flere bruksområder.. Stille inn tennings tidspunkt Sjekke om det er gnist på plugg, kan enkelt flyttes imellom alle sylindere uten å stoppe motor. Enkelt har også er mulighet til å justere for/etter tenning enkelt via egen skala . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
pattem Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Er det vannutskilleren jeg fant? Ba om nytt bensinfilter og hadde med modell nr til filteret på båtbutikken og fikk et helt likt et. De burde vel sagt at det ikke var bensinfilter jeg kjøpte... Sitér dette innlegget Patrik Link to post
pattem Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Fant et veldig lite bensinfilter inne i motoren å. Det så bra ut :) Sitér dette innlegget Patrik Link to post
pattem Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Denne viser bare om det er gnist, ei tennings lampe mange flere bruksområder..Stille inn tennings tidspunkt Sjekke om det er gnist på plugg, kan enkelt flyttes imellom alle sylindere uten å stoppe motor. Enkelt har også er mulighet til å justere for/etter tenning enkelt via egen skala . Da har jeg gått til innkjøp av kompresjonsmåler og tennings lampe, begge deler på biltema! :) Får sette meg ordentlig inn i bruken av dette i morgen. Sitér dette innlegget Patrik Link to post
Skjær i sjøen Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Strålende! Dette blir en bra guide. Kan du legge ut noen bilder også som viser de ulike testene du gjør? Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
pattem Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Strålende! Dette blir en bra guide. Kan du legge ut noen bilder også som viser de ulike testene du gjør? Det skal jeg gjøre! Blir veldig lærerikt for meg det her å. Starter nok smått på søndag så mer utover uka :) Skal først få ut noen bilder av de gamle pluggene. Så kjøre en kompresjonstest, så fikse bensinfilteret ordentlig. Dermed ta ut litt av den bensinen den har kjørt på i en gjennomsiktig flaske for å se om den er fin. Har kjøpt ny to takts olje skal prøve å bytte ut biltema oljen den har gått på og som fortsatt er i den separate oljetanken. Skal også bytte girolje. Men fortsatt usikker på hvor mye girolje jeg trenger, har kjøpt inn 3x 200ml tuber med girolje. Kommer jo nesten utelukkende til å følge de guidene Arne Kjetil har fortalt tidligere i tråden men kan legge ved bilder når jeg gjør det og poste resultater! :) Kjøpte også en tube med Propeller shaft grease Hvor og når skal jeg bruke dette? Eller bruker man kun dette når man bytter propell? Takk for svar :) Redigert 1.Juli.2011 av pattem (see edit history) Sitér dette innlegget Patrik Link to post
Teerex Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 (redigert) på større motorer er det utvilsomt best å kjøpe girolje på litersflaske pluss en slik hendig pumpe som skrus på flaska og ikke er så dyr. Så er det bare å pumpe i vei og man slipper å klemme og bytte tuber. Biltema har vel også sånn pumpe som passer på deres halvlitersflaske (upraktisk siden de fleste større girhus tar mere enn en halvliter). Quicksilver/Mercurys high performance gear lube er litt dyrere men bedre får man nok ikke. Redigert 3.Juli.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pattem Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Quicksilver/Mercurys high performance gear lube er litt dyrere men bedre får man nok ikke. Takk teerex! Så at de solgte en slik pumpe på biltema til 29,90. Men tipper Ravns garage fører den quicksilver oljen, og det er på vei til hytta så passer ganske bra :) Sitér dette innlegget Patrik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.