Jump to content

vind 10 over sletta, er det ok i båt på 42 fot?

catano

Recommended Posts

Frisk bris 10m/s fra nord vest er vel ikke så aller værst med en 42 foter over Sletta.. men det vil nok kjennes i båten.. ser at yr.no melder liten kuling 12m/s på Ryvarden fyr i morgen tidlig og opp mot 14 utpå eftan.. retning NNV...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Spesialvarsel for Sletta i morgen klokken 12..

Sletta

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Har tatt den samme ruta i Stiv kuling både her og videre nedover.

Over sletta er veldig greit, men videre nedover er laaangt så her må værvarsel vurderes.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Vind mellom nordvest og sørvest er det som lager mest ugreie på Sletta. 10-12m/s fra nordvest på dette strekket blir nok ubehagelig, men ikke farlig. Med såpass stor båt som du har ville jeg tatt sjansen, men med min 27 foter ville jeg ha letet etter en unnskyldning for å la være...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

venteer til lørdag å gå evt fra Skudesnes.

mvh

catano

Må bare gjøre oppmerksom på, viss du ikke vet det da, så er det båtfestival (Skudefestivalen) i Skudeneshavn denne helga. Det pleier normalt å være ca 600 gjestende båter, så her må en regne med å ligge langt ute. Men for all del, det er absolutt verd et besøk!!

Redigert av alfb (see edit history)

Vel catano. Du har "42 fot lekebåt", og da er jo spørsmålet om dette er sjødyktig eller ikke! Seilbåt på 42 fot med 10 m/s i hekken er jo bare en god slør og gøy. Er det en planende båt, er det jo bare å tilpasse farten til bølgene og "duve" avgårde! Saktegående snekke og lavt fribord med dertil rulling og giring i medsjø er vel ikke å anbefale.

Om en skal legge på 2-3 m/s på de allerede meldte 13-14 så er vel på en god stiv kuling... og med bølgehøyde på 2,5 som max (1,5m signifikant) meldt av met.no inn mot Haugesund så vil det merkes iallefall... Jeg hadde nok tatt en dag på Bømlo/Stord jeg da... med kjærring og unger i båten.. Eller et av mine favoritt steder som er Espevær...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

lekebåt kommer fra den tiden det stormest mest rundt meg og at vi forsøkte å advare andre å handle båt fra samme firmaet som jeg gjorde, mine anntakelser stemte og firmaet gik konkurs ca 5 måneder sener.Desverr var det solgt en båt til av smme type.

Båten er stødig og god i sjøen så det er ikkke noe problem.

At det blir så mye båt i Skudenes var jeg ikke klarover og får finne andre altenativ.

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Med såpass båt burde Sletta gå greit i medsjø men behagelig blir det neppe. Jeg vil tro at i 12-14 knop vil turen gå rimelig greit og da er Ryvarden-Kvalen unnagjort på rundt halvtimen. Det er en ting som er katastrofe på Sletta og det er motorstopp. Med 2 motorer og reserve dieselfilter bør du være godt sikret og såpass ny båt har neppe samlet opp mye skitt i tankene.

Kan være greit å følge Bømlalandet så langt som mulig for å få ly fra bølgene. Når du så "tar spranget" og begir deg utpå har du nødmuligheten i Mølstrevåg greit innen rekkevidde dersom det viser seg å være alt for ille, flere av mine ferier har endt akkurat der...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

bor på vestsiden av karmøy så er vandt med mye "rulling" i snekka mi. med en 42" båt så har du ingen problem å gå slettå m 10 m/sek.15m/sek+ blir ubehagelig og unødvendig spør du meg. siden du lurer på om det er forsvarlig så tyder det på at du ikke er helt helt kjent båten din? har du rene dieseltanker for å unngå motorstopp i høy sjø? og husk bare på at hvis det begynner å bli ubehagelig eller at noen ombord blir redde så snu og kjør tilbake til havn i gjen,det er ingen skam.

Hei.

Kjenner bare båten fra 3 turer til og fra Arendal tidligere mye kjøring her i Bergen ca 550 t på motor og samme turen ca 15 ganger totalt.

Men å kjenne sin egen båt føler jeg er ikke lett siden man forsøker å unngå det verste været.

Gikk opp Gjæren en gang og havnet i bølger så store at to av dem brøt over båten og havnet ned i flybridgen, noe som ikke var kjekt.

Har forsøkt å skåne fam og da går jeg bare ut når jeg/vi er trygg (ingen skamm å snu) etter dette.

resten er en selvfølgelighet at motor med filtrer er i topp stand.

Tråden er fordi jeg har ikke kjørt sletta i slik vind.

mvh

Catano

Mvh

catano

Ja tusen takk, jeg har kjørt den strekka fra Stavanger til Drøbak, med en båt som ikke var vedlikehold, som selger sa den var. Værmeldingen meldte 5 m/s synkende til 3 m/s. Det de mente var ØKENDE til 15m/s. Vi fikk bølger fra tre kanter på opp til 7 meter. Det var en slalom kjøring i 10 timer fra Stavanger til Egersund. Det eneste vi så av trafikk var tre lastebåter på vei vestover, samt et Sea-king helikopter som sirklet rundt oss en stund. Jeg var ganske sliten da vi endelig kom inn vestre led til Egersund. Der lurte de hvor vi kom ifra? De hadde ferdes denne strekka i 40 år og ikke opplevd slik vind. Jeg prøvde langt ut, der skal det være roligere, men den gang ei. Aldri mer. Men en ting var å si ; været var nydlig, med 27 grader, skyfri himmel.

Vel hjemme gikk vi mange turer den høsten, men ved utsetting neste vår, kom jeg 400 meter avgårde, så kokte motorene, årsak? Bare bosset igjen av begge impellere........hva om de hadde knelet på Jærhavet....jo tusen takk. Nødhavner på strekket, to stykker for bruk ved pent stille vær.

Faxen, en erfaring rikere. (kona er fremdeles med meg.....) :flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Det kan ikke være annet enn litt ubehagelig, fram kommer du med to motorer og 40 fots lengde.

Det verste stykket synes jeg er i området rundt Store Bloksa. Hvis tidevannet tømmer Bømlafjorden ut i havet, og havet sender bølgene inn i Bømlafjorden så kan det bli riktig utrivelig. Selv Danskebåten ble lagt flat der engang.

Hei.

tok turen over i ca 16 tiden og det gik kjempe fint det.

Holdt ca 23 k helt til jeg nærmet meg Haugesund og fikk sjøen rett bak og bølgene var på det største,

måtte ned i ca 12 13 k.

Sjøen var egentlig fin den,så jeg kunne holde farten, men skal si sjøen slo ove som bare det.

Jeg har som prinsipp at så lenge jeg ikke hører slag eller knirk fra innredningen eller skråg er det ok behandling av båten ( guttene sovnet ).

Får se om jeg tar Jæren i morgen etter at yr er sjekket.

mvh

Catano

Mvh

catano

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...