Jump to content

Volvo penta 5,7 demperplate passer ikke

Scand 7100

Recommended Posts

Hei

Bytter ut min gamle aq271c og setter inn en volvo 5,7 gs 1999 mod. har ett 290dp drev. skulle flytte over svinghjuls kåpa i kv. men ffff...... om den passer på det nye sving hjulet. tenkte da å bytte hele sving hjulet men det gamle er jo mindre.. hva jør jeg nå ny demper plate eller nytt sving hjul...

noen der ute vet sikker dette.. haster å komme på sjøen nå ja.... :sailing:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Nei

14tomm på ny v8

og 12,3/4på gamle.

svinghjuls kåpe til volvo 290dp passer kun på 12,3/4 svinghjul. og motoren jeg har er volvo 5,7 gs 1999 mod og den er sort. er sikker på att dette er en merc.

Jeg ser att starteren er lengre nede og på ny motoren. må da finnes en overgang ifra volvo v8 1999 mod til 1990mod 290dp.. litt søsken kjærlighet må de no værra :discuss: i der volvo konsernet. :headbang: :headbang:

Hei vet noen av dere hvordan det går å koble opp en mercruiser 5,7 med 14 tommes svinghjul på volvo 290dp drev. har kjøp en volvo som jeg begynner å tro skulle ha væ :lipseal: rt solgt som mercruiser.

Det første jeg prøvde var det. men var helt ulik bolte sirkel. og starteren står ca 3 cm lengre ned på ny motoren, :headbang: dette var ergelig. trodde virkelig dette var bolt-on ja.,

Ok det eg fant var dette : 1986 – The rear main seal was changed from a 2-piece rubber design to a 1-piece rubber design that used a mounting appliance to hold it in place. This necessitated a change in the flywheel/flexplate bolt pattern, as well as the need for an externally balanced flexplate/flywheel. Mao. i -86 ble svingningsdemperen på veiva endret slik svinghjulet fra din gamle motor ikkje passer den nye da altså.

Eg er 100% sikker på du får et nytt svinghjul av den mindre typen du skal ha med det nye boltmønsteret!

Kansje en tlf til http://www.amatrading.no/ kan være til hjelp eller http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?guest=yes

Er det kansje dette du søker?

Redigert av Plutonium (see edit history)

Har nok ikke så mye med om det er Merc eller VP, men det er et skille på svinghjul i 1986 (mener jeg det var, eller i hvert fall rundt det årstallet)

Skille på svinghjulene kommer av at man fra GM sin side gikk over til en mer holdbar tetning på veiva som kom i en del i stedet for den tidligere todelte. I samme slengen endre man boltmønstret til svinghjulet i fra tidligere 3.58" til 3.00" på motorer etter rundt 86.

Alle motorer som har tetningen som en hel del ("one piece") bruker også et svinghjul som er balansert og med motvekt for veivakselen, noe som ikke var tilfelle på de eldre motorene som var innvendig balansert, så på en nyere motor så MÅ du ha et slikt svinghjul.

Utvendig diameter har dog vært stort sett den samme, og tannkransen kommer med enten 153 eller 168 tenner, til henholdsvis 12 3/4" og 14" svinghjul.

Det skal derfor være mulig å få tak i svinghjul i rette størrelsen med rette boltmønsteret slik at demperplaten passer, men hvis ikke jeg husker feil finnes det flere boltmønster til clutch / demperplate, så den bør nok måles før man bestiller noe, mener å huske at de finnes svinghjul med boltmønster i 10.4", 10,75", 11", 11.5" osv.

Ok tusen takk for innspill.

blir å ringe rundt i dag da.

Timon den gamle aq271 har slitte risere og manifoilder og en legg topp pakning. skulle spare tid og kjøpte ny bytte motor. selges as it is nå. eller full renovert etter vinteren. med 290 dp drev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...