Kildahl123 Startet 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2011 Vurderer å kjøpe en RIB, men lurer på hva som gjør den bedre enn en plast båt. Har en GH V11 nå for tiden som jeg er veldig fornøyd med, men den begynner å bli litt liten. Hørt att en rib skal gå bedre på vannet enn en plast båt. Trenger en båt som tåler litt bølger. Håper på litt hjelp til å velge. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Først og fremst er de langt mer stabile. Lite følsomme for vektfordeling etc. Lette båter = høy fart med liten motor, selv med mye last ombord. Lav vekt gjør også at båten kan sprette litt mer i bølgene enn en tyngre plastbåt, men på båter i den størrelsen du nevner så er den forskjellen forsvinnende liten. RIBer har også høy lasteevne i forhold til størrelsen, og er stort sett svært tørre (altså at det ikke spruter sjø opp i båten/på passasjerene). Men ikke kjøp no billig drit med dårlig skrog og lav kvalitet på pontonger etc. det vil du angre på. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Kildahl123 Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Har tenkt på en PRO RIB 430 som starter på ca 39 000. Den er forholdsvis billig forhold til andre riber som er kjente. Men tar riber svinger bra? Virker som om de ikke legger seg over når man svinger. Redigert 1.Juli.2011 av Kildahl123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Hvor mye den legger seg over kommer an på skroget og oppdriften i dette. Noen har pontongene høyt montert, som gjør at båten legger seg over noe før pontongene subber i vannet (store, dyre RIBer har gjerne pontonger kun for sikkerhet og komfort, ikke for konstant oppdrift). Min båt har en god del av pontongene i vannet hele tiden, noe mindre i plan selvsagt. Min legger seg litt over, men ikke mye. Den svinger svært brått, og da gjelder det å holde seg godt fast, da det eneste som gir etter for g-kreftene er de som er ombord. Selv synes jeg det er sykt moro, en ganske heftig opplevelse og helt annerledes enn i andre båttyper. RIBer griper (stort sett) vannet svært godt, så selv om det ser litt rart ut når båten ikke krenger noe særlig, så tar det svinger svært godt likevel. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Kildahl123 Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Takk for hjelpen, da blir det nok en rib. Bare jeg får solgt Gh'en. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Hva har du tenkt ift. pris? Med el. uten motor? Ligger en del artige RIBer på finn for tiden. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Kildahl123 Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Fikk tilbud av PRO RIB at riben vil koste 98k. Det vil si med 40 hk, el tilt og el start. Mange andre riber må du opp i pris med, men det tror jeg blir for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Oi, det var mye penger. Vurdert brukt? Da får du mye mer for penga. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.