Jump to content

Olje til Husqvarna 4Hk 1960 luftkjølt påhenger ?


Sanders

Recommended Posts

Heisann, mitt første innlegg er noe jeg virkelig trenger litt hjelp med.. vel, kjøpte nylig en gammel husqvarna luftkjølt 2takts motor te jolla mi og funderer på hvordan olje jeg skal bruke!

Tror ikke jeg kan bruke Outboard olje, da de er ment for vannkjølt, men hva med olje til landgående maskineri som er for luftkjølte 2taktsmotorer?

 

Hvis noen kunne hjelpe hadde det vært kjempeflott, så jeg kan endelig ta meg en tur på fjorden med den gode gamle motorn og båten min ;)

 

Mvh Sander.B

 

Bilde under:

motorbaat1motor.jpg

Redigert av Sanders (see edit history)
Link to post

Du kan trygt bruke 2-takt utenbordsolje :smiley: tipper denne skal ha 4 % pluss

 

Det er i grunn ikke så stor forskjell på 2 takts oljer skjønner du. forskjellen ligger i at 2 takt utenbords holder noe høgere kvalitet og oljen er nok noe fetere grunnet at vannavkjølte utenbordsmotorer går kaldere en landbaserte 2 takt maskiner. denne motoren kan muligens også bruke olje beregnet på motorsag da huskverna har produsert utenbordsmotorer basert på motorsagmotor.

 

Fin motor dette :thumbsup:

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post

Det er rett som det sies, totaktsolje til blanding i bensin, type ellers spiller ingen rolle. Fin motor du har fått deg, du må ta vare på den, ikke så mange fine igjen. Bringer frem nostalgien i meg, jeg hadde en strandebarmer båt med Crescent 4hk og kameraten en oselver med en sånn Husqvarna 4hk. Husqvarnaen var et hakk hvassere enn min, og litt mer eksklusiv, den hadde deksel under også, Crescenten hadde bare en hette over :smiley:

Link to post

Du kan trygt bruke 2-takt utenbordsolje :smiley:

 

Det er i grunn ikke så stor forskjell på 2 takts oljer skjønner du.

 

Det er forskjell på 2T oljer.. Jeg vil f.eks aldri bruke TC-W3 olje på f.eks snøscooterne mine. TC-W3 er lagd for å brenne rent ved lavere temperaturer enn det er i en luftkjølt motor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er forskjell på 2T oljer.. Jeg vil f.eks aldri bruke TC-W3 olje på f.eks snøscooterne mine. TC-W3 er lagd for å brenne rent ved lavere temperaturer enn det er i en luftkjølt motor.

 

Joda, jeg sa at det ikke er så (stor) forskjell :smiley: scooteren din vil ikke bli ødelagt av tc-w3. Jeg fikk kjøpt hele ti 4 lt kanner med mobil outboard for et par år siden og brukte dette delvis opp på scooteren min på majavatn over to sesonger.....så :smiley:

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post

Vil tro at denne motoren spiser den 2T oljen den blir servert... De fleste oljetyper i dag er nok betydelig bedre enn de som ble levert da denne motoren bla laget for 50 år siden... Selv hadde jeg valgt en vanlig mineralsk 2T olje av rimeligste merke.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Selv den oljen på den tiden er ikke å sammenligne med dagens oljer og er ikke å få tak i lenger, selv om du velger den billigste mineral olje! De nye spesifikasjonene overgår disse uansett, så kommer til å kjøre biltema fremover , derav at oljen er i særklasse bra kvalitet og smøre-evne enn for 40-50 år tilbake :thumbsup:

Redigert av Sanders (see edit history)
Link to post

Jepp, det stemmer, Den lå til salgs i porsgrunn, så slo til da jeg vet at disse gmale gode motorene er nesten uslitelige hvis en kjører dem pent og får den behandlig de skal ha, og litt til :yesnod:

 

Den gikk for bare 800kr (Småpenger) + at den var veldig sprek til å være 4 hester.. Det var flere som ville ha den, faktisk noen som ringte 1/2 min etter jeg sa jeg skulle ta den og var da litt sene.. :smash: !

Redigert av Sanders (see edit history)
Link to post

Har i dag vært ute en tur med båten og motoren.. Kjørte ved 1/4 gass de første 30 minuttene for å forsikre meg om at jeg ikke ødlegger noe.. Motoren gikk som en klokke, untatt vibrasjonen på motorlokket gjorde meg gal :crazy: .

 

Kjørte vel omtrent 2 timer, og tankmåleren rikket ikke på seg, + at jeg også sjekket med målet på siden av tanken, (Biltematank med gjennomsiktig måler på siden) viste seg å kun brukt litt over en liter med blandet kjøring..

Herlig motor som vil bli beholdt i mange år fremover!

Link to post

Jepp, den bygger jo på en ''stor'' motorsagmotor på 80cc som er viftekjølt fra toppen og ned. Etter ca 30 minutters kjøring var ikke motoren spesielt varm, men bare lunken og god! :wink:

 

Når jeg er standby på en båtplass, er det kun ett gir, når man starter så går`n.. Hvis en setter den 90 grader en av veiene så vil hele båten snu på en 5øring, veldig morsomt på full gass :lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...