Sanders Startet 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2011 (redigert) Heisann, mitt første innlegg er noe jeg virkelig trenger litt hjelp med.. vel, kjøpte nylig en gammel husqvarna luftkjølt 2takts motor te jolla mi og funderer på hvordan olje jeg skal bruke! Tror ikke jeg kan bruke Outboard olje, da de er ment for vannkjølt, men hva med olje til landgående maskineri som er for luftkjølte 2taktsmotorer? Hvis noen kunne hjelpe hadde det vært kjempeflott, så jeg kan endelig ta meg en tur på fjorden med den gode gamle motorn og båten min ;) Mvh Sander.B Bilde under: Redigert 30.Juni.2011 av Sanders (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 (redigert) Du kan trygt bruke 2-takt utenbordsolje tipper denne skal ha 4 % pluss Det er i grunn ikke så stor forskjell på 2 takts oljer skjønner du. forskjellen ligger i at 2 takt utenbords holder noe høgere kvalitet og oljen er nok noe fetere grunnet at vannavkjølte utenbordsmotorer går kaldere en landbaserte 2 takt maskiner. denne motoren kan muligens også bruke olje beregnet på motorsag da huskverna har produsert utenbordsmotorer basert på motorsagmotor. Fin motor dette Redigert 30.Juni.2011 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Sanders Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 problemet er da at den er luftavkjølt og det står på oljekanna at man KUN skal bruke den olja te vannkjølte motorer, og ikke til luftkjølte.. :S 4Prosent er riktig.. har starta den opp med bensinen som fuglte med... går som en klokke Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 stilig gammel påhenger du har fått deg. 4 prosent olje lik vannavkjølt er rett på den Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Alternes.. Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 (redigert) Som sagt du kan bruke vanlig 2-takts olje uten tenke på hva som står på flaska! vil du ikke høre på dette så er det opp til deg jeg hadde ikke sagt dette til deg vet du vis jeg ikke hadde vist dette med sikkerhet Redigert 30.Juni.2011 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Trond C Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Det er rett som det sies, totaktsolje til blanding i bensin, type ellers spiller ingen rolle. Fin motor du har fått deg, du må ta vare på den, ikke så mange fine igjen. Bringer frem nostalgien i meg, jeg hadde en strandebarmer båt med Crescent 4hk og kameraten en oselver med en sånn Husqvarna 4hk. Husqvarnaen var et hakk hvassere enn min, og litt mer eksklusiv, den hadde deksel under også, Crescenten hadde bare en hette over Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Du kan trygt bruke 2-takt utenbordsolje Det er i grunn ikke så stor forskjell på 2 takts oljer skjønner du. Det er forskjell på 2T oljer.. Jeg vil f.eks aldri bruke TC-W3 olje på f.eks snøscooterne mine. TC-W3 er lagd for å brenne rent ved lavere temperaturer enn det er i en luftkjølt motor. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Alternes.. Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 (redigert) Det er forskjell på 2T oljer.. Jeg vil f.eks aldri bruke TC-W3 olje på f.eks snøscooterne mine. TC-W3 er lagd for å brenne rent ved lavere temperaturer enn det er i en luftkjølt motor. Joda, jeg sa at det ikke er så (stor) forskjell scooteren din vil ikke bli ødelagt av tc-w3. Jeg fikk kjøpt hele ti 4 lt kanner med mobil outboard for et par år siden og brukte dette delvis opp på scooteren min på majavatn over to sesonger.....så Redigert 30.Juni.2011 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Sanders Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Vel, jeg har 4 Liter med Biltema Helsyntetisk 2takts motorolje stående i garasjen, så jeg tar vel å bruker den tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Vil tro at denne motoren spiser den 2T oljen den blir servert... De fleste oljetyper i dag er nok betydelig bedre enn de som ble levert da denne motoren bla laget for 50 år siden... Selv hadde jeg valgt en vanlig mineralsk 2T olje av rimeligste merke. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sanders Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Selv den oljen på den tiden er ikke å sammenligne med dagens oljer og er ikke å få tak i lenger, selv om du velger den billigste mineral olje! De nye spesifikasjonene overgår disse uansett, så kommer til å kjøre biltema fremover , derav at oljen er i særklasse bra kvalitet og smøre-evne enn for 40-50 år tilbake Redigert 1.Juli.2011 av Sanders (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Fin motor :) Er det denne som nylig lå på finn? hadde det ikke vært for at det var ett stykke unna hadde nok jeg også vært interisert i den. ett flott masineri det der! :) Sitér dette innlegget Link to post
Sanders Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Jepp, det stemmer, Den lå til salgs i porsgrunn, så slo til da jeg vet at disse gmale gode motorene er nesten uslitelige hvis en kjører dem pent og får den behandlig de skal ha, og litt til Den gikk for bare 800kr (Småpenger) + at den var veldig sprek til å være 4 hester.. Det var flere som ville ha den, faktisk noen som ringte 1/2 min etter jeg sa jeg skulle ta den og var da litt sene.. ! Redigert 1.Juli.2011 av Sanders (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sanders Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Har i dag vært ute en tur med båten og motoren.. Kjørte ved 1/4 gass de første 30 minuttene for å forsikre meg om at jeg ikke ødlegger noe.. Motoren gikk som en klokke, untatt vibrasjonen på motorlokket gjorde meg gal . Kjørte vel omtrent 2 timer, og tankmåleren rikket ikke på seg, + at jeg også sjekket med målet på siden av tanken, (Biltematank med gjennomsiktig måler på siden) viste seg å kun brukt litt over en liter med blandet kjøring.. Herlig motor som vil bli beholdt i mange år fremover! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 (redigert) Den der motortypen kjenner jeg godt til! Min far hadde en slik og vi brukte den i en god del år...Støyen ble merket veldig godt når vi var på lengre turer....Artig å se det fortsatt finnes noen igjen... Redigert 3.Juli.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sanders Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Jepp, den bygger jo på en ''stor'' motorsagmotor på 80cc som er viftekjølt fra toppen og ned. Etter ca 30 minutters kjøring var ikke motoren spesielt varm, men bare lunken og god! Når jeg er standby på en båtplass, er det kun ett gir, når man starter så går`n.. Hvis en setter den 90 grader en av veiene så vil hele båten snu på en 5øring, veldig morsomt på full gass Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.