Jump to content

problem med soting bak på skilsø 23

Guest

Recommended Posts

hei jeg har et problem med at hele "rompa" på båten blir svart av sot og det er nesten umulig å få vekk. så jeg skulle hatt et tips på hva jeg bør bruke til å vaske med og hva jeg bør sette på bak så det ikke soter ned. har prøvd med slange som går under vann mken da kommer bare eksosen inn der vi sitter og kjører. linker fra maritim.no for det er der jeg handler. hvis det ikke er noen andre som har noe bedre og billigere nettside å handle fra.

passer det rett inn da?:Ø og hvorfor bytte motor egentlig når den jeg har går som den skal:P også har jeg ikke planer om å bytte motor i en båt jeg har hatt i 2 uker ca. meget fornøyd med båten jeg bortsett fra at eksos slangen min sprakk i dag. men post etter det jeg spurte omm og ikke at jeg skal bytte motor. for da venter jeg til moteren går til H

Ikke la deg mobbe av disse uvitende pappagutter.De vet ikke hvor tøft det er med Volvo :giggle:

Soter den så mye som du beskriver så er det ett av to som er problemet.

Dysa eller dyser trenger et ettersyn. Ta ut og lever til et verksted i nærheten.

Her i telemark heter dyse-eksperten Lomek. Bare husk å stenge drivstoffkranen før du begynner demonteringen.

Hjelper ikke det så er jeg redd det er stempelringene som har fått det.

Prøv også å forlenge eksos-slangen.

Lykke til!

passer det rett inn da?:Ø og hvorfor bytte motor egentlig når den jeg har går som den skal:P også har jeg ikke planer om å bytte motor i en båt jeg har hatt i 2 uker ca. meget fornøyd med båten jeg bortsett fra at eksos slangen min sprakk i dag. men post etter det jeg spurte omm og ikke at jeg skal bytte motor. for da venter jeg til moteren går til H

Litt ombygging blir det jo alltids, men det går nok greit å bytte.

MD17 som jeg antar du har? Er jo kjent for sot og røyk, og er den også saltvannskjølt er det trolig snart god natt for den. :nonod:

Jeg har selv vært eier av en slik motor på 35HK, og den fikk dysene og pumpen overhalt pga sot og røyk, men det ble ikke mye bedre av den grunn. :eek: Stempelringer og alt annet var iorden på den, så jeg forstår jo hvorfor den har sitt rykte. :headbang: Jeg har etter dette fulgt litt med, og min erfaring er at på små dieselmotorer som er nogenlunde godt tatt vare på, så ryker det lite fra Yanmar motorer. På VP er det alltid Smoke on the water :wink: Noen mener vist at det er slik på store motorer også, men det skal jeg ikke si noe om.

Sotet fra akterspeilet får du bort med TCnano. Da polerer du i samme slengen :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Anskaff et tilsetningsstoff for dieselolje, så blir du kvitt røyken! Det er flere som har vært omtalt her på Baatplassen. Et slikt stoff koster deg i bruk 10-15 øre per liter dieselolje du behandler. Det tilsvarer en økning av brennoljekostnaden med ca. 1%, men da er du samtidig garantert å få fjernet all kondens fra tanken, og det betyr: Ingen dieseldyr.

har kjøpt slange så skal jeg bare se meg tid til og vaske også skal jeg se om det blir noe bedre etter det;) takk for mange gode svar og jeg har ikke planer om å bytte motor. kjørte fra brumunddal og til lillehammer med den i helga og jeg hadde ingen problemer med noe som helst utenom at dynamoreima mi er slakk men den skal strammes.

Har selv hatt yanmar og det er kjempegode motorer det..grunnen til at en yanmar soter noe mindre er fordi den

jobber i et mye høyere turtallsregister(gjerne rundt 2500-3000o/min)mens en volvo md3b og md17c har et marsjturtall på

1600-2000o/min.Ergo fare for mer sotutvikling.Komfortmessig er volvoen overlegen,mye mindre støy og ikke minst mye mindre

slitasje på motor...Bygger du om en volvo md3b/17c til ferskvannskjøling har du motor for resten av livet :thumbsup: Huk på en gummislange så er du kvitt sota :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...