Rastløs Startet 22.November.2004 Del på Facebook Startet 22.November.2004 Har fått tilbud om en et billig panel og regulator for under 1000 lappen. Har det noe for seg å montere det eller vil den ikke løse problemer med lys på do en gang ? Hva skal jeg ha strøm til ? VHF Ekkolodd/ GPS Lanterner Start av motor Motoren har : 120W 12V växelströmsgenerator med regulator Foreløbig har jeg kun startbatteriet ( fra Biltema ) og ingen forbruksbatteri ) Er det noe vits i kjøpe solcelle på 5 watt ? - Får jeg noe effekt av det ? Hva er i tilfelle minste solcelleeffekt man må ha ? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 ...Får jeg noe effekt av det?Jeg har anskaffet meg et solcellepanel med lignende effekt. Det er tenkt å skulle lade opp et 1200mA backup batteri for alarmanlegget jeg holder på med. Strømmen panelet ditt gir er kanskje det som best kan gi deg en pekepinn om anvendelsesområdet. P (Effekt) = U (Spenning) x I (Strøm). Snur du om litt på denne formelen, eller bruker kalkulatoren for Ohms lov, som ligger på medlemsområdet, får du følgende: I = P/U. Avgitt strøm under helt maksimale forhold = 5W / 12V, noe som gir 417mA (0,42A). Så kan du sammenligne denne strømmen med strømmen som skal til for å drive det du sammenligner med. Nesten uansett hva du sammenligner med, tror jeg du fort vil komme til at 5W enten er snaut i beste fall, eller som regel aldeles skivbom. Det eneste måtte være apparater som greier seg på batterier i størrelsesorden av et mobilbatteri. Forøvrig mener jeg bør prisen være ganske mye under kr. 1000,-. Du kan få nye paneler inkl. batteri for å lagre oppsamlet effekt for halve prisen på Ebay. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 Husk på at disse 5 watt er effekten målt på en skyfri dag på ekvator. Du må nok regne med å halvere effekten du får, spesielt når du regner gjennomsnitt over en måned f.eks. Alt er selvfølgelig bedre enn ingenting, men jeg tror at det eneste du kan bruke dette til, er å hindre selvutladningen til batteriet, og sporadisk bruk av en liten lyspære. Legg heller litt mer penger i potten, og kjøp et som er minst 10 ganger kraftigere. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Rastløs Svart 22.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2004 Husk på at disse 5 watt er effekten målt på en skyfri dag på ekvator. Du må nok regne med å halvere effekten du får, spesielt når du regner gjennomsnitt over en måned f.eks. Alt er selvfølgelig bedre enn ingenting, men jeg tror at det eneste du kan bruke dette til, er å hindre selvutladningen til batteriet, og sporadisk bruk av en liten lyspære. Legg heller litt mer penger i potten, og kjøp et som er minst 10 ganger kraftigere. M.a. o er det paneler på 30 - 50 w og oppover som er noe å tenke på hvis man først skal tenke på dette da... Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 Noen eksempler på panel fra Ebay. Frakt kommer i tillegg. 6,5W panel med laderegulator: kr. 562,- (NY) 13W panel m/batteri inkludert: kr. 625,- (NY) 20W panel: kr. 843,- (NY) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 så på ( var fast bestemt på å handle ) solpanel nå i høst. Konklusjon; med mitt behov, måtte jeg tapetsere hele båten.. 5W er bare tull, kan neppe drive en liten lommelykt engang.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
klikk Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 Det kan vel ha noe for seg som vedlikeholdslading når båten ligger i havn uten landstrøm? Så er kanskje batteriene sånn noenlunde ladet til neste gang man skal bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 Det kan vel ha noe for seg som vedlikeholdslading når båten ligger i havn uten landstrøm? Så er kanskje batteriene sånn noenlunde ladet til neste gang man skal bruke båten. med 5W påtrykk ( som i realiteten er omlag det halve, om du har flaks ?? ) Neppe. Om ikke forbruksbatteriet ditt er på 1800maH elns da.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 PS - på SeaSea på Rud i Bærum får du et 40W panel for omlag 2000,. ( 1800,- ) tror jeg. Som regulator ( til du får bedre råd ) kan du benytte en vanlig bryter ( lading av------> lading på) Så får du hanle regulator når du får råd. Hvis jeg skal tippe, tror jeg neppe du trenger regulator før uti mai. bedre med noe til 2K som virker, enn noe til 1K som absolutt er ubrukelig.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Rastløs Svart 23.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2004 PS - på SeaSea på Rud i Bærum får du et 40W panel for omlag 2000,. ( 1800,- ) tror jeg. Som regulator ( til du får bedre råd ) kan du benytte en vanlig bryter ( lading av------> lading på) Så får du hanle regulator når du får råd. Hvis jeg skal tippe, tror jeg neppe du trenger regulator før uti mai. bedre med noe til 2K som virker, enn noe til 1K som absolutt er ubrukelig.. Suzuki Sea sea var et godt tips, og regulatoren koster vel ikke mer enn at jeg skal klare den investeringen også . - Kommer vel uanset ikke i drift før April/Mai allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 23.November.2004 Del på Facebook Svart 23.November.2004 Da må jeg spørre ang et fra Clas.O. solsellepanel marin 0,7 A / 12W 2,2 kg 592 x 248 x 4 mm laget i rustfritt til kr 1995 - Kan dette gjøre noe nytte og må det være regulator på dette ? Prisen er jo ok vel så tenkte kan jo spørre nå som vi er inne på denne diskusjonen . På forhånd takk for svarene . Fant foresten et på 13 W hos Matitim til 1700- ikke altid dem "billisjappene" er så billige Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Batdilla Svart 23.November.2004 Del på Facebook Svart 23.November.2004 ...Fant foresten et hos Maritim på 13 W til 170013W til 625,- m/batteri inkludert er billigere, hvis du ikke kvier deg for å handle via Ebay (Se linker lengre opp). Sitér dette innlegget Link to post
TjoBing Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Kun hensiktsmessig å installere 5w solcelle, dersom den skal forsyne et enkelt alarm anlegg med strøm. Må bare passe på at den kan levere nok strøm til å holde anlegget gående kontinuerlig. Er jo så lite at du neppe trenger å installere det!?? :) Når det gjelder effekten på solceller, så kan du gange effekten med 0,66 for å se den effekten du virkelig får utnyttet. Har selv solcellepanel på 50W, og ved sol så får jeg ca 34W ut fra dette. Denne solcellen er 3mm tykk, og forsyner batteriet med ca 2,75 ampere. Dette er nok til å drifte et NYTT kjøleskap i gjennomsnitt bruker 1 ampere i timen. PS: Kjøpt både solcellepanel på 50W og 20 A regulator for kroner 1980,- inkl. toll og moms til Jens. :) Vet ikke hva det ksoter nå, men en del kroner å spare. Redigert 10.Mai.2011 av Sollux24ace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 SIden dagens innlegg er 6,5 år eldre enn siste innlegg i tråden, vil jeg anta at Solcelleteknologien har gått litt fremover siden tråden ble startet i 2004. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
TjoBing Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 (redigert) SIden dagens innlegg er 6,5 år eldre enn siste innlegg i tråden, vil jeg anta at Solcelleteknologien har gått litt fremover siden tråden ble startet i 2004. RSL Den har det. Det samme har elektronikken, så for 6,5 år siden så var det enda mer uaktuelt med 5W solcelle. :) Redigert 11.Mai.2011 av Sollux24ace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.