tnorderu Startet 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2011 Hei, Jeg prøvekjørte en båt med Volvo D4-260 2006 modell i dag. Ved start var motor trimmet helt inn som normalt. Etter akselerasjon opp til marsjfart 3000 rpm, ble drevet trimmet ut og båten gikk fint. Når jeg så forsøkte å justere trim noe inn så det ut til at EVC mistet spenning og alle instrumenter kuttet ut i et kort øyeblikk for så å komme tilbake ok. Det samme skjedde 2-3 ganger og var tydeligvis ikke en engangshendelse. Med motor nede på lavt turtall (1000 rpm) gikk det fint å trimme drev inn igjen. Ut fra D4 brukermanual ser det ut som det skal være mulig å trimme drev ut og inn ved marsjfart ? Eller er jeg helt på jordet? Må bare spørre da det er første båt med drev jeg kjører. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 skal kunne trimmes på maxfart også, så her er det noe galt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Kan høres ut som om det er irr på noen koblinger. EVC-systemet får sin spenning, både pluss og minus, fra en dc-dc converter som sitter bak dieselpumpen. En boks ca. 15x15cm som sikrer stabil spenning både til motorens ECU og til HCU og PCU (hele bus'en). Denne får spenning fra batteritilkoblingene på starteren. Fra starteren går det også en plussledning opp til en automatsikring til powertrimmen som sitter montert på babord side av motoren. Mitt tips er å koble løs alle kabelterminalene på starteren og pusse de blanke. Har opplevd både grønn maling og irr her. Det kan også være en dårlig hovedstrømsbryter men da er det ofte startproblem. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Tusen takk for utmerket svar, må ta det videre med selger før det eventuelt blir handel. Synes forsåvidt at den gikk litt tregt rundt ved start, men har som nevnt i første innlegg ingen referanser fra "stor" diesel motor. Mener det var 2X110 Ah batterier i parallell, men sjekket ikke hva slags batterier det var. Skal prøve å få sett på en annen båt i helga som også har D4-260, så da får jeg noe å sammenligne med. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Hm, det dieseldahl skriver om irr på startren, kan det være en konsekvens av utett lokk på Varmeveksleren som sitter over starteren? Denne dc dc converteren var ukjent for meg. Noen som har bilder av den? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Den er grønn og har en firepolet plugg. Sitter på en kraftig brakett bakerst til babord. No 30 her: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Takk! Marinepartseurope er gull å ha. Interessant plassering mtp at lokket på varmeveksleren rett over har en lei, dog velkjent, tendens til å lekke..... De finnes i hvitt også Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Denne boksen er hermetisk tett/støpt. Alle eller mer korrekt nesten alle plugger på disse motorene er vanntette Deutch-connectorer med veldig bra spec. Ingen fare for vanninntrengning her. Den store pluggen på PCU som går til motor, shiftcylinder, tankgivere, trimpot osv. er derimot en gammel bosch-connector som kan irre en del og kan også sitte dårlig..... Det er mulig å skifte ut dårlige sockets i disse bosch-pluggene. Vanlig bil-standard terminaler. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Ladetrykksgiverne har en tendens til å jukse etterhvert. Lønner seg å følge med på ladetrykket når man drar på. Følger ikke der standarden er dette første sted å sjekke. Byttes enkelt på ti minutter. Hvilket nr har bosch socketen på bildet ditt over? Redigert 1.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Nummer 9 her. PCU har en liten (bus-connector) og en stor tilkobling. HCU og PCU ser litt forskjellige ut ettersom hvilken EVC versjon du har, men pluggene er like. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Takk. Skjønner hva du mener ne. Det er den brede kontakten inn i "hjerneboksen" på antinerd språk Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Nerd eller ikke, her er det lett å gå stilettene av seg da vi har hele tre "hjernebokser" til hver motor. ECU som sitter festet til motoren har noen digre bosch-kontakter. De har forsåvidt o-ring og skal være vanntette men baksiden av kontaktene er kun plastdeksler. De har god låsemekanisme. Den store pluggen på PCU er noe enklere og har hverken låsing eller o-ring, den har heller ingen backshell. Forøvrig brukes det stort sett gode vanntette plugger hvor socketene sitter i silikongummi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.