Jump to content

Volvo D4-260 power trim virker ikke i marsjfart


tnorderu

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg prøvekjørte en båt med Volvo D4-260 2006 modell i dag. Ved start var motor trimmet helt inn som normalt. Etter akselerasjon opp til marsjfart 3000 rpm, ble drevet trimmet ut og båten gikk fint. Når jeg så forsøkte å justere trim noe inn så det ut til at EVC mistet spenning og alle instrumenter kuttet ut i et kort øyeblikk for så å komme tilbake ok. Det samme skjedde 2-3 ganger og var tydeligvis ikke en engangshendelse. Med motor nede på lavt turtall (1000 rpm) gikk det fint å trimme drev inn igjen. Ut fra D4 brukermanual ser det ut som det skal være mulig å trimme drev ut og inn ved marsjfart ? Eller er jeg helt på jordet? Må bare spørre da det er første båt med drev jeg kjører.

Link to post

Kan høres ut som om det er irr på noen koblinger. EVC-systemet får sin spenning, både pluss og minus, fra en dc-dc converter som sitter bak dieselpumpen. En boks ca. 15x15cm som sikrer stabil spenning både til motorens ECU og til HCU og PCU (hele bus'en). Denne får spenning fra batteritilkoblingene på starteren. Fra starteren går det også en plussledning opp til en automatsikring til powertrimmen som sitter montert på babord side av motoren. Mitt tips er å koble løs alle kabelterminalene på starteren og pusse de blanke. Har opplevd både grønn maling og irr her. Det kan også være en dårlig hovedstrømsbryter men da er det ofte startproblem.

Link to post

Tusen takk for utmerket svar, må ta det videre med selger før det eventuelt blir handel.

 

Synes forsåvidt at den gikk litt tregt rundt ved start, men har som nevnt i første innlegg ingen referanser fra "stor" diesel motor. Mener det var 2X110 Ah batterier i parallell, men sjekket ikke hva slags batterier det var. Skal prøve å få sett på en annen båt i helga som også har D4-260, så da får jeg noe å sammenligne med.

Link to post

Denne boksen er hermetisk tett/støpt. Alle eller mer korrekt nesten alle plugger på disse motorene er vanntette Deutch-connectorer med veldig bra spec. Ingen fare for vanninntrengning her. Den store pluggen på PCU som går til motor, shiftcylinder, tankgivere, trimpot osv. er derimot en gammel bosch-connector som kan irre en del og kan også sitte dårlig..... Det er mulig å skifte ut dårlige sockets i disse bosch-pluggene. Vanlig bil-standard terminaler.

Link to post

Nerd eller ikke, her er det lett å gå stilettene av seg da vi har hele tre "hjernebokser" til hver motor. ECU som sitter festet til motoren har noen digre bosch-kontakter. De har forsåvidt o-ring og skal være vanntette men baksiden av kontaktene er kun plastdeksler. De har god låsemekanisme. Den store pluggen på PCU er noe enklere og har hverken låsing eller o-ring, den har heller ingen backshell. Forøvrig brukes det stort sett gode vanntette plugger hvor socketene sitter i silikongummi.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...