Jump to content

Går det med en 50hk 4-takt på en Buster 13?


Netics

Recommended Posts

sett den på så finner du tidsnok ut det :giggle: nei du,det går nok ikke! denne båten er godkjent for 20 hk og da fribordet på denne båten er såpass lavt vil ikke dette bli noe suksess. hk er nok ikke det største problemet, akterspeil kan forsterkes. her er det vekta som vil gi deg et problem.

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

sett den på så finner du tidsnok ut det :giggle: nei du,det går nok ikke! denne båten er godkjent for 20 hk og da fribordet på denne båten er såpass lavt vil ikke dette bli noe suksess. hk er nok ikke det største problemet, akterspeil kan forsterkes. her er det vekta som vil gi deg et problem.

 

Akterspeiler er forsterket allerede og det er montert 4 bolter for å ha ny/stor motor på. Syns den lå ganske høyt i vannet med en 30 hk 2-takt på. Hva er det verste som kan skje? At den ligger litt lavt i vannet bak?

Link to post
Share on other sites

Du risikerer mest sansynlig å få vannsprut som fyller motorbrønnen. det er kanskje ikke brønn på denne? jeg snakker egentlig utifra erfaring med andre lignende båter og har ikke erfaring med denne. så det er sikkert andre her med mere konkret erfaring med eksakt denne båten som kan gi deg mere utfyllende informasjon da ulike båter oppfører seg ulikt i vannet.

 

Men uansett så er det en grunn til at det er oppgitt max hk. som regel bør man ikke overskride denne med mer en 10-15 hk. det er mange moment som spiller inn blant annet, nevnte vannsprut, stabilitet, høgde på fribord osv.

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Hvor kommer vannspruten fra som fyller motorbrønnen da? (har motorbrønn ja)

 

Motoren veier 110kg, der er 60kg mer enn min 30hk. Batteriet som kommer i tillegg setter jeg forran i båten.

 

Når jeg tidligere har stått bakpå, hengende over motoren (30hk 60kg) så syns jeg fortsatt ikke den ble liggende så lavt i vannet, nå eg jeg bare 75 kg da, men uansett?

 

Hvilken motor er den minste man får med disse 4 boltene som holder motoren fast?

Link to post
Share on other sites

vannspruten følger stammen og velter opp i brønnen. får du tiltet motoren langt nok ned kan du muligens unngå dette. slik er det i alle fall på min, jeg har en rana 15 med 15 hk mer en godkjent og denne må tiltes ned på laveste hakket for å ikke få brønnen fylt med vann, men det er så vidt, og vannspruten står til begge sider langs stammen. tilter jeg den et hakk opp kan jeg ikke gi mer en 50% gass før brønnen blir fylt. jeg har kjøl på min båt)

 

Du har heller ikke sagt hvor gammel båten din er?

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Vannsprut opp langs stammen tyder ofte på at motor er montert for lavt.

Ellers ikke så vanlig at det spruter ombord.

 

Kjenner ikke så godt til sun buster, tror den kan bli livlig med 50hk på hekken, moro på flatt vann, ikke like moro når bølgene blir større.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vannsprut opp langs stammen tyder ofte på at motor er montert for lavt. Ellers ikke så vanlig at det spruter ombord. Kjenner ikke så godt til sun buster, tror den kan bli livlig med 50hk på hekken, moro på flatt vann, ikke like moro når bølgene blir større.

 

Båten skal kun brukes på godværsdagene til litt fisking og korte turer. Kanskje dra en tube om forholdene tillater det :thumbsup:

 

Er bare usikker på om det blir totalt kaos med vannsprut og at den blir forferdelig å kjøre eller om det går fint hviss man er forsiktig og kjører etter forholdene..?

Link to post
Share on other sites

har en kompis som har 70 hk på sin sunbuster, han hadde 40 før. Går helt fint, begge to takt.

 

Jøss :thumbsup:

 

Men den 70 hesteren er nok lettere enn min 50, siden den er 2 takt? Og så går vel en 70hk 2-takt mye bedre enn 50hk 4-takt og tipper jeg..

Link to post
Share on other sites

Vannsprut opp langs stammen tyder ofte på at motor er montert for lavt.

Ellers ikke så vanlig at det spruter ombord.

 

Kjenner ikke så godt til sun buster, tror den kan bli livlig med 50hk på hekken, moro på flatt vann, ikke like moro når bølgene blir større.

 

Ja du sier noe der. båten er beregnet på lang stamme men jeg lurer på om ikke motoren min kanskje har ekstra lang? båten min skal ha lang, men kavitasjonsplata ligger likevel 3-4 cm under kjølen.

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

En 70hk 2t veier ofte rundt 100-110 kg.

 

Mercury, prøv å hev motoren etpar cm og se om ikke vannspruten blir mindre. Siden båten har kjøl så er det ikke sikkert det er vits å heve for mye, det merker man på at propellen lettere mister grep i sving

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Greia med godkjente motorer på små båter er vel for at du ikke skal gå over det som er forsvarligt?? Det du kan få problemer med er at du får chine walking på båten. Det vil si at når du får båten opp i plan så begynner båten å vrikke på seg sidelengs. Moment fra propell vrir båten.Skjer som regel med båter med for stor motor. Ikke noe behageligt å kjøre med pga slåingen og du må hele tiden jobbe med tilt for å få båten til å ligge på propell løft. Mere stress en hygge. Men det blir vel en vanesak der du finner ut rette tilt når båten slipper vannet. Men det minste bølge eller forandring i vekt plassering i båten så er det påanigjen.Evt få deg en stålpropp som gir rikeligt med løft. Da får du båten høyere i vannet samt stålpropp er kostruert for å unngå chining.Vridingen går du ut fra hva bruksområdet ditt er. Høy vridning = Lavt turtall, mye bensin bruk, sterk båt. Lav vriding = Høyere toppfart, Høyere turtall. Men det er ett regnestykke etter vilke båt det er osv. Hva er prolemet med å fylle motorbrønnen med vann?? Er det ikke gjennomføring te drenering i brønnen? Samtlige "strykehjern" med alt for store motorer (Gilbert,Shakespeare,Tintoera osv)fyller jo hele hekken full i vann ved nedgang fra plan til gangfart. Og heving av motor er lite vist vist du har alu propp. Alupropp er ikke konstruert til å gå litt i luft. Slipper ved sving og i rufsete vann. Har du problemer med at det spruter fra stammen så kan du like vel prøve og heve motoren litt. Det kommer litt an på om du har flat bunn bak eller om v-bunnen følger hele veien bak. Flat bunn har en tendens til å løfte vannet opp rett bak aktrespeilet, og da blir vann høyden litt høy på stammen. Ergo du får den spruten. Da er det ikke noe problem å heve motor. Men husk at alu propp suger i å få luft på seg. Men prøv deg fram. Tviler veldig sterk på at akterspeil ryker. 50 4 takt er ikke det hissigste :P Det som kan skje er at brønnen fyller seg opp med vann og det kan komme noen liter oppi båten pga det skvulper over. Eller at du blir for modig med gassen og det går gæli ;

Link to post
Share on other sites

Det er et greit utgangspunkt. Hvis du må bore nye hull så er det lurt å gjøre det sånn at du kan løfte motoren uten å flytte boltene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lurer også på hvilken propell jeg skal kjøpe? Motoren er 50hk 4-takt, 2,27:1 utveksling.

 

Med 15" alu propell får jeg 32 knop på 6500rpm og 24,5 knop på 5000rpm (marsj fart??)

Med 16" alu propell får jeg 34 knop på 6500rpm og 26 knop på 5000rpm (marsj fart??)

Med 17" alu propell får jeg 36 knop på 6500rpm og 28 knop på 5000rpm (marsj fart??)

 

Slik blir den teoretiske farta med de forskjellige propellene når man går utfra slipp på ca 10% og marsj fart på 5000rpm. Her er det ikke toppfarten jeg er intressert i, men hadde vært greit med ok marsj fart. Hva tror folket?

Link to post
Share on other sites

Den tabellen ser grei ut den. Men det er flere faktorer så spiller inn. Til syvende og sist så bør du prøve deg fram på båten. Teori er ikke ofte praksis ;) Men gir deg en pekepinn på hvor i landet du havner. Heving av motor er fra grunn innstilling der kavi plate flukter med nedeste del av kjøl/bunn.Men med en alupropp så ville jeg ha hevet motor ca 10-20 mm over bunn. 20mm vi resultere i at du trenger lite trim for å få god løft. Men slippet kan bli vel mye. Så ca en plass i mellom der.Kommer litt an på hvilke propell det blir. Diam osv. :)

Ett annet alternativ er jo lift, enten hydraulisk eller mekanisk. Men da blir det for litt dyrere og mere avansert :) Må nesten vere gadget freak vist du skal ha det på en sånn båt ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...