Jump to content

Går det med en 50hk 4-takt på en Buster 13?


Netics

Recommended Posts

sa du hva slags motor det var?

 

Yamaha og Mariner/Mercury basert på Yamaha blokka har vel maks anbfef. på 6000 mens Suzuki DF50 har høyere, enten 6200 eller 6400.

 

På en Yamaha F50 så vil en 12" passe på f.eks en 16-foting, ikke rart den føles kjapp i aksen da =))

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har nå prøvd båten med Min Suzuki DF50 med 15" vridning på propellen. Målte 50km/t noe som blir 27 knop. Har desverre ikke turteller, men syns den hadde ganske høyt turtall. Men skjønner ikke helt hvordan dette kan stemme..?

 

Testet med 3 personer i båten. Hviss man regner 10% slipp så betyr det at jeg kun fikk 5500rpm? Kan dette stemme?

Link to post
Share on other sites

Vil nå anta at du minst må ha 17" prop eller kanskje større på en såpass liten og lett båt ja.

Den skal jo lett passere 30 knop med den motoren uansett.

Du er jo ikke nødt til å nå 6500 rpm alene i båten. Motoren gir like mye effekt på 6200-6300 og det blir mindre støy.

17" stålprop er kanskje optimalt hvis du spanderer 2-3 tusenlapper på det. Gir 100-200 rpm mindre og en knop ekstra fart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De skal vel stemme ganske bra, men så lenge du ikke har prøvd med sånn høvelig rett propell så vet man jo ikke sikkert uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Buster 13 Sun i 30 hk utgave hadde sidemontert styrekonsoll og er en plage å kjøre alene.. har hatt min montert med 9,9, 15, 25, 28, 30 og 55/60 Yamaha 2 takt. husker ikke vekta på 55 men den er jo langt under din 4T.

Båttypen har bunnen full av nagler, selvsugende trakt under lensepluggen og er ikke skarp i avsluttningen av akterspeilet, disse detaljene gjør båten til noe av det minst fartsfylte på fjorden, den liker ikke mye vekt og den er ikke selvlensende...

Sjekk om den lekker i naglene over vannlinja om du ikke har båthus eller skal ha den på henger..

Ikke fortøy den med hekken mot været i kombinasjon med tung motor, alle mine gjennomføringer tar inn vann.

 

Dette skroget har uvanlig stor vannmotstand og slippet vil derfor bli unormalt stort, stålpropell har minimal effekt på denne båten, velg propell etter full båt dersom du skal kjøre mye med folk ombord..

 

Min gjorde 27 med 55kh og 23 med 15hk det er et klart hint om fartsegenskapene... akterspeilet har vært reparert 3 ganger

 

Tror ikke det er lurt å sammenlikne med lettglidene 13fotere, vått areal er mer likt en 14,5 foter

 

Er velldig enig med Ivar, det er ikke lurt å borre ekstra hull i skroget

Har alltid kjørt med 28mm heving og tiltepinne i hull 3, med 15 hk kan du kjøre med hull 4 om du ikke har noe vekt foran.

Ikke har jeg opplevd noe sprut opp i brønnen med har kun hatt Yamaha 2T montert som nevnt.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har min buster på henger så det er ikke noe problem om den skulle ta inn vann. Bruker aldri båten alene så at konsollen er på siden er kun en fordel for meg værtfall. Faren til en kompis har en buster S med 50hk 2-takt og den gjør nøyaktig 35knop. Det er 8 knop mer enn min.......

 

Synes bare det hørtes så overdrevet mye ut med 23% slipp??

 

Kan nevne at båten akselrerer kjapt med 3 personer ombord og det virker som om propellen er litt liten, men siden jeg ikke kommer i nærheten av den teoretisk utregnede toppfarten så må det jo være noe galt en plass? Skal bestille turteller snarest.

Link to post
Share on other sites

man skal ha et temmelig lettdrevet skrog + en god propell for å komme ned rundt 10% i slipp.

 

Så ut fra det Dieselfan skriver om nagler + ikke skarp avslutning mellem bunn og hekk så er nok et slipp på 23% slett ikke utenkelig..

 

 

 

 

Minner meg forresten om en episodefor mange år siden, med Weslingen m/ 60hk. Jeg hadde akkurat fått propell tilbake fra service på winrace, blank og fin og litt ekstra cupping. Traff så på noen i en Buster RS(?) med samme motor som trodde de hadde fjordens raskeste båt - helt til de ble brukt som rundingsbøye. :flag_bp: De ble parkert temmelig ettertrykkelig.

 

Traff på eieren en stund senere , han nektet å tro at vi bare hadde 60hk - måtte minst være 100 :giggle:

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

25 knop og 28,5 knop høres mere forståelig ut for båtfolket :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...