ivar Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 sa du hva slags motor det var? Yamaha og Mariner/Mercury basert på Yamaha blokka har vel maks anbfef. på 6000 mens Suzuki DF50 har høyere, enten 6200 eller 6400. På en Yamaha F50 så vil en 12" passe på f.eks en 16-foting, ikke rart den føles kjapp i aksen da =)) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Netics Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 Har nå prøvd båten med Min Suzuki DF50 med 15" vridning på propellen. Målte 50km/t noe som blir 27 knop. Har desverre ikke turteller, men syns den hadde ganske høyt turtall. Men skjønner ikke helt hvordan dette kan stemme..? Testet med 3 personer i båten. Hviss man regner 10% slipp så betyr det at jeg kun fikk 5500rpm? Kan dette stemme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) Vil nå anta at du minst må ha 17" prop eller kanskje større på en såpass liten og lett båt ja. Den skal jo lett passere 30 knop med den motoren uansett. Du er jo ikke nødt til å nå 6500 rpm alene i båten. Motoren gir like mye effekt på 6200-6300 og det blir mindre støy. 17" stålprop er kanskje optimalt hvis du spanderer 2-3 tusenlapper på det. Gir 100-200 rpm mindre og en knop ekstra fart. Redigert 9.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Netics Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Men da vil jo utregningene jeg har gjordt med slippkalkulatoren være helt ubrukelige? Trodde den var sånn någenlunde rett..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 De skal vel stemme ganske bra, men så lenge du ikke har prøvd med sånn høvelig rett propell så vet man jo ikke sikkert uansett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Netics Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Vet ikke nøyaktig, men regner med jeg hadde ca 6500rpm og 27 knop med propell med 15" vridning. Da har jeg altså slipp på 23,6%... Det kan da ikke stemme?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 (redigert) Buster 13 Sun i 30 hk utgave hadde sidemontert styrekonsoll og er en plage å kjøre alene.. har hatt min montert med 9,9, 15, 25, 28, 30 og 55/60 Yamaha 2 takt. husker ikke vekta på 55 men den er jo langt under din 4T. Båttypen har bunnen full av nagler, selvsugende trakt under lensepluggen og er ikke skarp i avsluttningen av akterspeilet, disse detaljene gjør båten til noe av det minst fartsfylte på fjorden, den liker ikke mye vekt og den er ikke selvlensende... Sjekk om den lekker i naglene over vannlinja om du ikke har båthus eller skal ha den på henger.. Ikke fortøy den med hekken mot været i kombinasjon med tung motor, alle mine gjennomføringer tar inn vann. Dette skroget har uvanlig stor vannmotstand og slippet vil derfor bli unormalt stort, stålpropell har minimal effekt på denne båten, velg propell etter full båt dersom du skal kjøre mye med folk ombord.. Min gjorde 27 med 55kh og 23 med 15hk det er et klart hint om fartsegenskapene... akterspeilet har vært reparert 3 ganger Tror ikke det er lurt å sammenlikne med lettglidene 13fotere, vått areal er mer likt en 14,5 foter Er velldig enig med Ivar, det er ikke lurt å borre ekstra hull i skroget Har alltid kjørt med 28mm heving og tiltepinne i hull 3, med 15 hk kan du kjøre med hull 4 om du ikke har noe vekt foran. Ikke har jeg opplevd noe sprut opp i brønnen med har kun hatt Yamaha 2T montert som nevnt. Redigert 10.August.2011 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Netics Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Har min buster på henger så det er ikke noe problem om den skulle ta inn vann. Bruker aldri båten alene så at konsollen er på siden er kun en fordel for meg værtfall. Faren til en kompis har en buster S med 50hk 2-takt og den gjør nøyaktig 35knop. Det er 8 knop mer enn min....... Synes bare det hørtes så overdrevet mye ut med 23% slipp?? Kan nevne at båten akselrerer kjapt med 3 personer ombord og det virker som om propellen er litt liten, men siden jeg ikke kommer i nærheten av den teoretisk utregnede toppfarten så må det jo være noe galt en plass? Skal bestille turteller snarest. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 da regner jeg med at han har det nye pressa skroget uten nagler om den gjør 35 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 man skal ha et temmelig lettdrevet skrog + en god propell for å komme ned rundt 10% i slipp. Så ut fra det Dieselfan skriver om nagler + ikke skarp avslutning mellem bunn og hekk så er nok et slipp på 23% slett ikke utenkelig.. Minner meg forresten om en episodefor mange år siden, med Weslingen m/ 60hk. Jeg hadde akkurat fått propell tilbake fra service på winrace, blank og fin og litt ekstra cupping. Traff så på noen i en Buster RS(?) med samme motor som trodde de hadde fjordens raskeste båt - helt til de ble brukt som rundingsbøye. De ble parkert temmelig ettertrykkelig. Traff på eieren en stund senere , han nektet å tro at vi bare hadde 60hk - måtte minst være 100 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Netics Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 da regner jeg med at han har det nye pressa skroget uten nagler om den gjør 35 ? Det kan godt hende at den er uten nagler ja! Er av nyere type, nyere enn 1990 værtfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Netics Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Hva kan jeg da gjøre for å oppnå mer fart? Vet at båten trenger å smøres, men med hva?? Har det noen hensikt å gå opp i vridning på propell, eller kanskje heve motor en cm eller 2? Kan prøve å ta bilde av forhold mellom kavitasjonsplate og bunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Netics Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 Har testet litt mere, får 46km/t med 6 voksne i båten + litt bagasje og får 53km/t alene uten bagasje. Dvs at jeg må ha større propell ja?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 25 knop og 28,5 knop høres mere forståelig ut for båtfolket Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.