beveren Startet 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2011 Heisann Jeg har en dieselmotor fra 1967, og hvert år er det problemer med avleiring på dieseldysene, jeg lurer på om noen her vet om demontering og rens av dieseldyser er/var vanlig vedlikehold på tiden motoren ble laget? Eller hva som forårsaker dette? Jeg lurer også på om noen har noen ide om hvordan man kan rense "hullet" hvor dieseldysen skal monteres, uten at det faller møkk inn til sylinderen? hvis jeg klarer å gjøre meg forstått... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 (redigert) Høres ut som om dysene dine trenger en sjekk av trykk og forstøving. Har du "koks" i dysehullet er det på tide og skifte kopperpakningen som skal sitte i bunn av dysehullet rundt dysespissen..Putt en pinne i dysespisshullet så kan du rengjøre rundt, og støvsuge opp skitten. PS. Gamle kopperpakninger skal varmes til de er "røde" og så bråkjøles i vann, så de blir myke. Har du sett denne http://www.albinmoto...sh/res-ad2.html Redigert 2.Juli.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 (redigert) Du kan ta en titt på denne tråden. Nå sitter vel kanskje dysene dine på utsiden av toppdekselet. Dette gjør jobben mye enklere. Grunnen til sot/avleiringer på dysespiss kommer som regel av for lavt åpningstrykk. Redigert 2.Juli.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
beveren Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Takk for info Nei det er ikke noe tegn til koks eller sot i selve "hullet", problemet der er at det har trengt saltvann inn i hullet så det har rustet litt rundt dysene. Hvis jeg pirker det løs med en skrutrekker feks for å støvsuge det opp, hvor krise er det om noe faller ned i sylinderen? Dysene sitter på utsiden ja. Årsaken til at jeg merket det hele var at motoren ikke ville opp på turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Klipp til en pappbit og legg i bunn av dyse hullet, som fanger opp det meste av rusten.. Dysene skal åpne på 165kp/cm2 ( 2350p.s.i) står det i manualen. Og ventil klaringen er 0,3mm på begge ventiler (kald motor) feil her kan også gjøre at du mister turtall. Skifte smøreolje på brennstoffpumpen 200 timer eller årlig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.