Jump to content

Stadig avleiring på dieseldyser, Albin AD2


beveren

Recommended Posts

Heisann

 

Jeg har en dieselmotor fra 1967, og hvert år er det problemer med avleiring på dieseldysene, jeg lurer på om noen her vet om demontering og rens av dieseldyser er/var vanlig vedlikehold på tiden motoren ble laget?

Eller hva som forårsaker dette?

 

Jeg lurer også på om noen har noen ide om hvordan man kan rense "hullet" hvor dieseldysen skal monteres, uten at det faller møkk inn til sylinderen? hvis jeg klarer å gjøre meg forstått...

Link to post

Høres ut som om dysene dine trenger en sjekk av trykk og forstøving. Har du "koks" i dysehullet er det på tide og skifte kopperpakningen som skal sitte i bunn av dysehullet rundt dysespissen..Putt en pinne i dysespisshullet så kan du rengjøre rundt, og støvsuge opp skitten.

 

PS. Gamle kopperpakninger skal varmes til de er "røde" og så bråkjøles i vann, så de blir myke.

 

 

Har du sett denne

http://www.albinmoto...sh/res-ad2.html

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Du kan ta en titt på denne tråden.

Nå sitter vel kanskje dysene dine på utsiden av toppdekselet. Dette gjør jobben mye enklere.

Grunnen til sot/avleiringer på dysespiss kommer som regel av for lavt åpningstrykk.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Takk for info

 

Nei det er ikke noe tegn til koks eller sot i selve "hullet", problemet der er at det har trengt saltvann inn i hullet så det har rustet litt rundt dysene. Hvis jeg pirker det løs med en skrutrekker feks for å støvsuge det opp, hvor krise er det om noe faller ned i sylinderen? Dysene sitter på utsiden ja. Årsaken til at jeg merket det hele var at motoren ikke ville opp på turtall.

Link to post

Klipp til en pappbit og legg i bunn av dyse hullet, som fanger opp det meste av rusten..

 

Dysene skal åpne på 165kp/cm2 ( 2350p.s.i) står det i manualen.

 

Og ventil klaringen er 0,3mm på begge ventiler (kald motor) feil her kan også gjøre at du mister turtall.

 

Skifte smøreolje på brennstoffpumpen 200 timer eller årlig.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...