Jump to content

Lydisolering motor over dørk og oppussing, Nidelv 24.

Nidelv24Peren

Recommended Posts

Hei alle sammenen! :-)

I motsettning til en del andre, veldig gode, emner her inne,dreier min "oppussing" seg primært om å fjerne motorstøy. Alt annet vil bli bygget "rundt" dette.

Jeg er risikovillig i forhold til å prøve ut nye materialer og nye metoder på alle områder, og vil gå relativt grundig, detaljert og vitenskapelig til verks.... oj ... nå legger jeg terskelen høyt her :lol:

Det meste er tegnet og gjennomtenkt før arbeidet starter, og jeg har brukt MYE tid både på Båtplassen.no og en mengde med andre nettsteder. Resultatet blir en sammensmelting av andres og mine egne tanker...

Grunnen til at jeg åpner denne "tråden" er at jeg håper andre kan få glede og nytte av å se bilder og tegninger. Selvsagt hadde det og vært kjekt med kreative innspill.....

Jeg er relativt fersk, både båt eier og som medlem på "Båtplassen.no".

I vinter kjøpte jeg en 1975 modell Nidelv 24. Etter alderen, er båten i "rimelig" grei stand. Det største og fort veldig innlysende problem, er en overhalt Perkins Prima M50 (ca. 50 hk)som ble montert for noen år siden. Den bråker noe dyrisk, men gir en toppfart på 14 knop og marsj på 12 (målt med ny GPS),så da må man kanskje tåle litt.

010.jpg

Håper det kom et bilde inn her..... finner vel ut av dette etterhvert.

Først som sist; den orginale designen fra Nielv på innredningen imponerte IKKE! Motorkassen var en merkelig sak, som hadde preg av å blitt til "underveis" som man bygget. Dørkplatene på begge sider lot seg ikke ta opp uten å fjerne innredningen, og den var absolutt ikke laget for å kunne taes ut med enkle grep. Den viste seg å være på god vei tilbake til naturen, så det var bare å "røske" den bort.

034.jpg

Vet ikke om motorkassen var orginal....

008.jpg

Under dørplatene var det innstøpte avstivninger i lengderetning av skroget. Det er hull for drenering til kjølen, men disse var nok gått tett (rimeligvis) for mange år siden. Det lå et betydelig antall liter vann og fløt her, sammen med mye gammel morro.

033.jpg

Dekorativt med alle fargerike ledninger som henger rundt alle plasser..... synes spesielt den som går ned til lensepumpen var spennende.... du ser den rett ved siden av akslingen..... ja, ja, menn sann.... lykken er ofte bedre enn forstanden.

Først skal jeg nå fjerne alt.... også rammen dørken ligger på. Denne erstatter jeg med 48 X 48 mm imprignert, og tilpasset størrelsen på ny motorkasse. Nytt dekk vil bestå av 12mm vannfast MDF plater (massive fiber plater, Medium Density Fiberboard)og 15 mm askeparkett..... jepp ... stuegulv mao. Den er innkjøpt uten "staver, freser en "V-fuge" mellom bordene, og legger i nating. Dørken vil bli delt i fem luker, og lyd isolasjonsmatter unnder alle luker. Lukene blir kantet med aluminiumslister og vil ligg på gummipakkning mot nytt rammeverk.

Motorkassen blir et kapittel for seg selv..... 100 mm tykk, dobbelt isolert og todelt.... gir full gass i utgangspunktet, og håper på det beste.

Det betyr selvsagt at det meste må bygges om... dør og panel mot kahytt, redesigne møbler og nytt styrepanel med en del ekstra "stæsj" må vite.... :thumbsup:

Vil komme med masse bilder etterhvert...... lagrer dette innlegg, og ser om det blir leselig.

Det er et spennende prosjekt du har startet med. Støy er alltid et tema som men ønsker å se nærmere på, men å få gode løsninger er ikke alltid like lett.

Det er ting som du også bør vurdere. Har motor de rette arbeidsforhold? Det kan være alt fra motorfester, oppretting av motor mot aksling. Og ikke minst at propell har rikelig plass så den ikke lager støy mot skroget. Det er ikke lett å vurdere om årsaken til mye støy kommer fra slike ting eller om den bare er motorstøy.

Jeg har nettopp gjort en jobb for å flytte propell lenger fra bunnen av båten og resultatet støymessig var merkbart. Avstanden fra propell opp til bunnen av båten var 14% av propellens diameter, nå er den 20%. Når jeg har søkt råd om problemet, har jeg hele tiden fått forsikringer om at avstanden var rikelig.

Da jeg gjorde jobben var aksling og klemflens blitt skjeiv og der fra kom det støy i tillegg. Nå er alt dette borte.

En annen ting er eksosanlegg. Lyddemperen var plassert et stykke bak. Kom over en beskrivelse av hvor den burde plasseres. I korte trekk går det ut på at man ser på hele lengden fra manifold til ut av båten, kan man dele lengden inn i 5 deler. Den beste plasseringen av demperen vil da være 2/5 fra manifold til midten av demperen. Laget også en svanehals helt bak. Eksoslyden ble merbart mindre. Kan se at lyddemperen hos deg står mye nærmere der den skal stå.

Jeg må som neste trinn skifte støymatter, de er gamle. Ser derfor med interesse hva du finner ut som beste valg av stødempingsmateriale.

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...